Thursday, August 11, 2011

~Artikel Ramadhan 11 : Hadas Besar~

APAKAH hukumnya jika seorang wanita mencukur bulu kemaluan, ketiak, memotong rambut dan kukunya ketika haid? Adakah ia dibenarkan oleh agama?

MIKA
Gombak

Seorang wanita dalam haid termasuk dalam golongan yang berhadas besar. Ketika dalam hadas besar, perkara yang dilarang ialah solat, puasa, tawaf, memegang al-Quran dan berada dalam masjid. 

Berkaitan perkara dipersoalkan tadi, semuanya dibolehkan. Tiada hadis atau ayat menyatakan semua perbuatan itu haram, oleh itu hukumnya adalah harus.

Bahkan, semua perkara dinyatakan adalah termasuk dalam sunnah dan fitrah yang perlu dilakukan.

Kredit : Metro - Anda Musykil Dr. Mashitah Jawab.
***

Tingat dulu masa sekolah kalo potong kuku waktu period kena simpan, pehtu cuci time mandi wajib. Heh!
Naif lagi time tu. Smpai aku ada terbaca soal - jawab begini sedikit masa lalu, aku da tak amalkan lagi menda2 camtu.

4 comments:

chinta... said...

xhanks for sharing dear..

ZaNa aDieyZa said...

masa sekolah dulu budak2 selalu ckp pasal simpan kuku ni.. tapi zana buat muka pelik jer.. hahahahaha.. sbb ustazah x pernah la pulak ckp mcm tu kan.. bila tanya kakak2 semua, barulah zana faham..

Cik Anita said...

owh..
baru lah tak sangsi sekarang.

tq pada info ye kak :)

PUANSTOBERI said...

chinta :

Welkam :)

ZANA :

Glemer tu menda tu time sekolah. kata derang 'eh, ko jgn ptg kuku kalo peyed, kalo tak simpan, nati mandi bawak skali' haha.
tp dulu penah baca pasal ni, maka da tau lah.

CIK ANITA :

Ye, sila jgn sangsi sbb Islam menggalakkan kita jaga kebersihan maka, kita kenalah sentiasa bersih :)