Monday, December 27, 2010

~Pasal Bak Kut Teh~

Bak kut teh. Suma org tau kan. Mesti berkaitan dgn ba alif ba ya kan. Tp ada yg kata mendalah tu bukan ada kaitan dgn ba alif ba ya. 
Aku gugel dan tanya pada incik wiki. Jawapan beliau di sini - wikipedia
Aku kerat sket eh.
The name literally translates as "meat bone tea", and, at its simplest, consists of meaty pork ribs simmered in a complex broth of herbs and spices (including star anise, cinnamon, cloves, dang gui, fennel seeds and garlic) for hours.[1]

So, kalo ada pork tu apa maknanya. Err..nak ter belahak plak dah sambil nulis neh. So, apa hal plak aku timbulkan hal neh. 

Smlm la. Masa pi Care4 jalan Peel tu. Ternapak la paste bak kut teh duk lepak sama sama geng paste kari, paste sambal tumis dan segala macam paste yg kita anggap halal.

My dear kata 'amik la gmbr'. Ouch. Aku tak bwk kamera lak smlm. Tp patut kalo camni tak leh amik ngan kamera. Senang amik hp je. Tp hp aku tu 'canggih' nau. Nak dia tak mesra pengguna nak transfer kan gmbr. Sgt geram. Aku carik gak la kut ada pekerja kat situ. Takde plak. Abis?.

Aku nak angkat plastik tu nak baca ingredient dia kat blakang plastik tu. Kut la ada 'bak kut teh' yg sama mcm paste kari, sambal suma tu. Tp tak terangkat weh. Aku rasa mcm kang kena samak lak tgn ni. Padahal oke je kan.

Aku penah baca gak kat blog blog lain pasal ni. Yg menda tak halal dicampurkan di rak barangan halal. Aku rasa sgt tak sensitif la meke neh. Cena nak buat? Call mgt derang dan adukan hal nih. Umm..kalo tak ditunjuk secara fizikal sure derang buat tak tahu jer. Lupa plak aku brand nya. Tp plastiknya adalah biru. Saiz dia beso paste kari/gulai lemak/ayam madu dll yg segera tu lah.

Entah la. Mungkin pada sesetengah org yg 'urban' rasa menda ni biasa je. Pada aku  yg masih ortodoks bab pemakanan ni aku rasa menda tak halal ni tak boleh la duk melepak sekali ngan paste yg halal tu. It's not about takut kita tersalah amek (dgn mengandaikan suma pandai baca la kan), tp mmg rasa tak sensitif. Bayangkan ini : Daging babi duk sebelah daging lembu. Tp nati ada yg kata, ala, dlm plastik je pun.  Pehtu kalo dlm kotak tu pun kita tatau. Tentah dia duk skali. Umm.. tkpe lah, pendapat masing masing. Nak pamerkan takpe, tp letak rak lain lah. 

Aku ada lagi nak citer pasal halal haram. Akan naik entry yang tahap berkajang penulisannya. Lantak kan. Aku sker je. Hahaha.

4 comments:

erienz said...

salam perkenalan....follow awak...
skrang ni nak beli barang kena tgk ingrediant....takut x halal

Azueriena said...

x senonoh betul....diorg nie x reti kot...halal haram..xpun yg susun tu x reti baca...huhuhu

Aida Tamrim said...

Sush nak ckp Reen kalo bab2 mknan berbungkus kat Pasaraya ni...

Jadinye, kita yakin pada apa yang kita nampak je...Kalo btol dging tu dok sebelh dgg lembu, takkan kita masih nak beli jugak kan...???

puanstoberi said...

Erienz :
Thanks follow :)) Akan berkunjung ke 'umah' awak nati.

Azuerina :
Tu la pasal. Yg susun tu kadang pun org Mesia/melayu. Dia nyer s/visor la kena tgk balik. Haishh

Adia :
Tu perumpamaan je saya letak mcm tu. Kalo terang terangan takkan kita nak beli tul tak? Tp kdg kita pun tatau (kes kerang kat Cokit tu dulu. eii..tak beli dah skang ni kerang kat cokit. eiiii)