Wednesday, December 15, 2010

~Pasal Tinjau Tinjau Di Hari Lahir~

[entry ini tiada sama sekali berniat utk menunjuk nunjuk. Sekadar berkongsi dlm ni kegembiraan yang dapat  sekali sekala dalam seumur hidup. Mohon tidak disalah erti :)) ]

Tahun ni celebrate bufday cum anniversary kat tempat tinggi. Yg boleh napak hampir seluruh KL. Bila aku 'jerit' kat 'dinding' FB ada yg teka KL Tower. Kui kui kui... blum lagi kut nak menderma duit kat situ. Nanti lah kut ada rezeki lebih kan. Tehehehehe.

Mulanya aku mmg buntu lah nak makan kat mana. Mana lagi KL ni tpt yg bes. Hotel sebelah ni? Huhu. Makan smbil menyaksikan opis tersayang kami tu? Wahh..romantik la sgt kan. Kalo cemtu lebih baek piknik je kat gazebo tu. Tehehehehe. Tp ehh...lunch tu aku dibelanja oleh kawan peguam aku kat situ. Hik hik..maceh kak. Itu pes time sy lunch kat situ. Amek Ala-carte. Makan spegetti Arabiata. Sedap. Not bad.

So, on my befday eve yg juga ari anniv. aku tu aku terpaksa mendapatkan bantuan mr google. Thanks to technology nowadays. Anda boleh kemana sahaja dgn bantuan internet. Percayalah! Wahhh... eklan di situ. Aku google dgn keyword - romantic dinner Kuala Lumpur. Dan aku klik utk blog. Sbb apa pilih blog dan bukan search kat web je. Sbb kat blog la dpt review yg ikhlas. Again..thanks to google. Beliau listkan blog blog yg ada cerita pasal romantic dinner. So, dpt klue seterusnya iaitu Look Out Point Ampang

So, type lagi Look Out Point atau nama melayu nya, Menara Tinjau Ampang. There u are. *wink*wink* Tpt yg mmg menarik dan lomantik lorhhh. Dari review suma kata view amat cantik tp makanan agak kureng. So, gugel dari satu ke satu tpt. Boleh klik sini utk list restoran- klik sini- Look Point.

So, ati sudah tertawan, maka setelah menimbang tara review2 blogger lain maka aku decide nak makan kat Haven. Dia ada romantic diner package. So, pagi2 tu aku book la pakej tu sbb baca yg di review kena book dulu. Takut penuh dan tk dpt tmpt bes.

Ptg after opis, trus gerak. Tp jem adalah maha hebat ptg smlm. Jalan Ampang tak gerak langsung. So, my dear cilok sana sini amik AKLEH. There.. aku awal2 lagi da suh amik AKLEH tp dogil kan..tu la pasal. Hihi. Aku mmg nak bajet smpai sana before gelap. So, buleh la napak perbezaan siang dan malam kan.

Oleh krn awal, kiterang dpt paking kat atas. RM5 bayaran paking dia. If paking kat bawah je RM3. Bawah pun ok, exsais naik tangga la sket. Hihi. 

Terus bagitau nama kat kaunter tu so, dibawa ke meja. Yupss... spesel la sket sbb ada alas meja bagai. Ceaa... dan pemandangan mmg...wahhh.... (sbb pes time pegi kan. So, ada sedikit jakun. mahap yer).

Pemandangan sebelum senja
Pemandangan masa senja
Pemandangan selepas senja-malam.
Okeh. Kamera aku bukan tahap DSLR. So, gambar ado ado yo lah yer. Bila wat mode malam dia mcm gegar plak. Haishh... beli kamera baru lah ceni. Wahh....

So, yg dtg pertama adalah air fresh orange.
Then dia bawak course by course ini

Memula mushroom soup yg byk giler itu. Boleh thn sedap. Makan ngan garlic bread. Tp aku rasa as starter  tak perlu la semangkok nih. Kenyang giler rasanya. Aku tak abis pun. Then dtg udang salut tepung. Hahaha.. tah pe nama dia dlm omputih-tempura eh. Pun setap. Tp 4 ketui je. Jadi la 2 ketoi sorang.
Then benti solat jap (dun wori, ada surau kat sini) pehtu dia antar main course. Dia tnya nak lamb chop or chicken chop. Maka kami setuju amik lamb chop and chicken chop. Rasa? Ok. Not bad. Aku makan lamb chop and my dear chicken. Tak lalu nak makan ayam dah. Then last sekali for dessert dia kasik banana boat split. Hihi. Mmg fevereto aku la eskem ni kan.

Aku bc ramai yg review makanan agak 'kureng' kat sini. So, aku pun da set mind jgn put high expectation pada makanan. Lagipun aku bukan 'pemakan' sgt org nya. Bila aku pilih tpt makan, yg pertama aku tgk, tpt tu bes ke tak, selesa tak selesa, tandas ok tak. Sedap tak sedap tu kira no.2 la.  Sedap pun sesuatu yg subjective. Org kata sedap, aku kata tak. Vice versa. Lagipun, aku ni sedap pun aku makan tak abis, tak sedap pun tak abes. So, bila da makan aku rasa ok la. Aku penah makan lagi 'hell' rasa lamb chop tu yer (wahh...hell pegi nyer. Hahahaha). Mahal je lebih. Kat mana tu rahsia la. Mampuih aku kena saman. Tp ini ok lah. Tapi tekak org lelain kan. Bagi aku ok. Aku bagi 3.5 bintang.

Tapi ok la sini. Org tak ramai. Kalo nak pegi, bajet la smpai sini dlm kul 7pm or before 8pm. Sbb after tu org da mula ramai. Nati kena paking kat bawah. Then pastu tak leh santai santai romantik. Mcm kiterang, hanya kiterang je kat hall situ. Bes sesangat. Rasa vvip lah. Hah!!!... muntoh.

Bumble bam bam tgh makan. Besonya lengan aku! Hoh.
Haven ni besau. Ada lagi tpt kat tgkt bawah sket. Tp ok je kalo duk situ pun. Napak gak pemandangan. Mcm ni ha.
Selain dari Haven ada lagi restoran lain. Panaroma n Look Out Point Western. Aku napak dua ni je. Kat web dia kata ada lagi satu restoran Gasonline ke apa ke tah. Tp aku tak napak lak celah bedah mana.

Bagi aku, ok. Boleh pegi lagi nati. Kat mana tpt ni? Klik je web web yg aku link kat tu. Nati dia guide kan. Bagi sapa biasa area Ulu Langat, Sg. Congkak tu mesti tau. Kalo dari Ampang (KL) ni dia lalu kat care4 tu, then nati da ada signboard tulis "Menara Tinjau". Follow je. Dlm 3km dari bwh tu.

Owh. Harga utk pakej ni adalah RM99++ per couple. So, bila da di plus pluskan tmbh je lah dlm 10%. 

Official Haven Web
Ok la kan. Sekali sekala. Kalo kat KL Tower RM135++  sorang yer utk bufet dinner. Huhu. Masih tak mampu rasanya. Sobss...
Dan akhir kata ku selitkan gak gmbr muka-berminyak-pakai baju sama dari pagi-kat area luar Haven tu. Owh.. aku sker gmbr kiterang berdua tu. Mcm gmbar tepek je kan. Suh adik pelayan tu amikkan gmbr. Sker!

So, sekian cerita bufday n anniversary saya. Tatau la kut ada lagi pas ni kan. Miahahaha.

8 comments:

LyNn HaMzAh said...

wah syoknya...lynn pernah lalu jer kat situ kak...tp x pernah pun singgah...lepas nie kalau lalu lagi boleh la singgah...

cikbedahlaser said...

pernah pergi sini... amik gmbr... tak de makan punye.. pacak tripod kt kedai tu..amik gmbr.. hahahah nasib baik x kena halau...

owhh sy mmg org yg x leh berenggang dgn internet.. sejak kawin dgn org IT ni lg la.. xde internet satu hari..boleh menggelupur mcm org kena asid... umah xde tv tak pe.. tp jgn xde internet.. owhhh

maszmadi said...

HEPI BESDAY n HEPI ANNIVERSARI ida n lan.....
bestnyer dapat makan tpt romantik tu kan.. nak pi jugak arr anniversary ujung taun ni, insyaallah klau ader rezeki

suria lekatlekit said...

Patut la mcm kenal jer tempat ni.. tnya en hubby katanya kita penah pegi masa kapel2 dulu.. apapun kita just minum je kat situ time tu.. kita pegi malam.. restoran mana tak sure tp tmpt yg sama jugak..

ejaMaria said...

cantek la... bole masuk list utk birthday dinner lepas ni...

puanstoberi said...

Lynn :
Singgah la. Tp ramai kata makanan tak berapa bes. Mungkin ada certain food yg tak berapa nak bes. Buleh la sekali sekala nak terai kan.. :)

CBL :
Hihi. Bagus ah pi amik gmbr je. Tp ekceli tpt ni mmg utk tinjau kan. Tourism punya tp da jd tpt makan lak.

Huhu. How internet can influence our life nowadays rite??

Mazmadi :
Maceh. Boleh je nak pegi. Tp jgn lupa booking dulu kat no atas tu. Gitau nak celebrate anniv ke bufday ke, nati ada la special treat sket :))

Lekat Lekit :
Umm...kekda pun kalo repeat takat mkn ala-carte je. Idak la mampu lagi nak berpakej pakej ni lagi. Kami ni golongan marhaein ja. huk huk :P

Ejamaria :
Ok je. Boleh la..bwk anak2 suma pun ok sbb org tak ramai. Tp kalo wiken tatau la sbb aku p time weekday. Mmg seleso lah org kata. Hihihik

ekinashikin said...

syoknya...
kita selalu g kat kaki2 je dulu tgk2 view KL..hihi...tu time duk ampang dulu la...xpernah mkn kat sana...

puanstoberi said...

Ekin :
Terai la pi sana nati. Bes jugak :))