Monday, December 6, 2010

~Pasal Anda Adalah Apa Yang Anda Makan~

Atau bhsa omputih nya
Link : Here
Masa gi MAHA tu aku sempat wat check kesihatan. Masa tu kat Pavilion umah Kelantan. Tah cemna ternapak org tgh duk wat check kesihatan, so, tgk mcm tertarik. Utk check tgn, 5inggit. Kalo kaki sekali- 10inggit. Kira kalo kat tgn, kita leh tau yg berkaitan bhgn atas badan la, kalo buat kaki dan tgn, kira analisa satu badan lah. So, aku buat la kaki & tgn.
Dia mcm ada satu mesin tu, ada tunjuk low-normal-over. Kita pegang la satu besi n org yg check tu cucuk tang sana cucuk tang sini la nak kesan apa yg tak kena kat badan kita kan.
Keputusannya....hupp..hupp...walo ada byk gak normal, ada gak yg terkejut aku dengau nyer. Aku pun tak berapa ingat sbb ada 20 menda dia check. Tp lebey kuang ceni lah-
Hormon aku normal-stabil (sbb tu date peyed aku tetap kut)
Usus besar usus kecil - normal
Lps tu dia kata aku ni cpt gemuruh, tak thn sejuk dan saraf ada problem.
Saraf?? Nerves?? Apa ek penyakitnya tu.
Juga air kencing kotor.
Lps tu dia kata aku mungkin ada gastrik. Emm..aku mmg ada history gastrik n kencing kotor ni.
Buah pinggang pun mcm tak berapa nak ok. Dia tnya gak aku sker makan menda manis ke sbb aku mcm nak ada gula dlm darah. Huu...aku mmg tak sker manis oih. Cena leh kena nih.
Paling tak buleh blah bila dia kata dlm badan byk bahan kimia. Errr.... tp dia kata kemungkinan sbb ubat or else la.
Bila dia check my dear pun result tu sama. So, dia suspect our life style..i mean food consuming style la kan. Dia kata kot kuar meratah milo ke. Huhu. Entah ek..aku rasa about fast food lah. Lps tu kan aku consume Innershine lah, itu lah ini lah..da byk bhn kimia dlm badan ni.
Emmm.... kalo tak tau, tak risau. Dah tau, risau plak. Tp kalo tak tau pun tak buleh jugak.

Aku ada jugak tnya, ada kaitan tak suma ni dgn ketiadaan zuriat. Dia kata dia dpt jawapan bila check my dear. So, bila check tu mcm ada klu. Cuma dia tak la boleh gitau kat situ, Yelah, org ramai kan. Katanya boleh buat sessi kaunseling la nati kat tpt dia.
Lps tu ada sorang pakcik tu, dia dgr aku nyer analisa. Lps tu ada la dia ckp mcm aku tak beranak sbb ada byk penyakit. Tp aku sempat kasik dia sedas. Aku kata "pakcik jgn la ckp mcm tu...kecik tau ati saya".  Ha..sesuka ko je kan...dah la org ramai. Ko igt ko cukup sihat kah?
Bila aku tggu pakcik tu buat analisa, org yg check tu kata "Result encik ni patut da kena tulis pen merah dah ni". Ha..makna mmg suma failed la resultnya. Ha...kan...sker lagi kata aku tadi kan. Tp pakcik tu, walo dia nyer keputusan pen merah pun, dia da merasa nikmat kehidupan nih... dia dah tua.. aku ni...uwaaaa..... wisau giler..wisau...

Tapi..setiap penyakit ada ubatnya.. cuba lah amalkan madu sidhr ni. Madu dari Yemen yg di claim sbg madu terbaik di dunia. Makanya sebotol madu itu kami beli dan cuba. Huhu.

Aku tau, dr satu sudut, ini adalah bisnes, bagi tau awak ada sakit itu ini then kita jadi risau lalu beli madu tu. Satu sudut lagi, kita dpt bersedia sekiranya betul lah ada yg tak kena dlm badan ni.

Itu lah dia kan... kita adalah apa yg kita makan. So, pasni kita amalkan cara pemakanan yg sihat. Sila ikut piramid makanan ni....
Amik dari sini

9 comments:

LyNn HaMzAh said...

huhuhuhu...kalau lynn la yang pergi check entah apa la pula resultnyer...sama-sama la kita amalkan pemakanan yang seimbang yer reen...

dya adriza said...

hoh.. takut la plak bila tau mcm ni. saya ni peyed x tetap. makin lambat, kdg2 sebulan dua x dtg. apa mkna ek huhu..

Wonderful Life with Mary Kay said...

Mesti berdebar je waktu dia nak bagitau penyakit kita satu-satu kan?

Mak Liza da jual supplement SNE..Bila makan bleh tau la kita ada problem kat mana... Ni pun cam takut nak cuba. huhu

. said...

pagi tadi makan mi goreng.
panggil aku mi.

puanstoberi said...

Lynn :
Tu la tu..wisau sungguh ms nak tau result tu.. tu yg smpai mcm darah gemuruh.

Dya :
Kena gi gak la wat check kat memana. Tu mebi hormon la..cam Reen ni hormon, Alhamdulillah..stabil. Tp ada part2 lain lak yg tak stabil.

Liza :
Kena gak cuba, mana tau apa2 yg tak berapa nak betul, boleh di perbetulkan.. hihi :)

Nizam sani :
Ok, incik Mi. Esuk kalo makan nasik lemak sy panggil incik nasik lemak pula ya..

ejaMaria said...

aku lebih percaya yg Tuhan belum nak bagi nko rezeki anak... bukan pasal badan banyak toksin...

cikbedahlaser said...

klu sy cek.. x taw die ckp ape... lemak berlebihan... tido terover budget.... poyo.. ehh poyo masuk dlm analisa ke??
hahahah

Aida Tamrim said...

Skrg ni kalo g check, msti bervariasi agaknye ppenyakit2 yang ada...Takuuuutttt...Nggeeee...

Oh ya, baru prasan, n3 PnS kat tajuk tu msti ada perkataan 'Pasal' mula2nye kan....ekekeke

puanstoberi said...

Maria :
Org tu bkn kata sbb byk toksik aku tak dpt anak, tp ada sbb lain. Huhuhu

CBL :
Poyo ?? poyo tu susah la sket..tu makan sebotol madu sehari pun tak recover..tehehehe

AdiaLuze :
Ya la..makin byk umo, makin variasi la penyakitnya.

Ya..saya mmg guna 'pasal' kat dpn tu..sng nak igt. Huhu