Wednesday, July 6, 2011

~Pasal Anissa Di Alam Realiti~

Smlm tgk Anissa.
Makin geram plak nengok pangai asben si Anna tu.
Pandainya dia menipuu.... geramm...
Tp citer Melayu ni biasa la.
Esuk ujung2 nati Anna tu tau, pehtu maafkan jugak la laki dia n Balqis tu agaknya.
Dan terima Balqis jadi madu dia.
Choii...
Kalo aku, mmg takde mahap bagi mu la.  Lagi pulak bini tu kewangannyer kukuh. MD tu.
Aku bkn marah pasal nak kawen lain tu. Aku marah sbb pandai sgt bermuka muka. Licik  btul menipu. 
Itu mmg kurang ajar sgt tu. Kut nak kawen bagitau je lah. NI nak sembunyi2, sorok2. Haih!

Aku makin sker tgk citer ni plak.
Secara kebetulan. Ter sama lak kisahnya dgn citer kawan aku.
Sempat 'berbual' kat FB last wiken ngan member aku ni.
Aku lama tak napak dia kat FB. So, tegur2 dia seme, tnya kenapa lama tak online. Dia kata malas nak bkk FB skang ni. Menyampah. Blum smpat aku tnya kenapa dia tanya aku dulu 'ko tgk citer Anissa?'
Aku kata tgk la. Kenapa. Tanpa dpt kesan apa2. Biasa la kan, igt nak gosip2 pasal citer tu ke.
Lps tu dia kata,
'citer tu mcm citer aku skang'.
Aku mcm hah! giler ke hapa.
Dia pun citer citer. Aku pun cam speechless. Antara percaya ngan tidak.
Dan paling utama mmg kesian.
Aku tak perlu citer balik cemana sbb ini kisah rumahtangga org, tp apa terjadi pada Anna, tu lah terjadi pada member aku ni.
Cumanya member aku ni tak la sebodoh Anna yg nak accept je apa asben dia kata.
Dan asben dia lum kawen lah dgn pompuan yg dia kawan.
Aku ada tnya cemna dia leh detect laki dia ada affair ngan org lain.
Dia just kata 'naluri isteri'.
Hurm.. itu aku percaya. Sgt percaya. Jgn tatau naluri isteri (dan ibu) sgt kuat. Jd jgn la nak sembunyi2 apa2.
Dan sbb aku tumpang sedih sgt tu sbb kami senasib.
Dah lama kawen tp still takde anak.  Dia lagi lama - hampir 5 thn la.
Tp aku tatau la laki member aku tu ber alasan nak ada affair ngan pompuan lain sbb anak ke apa ke kan (atau selebihnya mmg nak menggatal kot).

Bila aku ckp2 ngan my dear, dia kata 'pompuan tu la gatal. Dah tau laki org bakpe nak kawan lagi'
Aku plak balas 'ehh... tentah dia tatau pun org tu da kawen, tp kalo da tau pun, lelaki tu pun gatal gak la. Tak cukup satu ke?'

Kesimpulannya apa - tepuk sebelah tangan tak berbunyi kan.

Bagi lelaki - apa yg tak cukup pada isteri? Lupakah pada lafaz dan akad yg dijanjikan pada hari pernikahan tu ari. Utk memimpin, mendidik isteri. Kalo katakan isteri tu ada yg tak sempurna, itu sememangnya tugas seorang suami. Tp kalo isteri dah sempurna, apa lagi yg dicari?
Dan kalo bagi alasan takde anak, apakah ko yakin bila ko berkawen dgn org lain, akan ada anak? Mungkin penyebab takde anak tu dari kau juga.

Utk perempuan - Tak perlu kot nak ckp apa2.  Kalo kita sanggup melukakan hati seorang wanita, tak mustahil suatu hari nati kita akan dilakukan begini. What's goes around comes around.
Tp, kalo ditakdirkan kau mmg berbahagia, kau kena igt, kau bahagia atas penderitaan org lain.

Seram. Mmg seram. Tp mcm Anissa ni lagi dasyat la sbb kawan makan kawan (ekceli aku pun penah ada xperience ceni. Cumanya masa tu aku da tak kawan la ngan bf aku tu. Tau2 rupanya dia dah kawan dgn kawan baik aku. Eh??? Tp tak kesah lah kan, sbb masa tu mmg takde apa2. Cuma... bleh eh ada affair sebaik saja kiterang putus? Pulak tu mcm nak sembunyi2 plak.  Akhirnya aku tau. Tp sakit wooo.. sbb mcm rasa derang dah ada affair before aku putus).

Utk kawan aku tu : Aku harap dia tabah, kuat, pertahankan hak kita selagi boleh. Teruskan berdoa. Minta tolong pada Allah.

Dan aku mohon sgt pada mu Ya Allah, jgn lah dijadikan anak sebagai alasan rumah tangga kami tak bahagia.


Maksudnya : Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (al-Furqan 25, ayat 74)

9 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

saya pun suka cerita ni kak..memang hati seorang isteri akan sentap tgk cerita ni mula pk kalau jd kat diri sendiri. Zaman cinta2 monyet dulu penah la jd.. tp couple tu rasanya takkan sama bila dah kawen. Apapun alasan.. tetap di gelar pengkhianat tak kira la suami khianat ister, kawan khianat kawan. Kesian jugak dgn anna dlm cite tu.. bkn takat balqis.. shiela pun tipu dia. kiri kanan sebenarnya musuh tp dia msh di perbodohkan sampai sekarang

Anum said...

x baik sangat menipu isteri, kalau la si isteri dpat tau, hancurnya la hati dia.

Halimaton Hanafee said...

betul lah sy pun tgk cite nie...mmg dasar betul c farid tu..c anna ni pun satu ..lembab na nak tau pasal farid dgn balkis...tkpe mlm ni kite tgk kantoi ke tak diorg tu...huhu

AniE said...

suka tgk cite ni,
mmg "farid tu pandai belakOn"...

Paling sentap sekali sebab bestfren yg jd madu dalam diam...

Tergamaknya die,
tapi, tak mustahil, mmg ade yg terjadi didunia ni....

PUANSTOBERI said...

LEKAT LEKIT :

Geram nengoknya si Anna tu pun yer gak. Alahai..bleh lak tak smell fishy2 sedangkan tanda2 tu da ada. Geram akak tau.

ANUM :

Tak tau nak kata Anum. Kadang laki ni kita tak sangka2. Rasa mcm baik, tp blkg kita... Masyaallah...

PUANSTOBERI said...

HALIMATON :

Tak kantoi lagik walo dak Anna tu da ada perasan samting rong samwere. Bahahha.

ANIE :

Mmg..geram je nengoknya.
Ada dlm realiti sbb tu dibuat citer.

ch@ said...

kita tengok juga cerita ni, best layan. jalan ceritanya penuh dgn thriller, dia dengki dia, dia dengki dia. sampai bila nak menyorok kan? nak tunggu mcm mana kantoinya. nak tunggu juga.

Cik Anita said...

"Kalo katakan isteri tu ada yg tak sempurna, itu sememangnya tugas seorang suami. Tp kalo isteri dah sempurna, apa lagi yg dicari?"

suka ayat yang kat atas tu. tetapi tak paham pada seorang suami yang selalu menyalahkan isteri yang tak sempurna, maka sempurnakanlah.hurm..

takuttt eh nak kawennn.. :p

PUANSTOBERI said...

CHA :

tu la tu..bila dia tulis 'bersambung' rasa mcm alaa.....

ANITA :

Toksah takut la dik, ini la namanya dunia..Tuhan nak duga sejauh mana kita leh menggalas amanah yg diberi. Baik amanah utk suami mahu pun isteri :)