Saturday, December 11, 2010

~Pasal Burung Merpati~

Ouch! It's Saturday. Eh. Jap. Bunyi nya mcm tk suka je Saturday. Padahal itu hari yg ditunggu tunggu. Bukan la tak sker. Tp bila pikirkan kita punyer tggu la dari ari Isnin smpai Jumaat ni nak ke hari Sabtu. Tup2 tau tau dah ptg Sabtu dah..pehtu da masuk Ahad dah..Bosan..cpt tul dia berlalu. Boleh tak nak ceni, keja 2 ari, cuti, keja 2 ari, cuti. Hohoho hotak ko..sila buat opis sendiri camtu.

Tkde ide (sengaja eja ide instead of idea. tehehehhe) nak buat entry reni. Tp nak gak  buat entry. Mula nak tulis pasal lain, tp dtg idea secara tetiba bila tgh taip entry perenggan pertama tu-suami dtg tgk kat tingkap-ada burung merpati byk katanya-trus aku amik beras-baling atas atap rumah org bawah-burung makan-amik gmbr-kata kat suami 'ni ide saya utk entry ari ni'. Teheheheh.. (owh..my dear cam biasa la ckp 'hek ele'. Ha..hek ele hek ele la..nati kalo dpt apa2 hasil dr blog ni boleh juga kalo ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi kan. Tp my dear oke je. Sentiasa memberi support. Ptg ptg time pas ofis hour, ms aku tgh update entry baru kat tgkt 1, dia akan bc blog ni kat tgkt 3. Teheheheh)

Jadi ide entry utk ari ni adalah 'pasal burung merpati'. Mula nak tulis 'pasal burung merpati makan beras yang ditabur atas atap'. Tp pjg berjela, nati tak elok napaknya dlm bloglist korang. Eh. Eh.. perasan la pulok org nak letak blog terhapa aku ni dlm bloglist kat blog org lain. Tp ada la..sohabat sohabat tercayunk aku ada letak. Aku hargai nya.. maceh korangg...

Ok, tersasar lagik. Saluuuu je tersasar ceritera dan cerita tau. Ok, retu aku kemas kemas lemari tpt simpan stok barang dapur aku jumpa satu bekas beras. Tk la byk. Ada dlm half bekas plastik putih bulat yg leh masuk microwave tu. Ala..beli jeruk timbang tu dpt la. Atau pun ko tapau makanan kat opis tu dpt la. Huhu. Aku pun tatau thn bila nyer sbb takde xpired date tp aku tau ni mesti dah berkurun lama, paling paling tidak sejak aku duk kat umah tu dlm thn 2005. Err..tak la lama kan? Teheheh.

Tp beras kan. Secara prinsipnya beras mana leh buang buang gitu je. Beras tu oih. Sebutir beras ibarat setitik peluh petani. Iklan yg masa Raja Farah muda belia lagik. Teheheheh. So, aku amik keputusan utk bagi pada burung sbb byk oih burung merpati lepak kat atas talian elektrik blkg umah aku ni.

Retu da tabur tp masa tu takde burung merpati. Ni tadi ada. So, aku tabur. Ewah..mcm kat Trafalgar Square. 
Amek sini  ha- Here

Hoho. Mampuih la marah org bawah sbb bising bunyi tapak kaki burung tu ngan paruh dia kan.

Ramai yg dtg makan. Ramai?? Is it people or bird?? Hoho. Ok, please excuse d grammar. Tehehe. Byk yg dtg bila aku tabur. Tp tak leh la bagi semua. Esuk esuk bagi lagi ya.

Tapi burung merpati ni boleh bawa penyakit juga ya. Aku copy artikel dari sini sket. http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0118&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_02.htm. Kalo nak bc lagi trus klik link tu.
NAJIS burung merpati bukan sekadar menimbulkan masalah pencemaran pemandangan. Ia juga satu ancaman terhadap kesihatan manusia. Paling utama ialah histoplasmosis iaitu jangkitan pada paru-paru yang menunjukkan simptom serupa dengan demam selesema.

Ini terjadi apabila merpati membawa spora kulat histoplasma kapsulatum dan menyebarkannya di tempat ramai manusia bernafas.

Tidak cukup dengan bulu-bulunya yang menjadi agen sebaran penyakit, najis burung merpati juga membawa berita buruk.

Ia mengandungi pelbagai jenis kuman yang berisiko tinggi menyebabkan meningitis dan penyakit kulat histoplasmosis serta kriptokokosis.

Najis burung itu lebih mengancam kesihatan apabila terdapat di kawasan sumber air atau saluran udara kerana ia meningkatkan kemungkinan kuman menjangkiti sistem tubuh manusia.

Ok lah. Nak pi masak sup tulang. Bubai.

No comments: