Friday, December 10, 2010

~Pasal Nasi Goreng Tumbuk Tumbuk~

Tatau nak citer apa dah. Kasik up je la dinner malam tadi. Oleh krn sebuk sebuk utk pertandingan malam Jumaat (dan puas ati bila da tau pemenang), maka diner pun adalah simple simple sajork. 
Yer, mungkin kelihatan poyo yer, masak entah apa apa pun sebok nak up dlm blog. Huhu. Tak pe la..sekali sekala..bukan selalu.

So, mlm tadi makan nasik goreng tumbuk tumbuk dan paprik campur.
Pasai apa nama dia nasik goreng tumbuk tumbuk. Huhu. Ini la nasik goreng paling simple in d world aku rasa. Tp retu masa kat kg aku buat, abis anak2 sedara suma berebut. Smpai tak cukup. Tehehehe.. agaknya deme da biasa makan nasik goreng ibu n opah derang masak. Skali Ucu derang masak lain mcm lak rasa..trus la rasa nak nak. Cuba kalo aku da biasa masak utk derang sure tak bertambah pun makannya. Haha.

Ok, ini gmbr paprik lah. Setongkol serai ada. Haha. Sengaja tak buang.

Owh..aku masak paprik tgk resepi okeh. Haha. Selalu jugak buat paprik, kali ni saja nak tgk resepi sbb akak aku baru bagi segedebuk resepi yg dia potostat dari mana tah. Baru aku tau rupanya serai (ketuk) n daun limau purut tu kena tumis dulu dgn bawang suma ek. Oww....biasa aku campak skali dgn sayuran tu. Hihi. Tp dalam resepi tak letak sos tiram, tp aku letak. Juga dia tak letak capsicum, tp aku letak..sbb aku sker bau capsicum tu. 

Then ini nasik goreng tumbuk tumbuk. Kenapa tumbuk tumbuk. Sbb ko campak je bawang putih, bwg besar, ikan bilis, cili padi, belacan (or alternatifnya kiub ikan bilis) dlm lesung batu, lepas tumbuk suma. Tp jgn tumbuk hancur sgt. Seadanya lah. Lps tu tumis segala bhn tumbuk tu. Biar dia garing bebtul, kalo nak buh telur buh la sebijik, kalo taknak pun takpe. Aku tak buh pun sbb smlm da makan telur. Tk leh makan setiap ari, kolesterol tinggi. Lps tu kalo nak letak sayur apa2 pun taruk. Then masuk la nasik... rasa, kalo tak masin buh kicap, kalo masin tak perlu. Taraaa.... da siap..da mari kita menelan sesama.

Dah..abis citer. Kalo ikut mmg malas nak masak, tp sebenarnya ok je kalo nak masak. Makan camni pun da cukup utk alas perut. Lebih puas ati dari beli kan. Huhu.

6 comments:

Aida Tamrim said...

Apa plak senang Pns...Susah tuuuu...Nk tumbuk lagi...

Kalo aku, potong2, kerat2, campak2...Haaaa..tu yang paling senang dan dinamakan nasi goreng OM...Org Malas..Wakakakaaka

puanstoberi said...

Adia :
Ala, tumbuk tumbuk tu macam nak buat paste dia la kan.. so, menda sng yg nak buat paste selain dari beli perencah dia tu. huhu

Wonderful Life with Mary Kay said...

Reen, tumbuk2 pun ok.. Yang penting rasanya... :)

cikbedahlaser said...

kalau saya................................................ lama btol tak masak... lupe la... ahahahahhah

Anonymous said...

kata bikin paprik.. aku ni dok scroll laa kebawah nunggu mana kenyer resepi demeh nih.. aku xpandai buat paprik.. hmm rasa paprik pun aku dah lupa weh!! haiyoo parah!

puanstoberi said...

Liza :
Hihi.. rasa pun tak tentu lagi tu. tp belasah lah kan, asal perut kenyang. :D

CBL:
kena masak..nati terlupa skill nak masak. tehehehhe

CHE SUE :
huhu..aku segan nak letak sbb menda tu sng kan. Tkpe..nati aku buh ok. hihikks... :)