Tuesday, December 21, 2010

~Pasal Khurafat Pulak~

Sesambil menanti tygn Hantu Kak Limah retu dpt la tgk preview2 pilem yg bakal menghiasi panggung pada thn hadapan. Antaranya "Lu Langsi Lu Mati"-Kongsi and Khurafat.
Aku tertarik utk tgk Khurafat tu. Napak macam sereeemmm. Filem seram arahan Shamsul Yusuf.

Napak mcm bes. Biasa la, kalo iklan mmg la napak cam bes kan. Tgk la cena. Date tygn dia ni pun aku agak sebuk and Insyallah baru balik bercuti tu. Tp mmg rasa nak tgk lah.
Image : google
Sinopsis (dipetik dari zoomartis)
Khurafat mengisahkan perjanjian terlarang dan salah satu bentuk penyelewengan dalam aqidah Islam diantara manusia dan syaitan, sesuatu yang amat ditegah dalam agama suci kita. Tapi manusia tanpa mengira akibat .. membelakangkan Allah, disokong dengan nafsu dendam serakah akhirnya hanyut dengan bisikan syaitan. Kisah bermula dengan Johan, seorang pemuda yang bekerja sebagai Pembantu Hospital. Sudah berkahwin dan mempunyai seorang isteri bernama Aishah.

Pasangan ini diawal perkahwinan hidup aman dan bahagia namun tanpa disangka trauma melanda dipertangahan jalan. Mereka sering diganggu oleh lembaga aneh. Bermacam-macam usaha telah dilakukan namun gangguan itu tetap berterusan. Ini amat menakutkan mereka lebih-lebih lagi Johan. Kehadiran seorang perempuan tua misteri ... ditambah dengan munculnya bekas teman wanita Johan bernama Anna yang bersiakp pelik dan menakutkan menambahkan lagi episod trauma paangan ini... Anna sentiasa menganggu Johan walaupun ketika Johan bersama Aishah. Ini menyebabkan Johan bertambah runsing.

Tidak lama selepas itu Anna ditemui mati bunuh diri dengan mayatnya tergantung. Kematian Anna adalah kemuncaknya perkara-perkara aneh yang berlaku dalam hidup Johan. Bayangan Anna mula menganggu Johan mahupun Aishah. Hidup Johan semakin tertekan. Setelah diasak pelbagai kejadian aneh akhirnya barulah terungkap segala misteri. Johan akhirnya akurdengan kesilapan silamnya... perbuatan Khurafat yang diamalkan kini menuntut haknya dan Johan terpaksa membayarnya dengan harga yang amat tinggi.

Kesimpulannya Khurafat adalah satu amalan yang mengalih pergantungan manusia daripada Khalik (pencipta/Allah) kepada makhluk (yang dicipta). Di dalam Al-Quran terdapat beberapa ayat yang menyeru kepada pergantungan kepada Allah dan menolak kepercayaan terhadap yang selainnya bagi mendapat kebaikan dan menolak keburukan. Yang memberi segala kenikmatan dan keyakinan hanya Allah. KepadaNya seluruh makhluk bergantung. Akhirnya apakah kesudahan KHURAFAT?
Pelakon filem Khurafat - Sumber mStar Online

5 comments:

suria lekatlekit said...

ni mesti autopublish kan?? apapun preview ni menarik.. tp hubby x minat cerita melayu or cite seram.. aduhai kalau ajak tgk pun confirm taknak

Anonymous said...

ada gak tgk preview cite ni
ms tgk ngankung ritu
nampak mcm menarik
harus tgk kot..hehee

Aida Tamrim said...

sinop cam best laa...Takut biler tgk cam ntahapahapa..hehehe

Hantu Kak Limah tu kalo dah tgk kongsi2 la citer ngan kite yee...Nak tau gak..huhuhuhu

ejaMaria said...

hari tu masa tengok ngankung... diorg mula dgn preview cite khurafat ni... gile kejam... takut yg amat masa tu...

puanstoberi said...

Lekat Lekit :
Takpe, citer melayu ni tgk masa raya nati kat tibi je. teheheh

Nana :
jum kita ngedate tgk nati nak? teheheheh

Adia :
Sinopsis n preview harus gempakkk...itu namanya promotion. teheheheh.

Err..hantu mak limah sudah di review. sila selak blakang2 sket :))

Maria :
Kann??? dgn angkat2 mayat da kena kapan. TP memula igt LJ tu adik shamsul, rupanya wife yer. tehehehehe