Thursday, August 11, 2011

~Pasal Keracunan Makanan~

Smlm ada bc kat blog Kina pasal Kanak-Kanak Meninggal Dunia Selepas Makan Juadah Berbuka. Abis se  pamili kena. 
Dia makan otak-otak n ABC. Pastu cirit birit dan mungkin dehidrasi.
Apa pun. Al-Fatihah utk adik tu.
Sgt kesian sbb berlaku masa nak raya nih.
Memula ada yg suspect taun. Tp mlm tu kuar paper dah yg derang da amik sampel seme dan dapati mmg sbb 'keracunan makanan'.
Kredit : Utusan

Curious gak aku nak tau, apa penyumbang  keracunan makanan ni. Kebersihan la yg pastinya.

Bagi kita, esp kaum2 ibu dan isteri2, yg keja di KL dan nak smpai ke umah dlm keadaan jem yg maha baghdad masa bulan puasa ni, mmg no choice kan. 

Thn ni mmg aku bertahan gak tak ke PaRam ni. Ada skali je. Igt malas nak masak. Singgah jap. Skali tanya ikan keli bakar seekor - RM4 ko. Tanjat boboy dibuatnya. Ikan bakar je kot. Apa je bahan yg diguna. Sbb kat opis, ada gerai sementara derang jual RM2.50 je ikan keli sambal.

Heh! mmg mencekik la bagi aku sbb nyer aku mmg salu da gi pasar, gi Tesco seme beli barang basah. Maka seekor ikan keli bakar sederhana besar berharga RM4 mmg aku rasa tak berbaloi. Tp ye lah. U take it,  or u leave it tema org kedai tu kan. Kalo ko taknak beli, beribu lagi org nak beli.
Maka sbg pengguna, lps tanya aku chow je. Kuwasa lah heh. Bkn pasal berkira nak makan, tp kalo rasa mcm mencekik, baik takyah.

Sudahnya aku balik, masak gak. Sempat je. Masa tu wat gulai lemak udang+kacang buncis, pehtu goreng ikan. Siap. Dah. Lagi puas ati.

Pun, tahun ni dgr byk tul rungutan pasal rega mahal mencekik kat PaRam ni smpai dlm berita pun kata wat perbandingan harga dulu. Tp masalahnya, tanda harga pun derang tak letak. Kut kita 'malu' nak tnya, mmg hadap la. Tau2 seko ikan je leh cecah RM10. 

Thn dpn aku tatau cemana sbb aku da pindah. Sbb aku rasa aku takkan smpat smpai dlm kul 6. Paling2 cpt pun 6.30pm. Abis apa pilihan aku ada selain beli je. Tp tgk la cena kan. Order kat kedai je la kot. Lagi dpt masakan yg panas2. Entah. Tgk dulu cemna nxt year tu.

So, da jadi camni, apa cerita. Kalo da btul keracunan makanan cemana? Leh biar je org tu berleluasa jual lagi dan lagi dan lagi kat org ramai. Mmg kalo ikut logik mmg kita rasa macam eh, takkan keracunan bleh mati. Tp ha, skang amik ko.

Aku takmo ckp pasal saman menyaman ke hapa. Bapak arwah tu pun maleh nak saman ke hapa. Tp aku rasa penguatkuasaan tu  kena ketat sket la. Aku tau, mmg ssh nak kuatkuasa, sbb aku pun kat opis handle urusan cafe. Mmg la ssh derang ni nak ikut peraturan. Tp nyer, kita kena salu pantau. Team aku tetiap ari turun check kebersihan derang, maka kalo jadi apa2 hal, kita da ada bukti.

Sebenarnya kalo ikut prosedur penyediaan makanan ni, memacam aspek kena tgk termasuk suhu peti ais simpan makanan pun ada. Kalo tak, menda tu pun leh menyebabkan keracunan makanan. Tu yg kita tak napak, kadang yg kita napak pun ada. Kuku panjang, tak pakai penutup kepala. Haish. Byk la pendek kata yg menybbkan mmg kita takde selera la nak beli kalo ikutkan.

So, cemana? 1 nyawa ilang hanya kerana otak otak dan ABC. Takkan nak tggu beribu nyawa lagi ilang bln Ramadhan ni akibat murtabak, ayam percik, roti john baru nak amik tindakan tegas??

14 comments:

Anum said...

ye la kan, yang penting kena memang nak berniaga kena la ikut peraturan.. sebab kita bayar apabila beli

chinta... said...

tu la reen....tu pasal chinta x suka beli kat pasar....kita masak sendiri walaupun satu lauk..memang puas hati makan...kat kedai belum tentu bersih lg kan...

Luv said...

huhuhu minta2 la kite xkene mcm tu sebab kite mmg selalu ke param...

ejaMaria said...

aku masuk keje 7.30pg... pastu petang 4.30 dah balik... amik anak-anak sampai rumah lebih kurang 5.45ptg... sempat la nak masak yg simple-simple... tak konfiden la nak beli kat param... diorg yg niaga tu bukan la org yg mmg hari-hari niaga makanan sblum tu... lain la klu dgn org yg mmg niaga makan hari-hari kita pun dah biasa / pernah beli, so tau rasa makanan dia mcm mana... buleh la nak membeli...

fieda said...

takziah buat keluarga mangsa..saya pun taun ni sekatkan diri tak ke paRam...malas la..kue semuanya nmpk sdp tp rasa ntah ape2..

shahrilhakime said...

Kesian arwah...kecik lagi dah dipanggei Illahi.... tak sempat nak jelajah dunie ni.... awok sebab kes ni jadi takot pulak nak pegi PARAM...tapi kalo tak pegi...tak sempat le awok laki bini ndak masak......

Zana Adieyza said...

sedih bila baca berita tu.. sampai boleh bawak maut.. kalau ye pun nak untung sgt, jual jer la mahal.. tp jgn la jual makanan yg dah basi or salah cara penyediaannya..

mmg dah ajal budak tu, tp peniaga perlu ambik prkra ni sbgai iktibar..

puanstoberi said...

ANUM :

Tu la pasal. Tp derang ni pentingkan keuntungan je. Tp tak seme lah. Ada gak yg meniaga dgn ikhlas :)

puanstoberi said...

CHINTA :

Kengkadang ada gak makan kat kedai. Maleh masak. Hihi.
TP puasa ni mmg pulun la masak. :D

puanstoberi said...

LUV :

Masak la wey..balik awai kan. Hihi

puanstoberi said...

MARIA :

Btul. Aku beli kuih pun kat org yg biasa aku beli time tak puasa. Dia pun takde meniaga kat Param tu. Sbb dia da ada regular customer. Sedap pun sedap. Abis citer

puanstoberi said...

FIEDA :

Tu la tu. Kengkadang dah pegi, trus blur nak beli apa. Mmg taktau.

puanstoberi said...

YOB D08 :

Itu la pasey. No choice kan. Thn ni sy smpat masak. Thn dpn tatau cena. Kalo bleh tanak sgt beli. Tp cemna kan?

puanstoberi said...

ZANA :

Ptt tpt yg ada meniaga tu kena ttp utk sementara waktu. Kut tak kang, ada lagi yg kena. Bia derang berhati2 sket. Ni main ikut sker je. Tak memasal jadi pembunuh if btul la dari situ penyebab arwah ni meninggal.