Tuesday, January 10, 2012

Perihal Web Check-In : Air Asia

Eh. Syok juga kalo guna 'perihal' kan. Dulu guna 'pasal'. Tp napak cam nak carik pasal lak. So, kalo rajin nak guna perihal lah. Ke da ada org guna? Nati marah lak org lain kang.

Dlm duk weng kepalahotak ni smpat lagi aku sebuk nak ber web check in.
Hampagas kan.

Haha.
Dahtu pepagi dpt emel yg camni.


Terus la buat.
Tu pun jenuh godek. Sbb aku nak tukar seat.
Igt bleh tukar sblm check in tu.
Rupanya kena tukar kat Manage My Booking.
Maknanya kena sign in balik, then gi kat Manage My Booking.
Tukar kat situ je.

Tp kalo tak bleh tukar, apa fungsinya dia meletakkan menda2 tu seme sblm bleh check in.
Ce kabo. Ce kabo.

Sebelum ni gi Sabah last year pun mmg aku buat web check in. Sonang. Masa tu tak silap aku blum lagi kena seploh hinggit kalo check in kat kaunter. Lps tu tolong check in kan opismet aku outstation Sarawak dlu pun, oke senang ja. Skali aku ni plak yg 'gado gado'

Tp tkpe. Dah settle.
Cuma utk peringatan diri sendiri web check in ni bleh dibuat sebaik saja booking dah confirm.
Katakan hari ni dah confirm, tp nak pegi 10 bln lagi, bleh je nak web check in dah.
Tp sapa berani tanggung risiko ye dok?
Tggu la da dkt2 nak pegi baru web check in.
Dan bleh juga check-in selewat-lewatnya 1 jam sebelum (AK/FD/QZ) atau 4jam sebelum (D7) berlepas. Tp again - sapa berani tanggung risiko ye dok??
Dari AA
You’ll be able to check-in upon booking confirmation and up to 1 hour (AK/FD/QZ) or 4 hours (D7) before the scheduled departure time.


Dan kalo nak buat web check in tu, jgn lupa tick kansel utk insurans tu. Kalo tak, ia akan menggangu gugat hidup ko nak proceed next step tu. Pandai dia. Halus je tpt nak klik tu. Tp kalo korang mmg intent nak amik travel insurance tu no hal la kan.

So, itu saja lah. Suara sengau sengau itik ni, cemna la nak buat xtvt pantai.
Aduhai nyer pun.

Eh. Korang da tgk Eguide dari AirAsia ni? Ke aku lambat. Haha. Aku mmg sker buku2 pelancongan cam gini. Hikss. Ce klik
http://www.airasia.com/travel360/wp-content/themes/Travel360/download/assets/ds/Malaysia/AirAsiaTravelEGuideMalaysia.pdf

4 comments:

::EIDA:: said...

Ooo.. dlm web ada ek? Punya lah tak godek! hihi.. Sebab nak elak RM10 lah ni.. kedek tul! So, kalau dlm tempoh 48jam, boleh la ye kekda? hehe~

TQ bebeh!!

Nor Suhada said...

ce kelik...ce kelik...
ishh comel jeee kekda ni

puanstoberi said...

EIDA :

Mmg dlm web ada. Eh, nak pegi mana ni?? Takkan gi BF naik flight. Hiksss :D

PNSUSU :

Hikss.. aw..... ce su su kelik..

eKa said...

hanx for sharing kekeda.fok ulang alik naik AA pun eka tak tau menatang ni.sumenya diuruskan oleh mem besar