Tuesday, May 8, 2012

Sifat Melalui Jenis Darah

Jenis Darah Boleh Tentukan Sifat Anda

Jenis darah, selain boleh menjadi panduan untuk menentukan diet yang sesuai, ternyata boleh juga meneropong watak dan keperibadian seseorang. Hasil sebuah kajian yang dilakukan di Jepun terhadap beberapa jenis kumpulan darah, mendapati ada beberapa keperibadian tertentu yang dikatakan sesuai dengan jenis darah orang yang berkaitan. Anda mungkin boleh melihat sendiri apakah antara anda suami isteri mempunyai keserasian dan sifat-sifat yang tertentu berdasarkan penelitian di bawah ini.

- Kumpulan Darah O -
Ini adalah jenis darah pemimpin. Saat melihat sesuatu yang diinginkan, orang dengan kumpulan darah ini akan berusaha mencapainya. Anda juga termasuk trend-setter, setia, punya daya juang yang tinggi dan percaya diri yang kukuh. Kelemahan anda adalah mudah cemburu, agak sombong dan cenderung amat kompetitif.

- Kumpulan Darah A -
Anda suka keselarasan, kedamaian dan organisasi. Boleh bekerjasama dengan baik dengan orang lain, peka, sabar dan penuh perhatian. Namun kelemahan anda adalah tidak boleh melakukan sesuatu dengan santai dan cenderung keras kepala.

- Kumpulan Darah B -
Anda punyai tabiat keras kepala dan individualis, suka berterus terang tanpa memikirkan orang lain dan melakukan sesuatu dengan cara sendiri. Namun anda juga kreatif dan fleksibel, dan boleh beradaptasi dengan mudah terhadap segala situasi. Namun kelemahan yang anda miliki adalah cenderung terlalu mandiri yang boleh merugikan.

- Kumpulan Darah AB -
Dingin dan terkawal, makanya tak menghairankan teman menjadikan anda sebagai tempat berkongsi cerita, terutama urusan perasaan dan hati. Anda dilahirkan untuk menghiburkan orang lain secara semula jadi. Namun sayangnya anda cenderung moody dan sukar membuat keputusan, kadang-kadang boleh menyakiti hati orang lain.

Sumber : Portalkomuniti

Jumpa gak yg agak detail. Tp 'bunyi'nyer cam slang Indon. So, aku amik yg darah aku je la - jenis O. Yg lelain bleh klik sini.

DARAH  O

Selalu ikut nasihat ketika zaman kanak2 adalah sikap biasa ditunjukkan oleh orang yang berdarah jenis O. Tetapi selepas usia semakin meningkat, mereka akan cuba menunjukkan kelebihan sendiri dan mempunyai prinsip tanpa dipengaruhi oleh orang lain. Malahan tidak mustahil mereka akan menjadi orang yang berwibawa dan berpengaruh. Dari kecil hingga tua, orang berdarah jenis ini umumnya tidak sombong dan patuh pada nasihat orang lain tetapi bersikap keras semasa tua.

Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan. Sekiranya menginginkan sesuatu, kamu akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun. Ada kalanya kamu dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu kamu juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri kamu sendiri. Oleh yang demikian kamu harus lebih bijak mengawal emosi diri mu agar tidak dikuasai dengan tekanan.

Orang ini biasanya memiliki sifat sosial yang cukup tinggi, mudah bersosialisasi dengan orang lain, pintar menutupi sesuatu, biasanya orang ini terlihat tidak pernah memiliki masalah, orang ini biasanya sabar dan baik hati.

Gaya Komunikasi dengan Orang Bergolongan Darah O

Ketika berhadapan dengan orang bergolongan darah O yang penuh semangat dan percaya diri, terus terang, optimistis, terkadang egois dan kreatif, hal-hal berikut dapat dijadikan pedoman:

* Berbicaralah dengan semangat dan penuh vitalitas. Kerana mereka kurang menyukai orang-orang yang terkesan lemah, letih, lesu, lemas, letoy, dan loyo yang dianggap tidak dapat mengikuti rentak mereka yang penuh dengan energi.
* Jangan gunakan kata-kata negatif dan pesimis kerana kelompok kata itu tidak terdapat dalam kamus mereka yang penuh dengan semangat positif dan optimis.
* Ketika mengikat sebuah kontrak, pastikan dengan tegas bahwa mereka komit dengan apa yang telah disepakati dan dapat bertanggung jawab atas penyelesaiannya.
* Berkatalah dengan jujur kerana mereka juga demikian adanya. Sekali kebohongan terbongkar, mereka tidak akan percaya lagi pada lain kesempatan.
* Tunjukkan bahasa tubuh yang penuh keceriaan dan semangat.

Orang dengan golongan darah O paling suka berkomunikasi dengan mereka yang penuh semangat. Orang-orang yang tidak memiliki semangat hidup yang baik sulit menjadi teman dekat orang golongan ini. Kerana mereka selalu semangat sejalan dengan vitalitas yang mereka miliki. Mereka akan dapat berkomunikasi berjam-jam dengan orang yang cocok dan dapat mengikuti rentak bicara mereka yang sangat optimistis dan motivatif.

*** ce tgk, ada tak terkena.. cam aku.. ada gak la terkena. Tehheee (",)

15 comments:

♥cikmOt♥ said...

ok kak...saya seorang pemimpin...

peghh ayat cam ayat zed zaidi plak...hahaha

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

terima kasih atas info ni...

darah kina B...ngeeeee..

Cik Anita said...

saya darah A!!!

Ada la jugak sikit2 yang terkena. hee.

Bitt (double IS) said...

owhhh sama la darah kite...hehehhee

Nana Aris said...

saya berdarah A dan saya keras kepala ;p

Aina said...

sy B+...haha, adelah tkena 1 :P

::EIDA:: said...

Ida taktahu ida darah jenis apa.. teruk kan? hihihihihi

Masya said...

oooooooo sambil menongkat dagu...

anitadiana said...

kak ita darah jenis A,banyak persamaannya lah reen..dan hubby O..sama mcm reen..best lak baca reen..

cikCha said...

eh aku pon ber darah O...lalala..

rasa mcm ada terkena gak la...auww

PUANSTOBERI said...

CIKMOT :
Yer, kita adalah pemimpin.. huhu

KINA :
Welkam :)

PUANSTOBERI said...

CIKANITA :
Owh.. A.. jarang2 jumpa kawan yg berdarah A :)

BITT :
Sama??Gimme 5.. :)

PUANSTOBERI said...

NANA ARIS :
Oh.. A.. tp org A cool kan (kedamaian)

AINA :
B+ kreatif orangnya tu :)

PUANSTOBERI said...

EIDA :
Err...??? buleh check nati..

MASYA :
Ur blood type please?? eceh..hihi

PUANSTOBERI said...

ANITA :
Kan kak?? Cam ada je terkena. Hubby Reen lak AB.

CHA :
Sama kita kan :)