Monday, July 30, 2012

KSU Deco : Menghias Dapur Rumah Yang Sempit


Maaf. Lagi lagi cerita berkenaan KSU. Ini deco pulak. Bosan plak yer. Tapi nak buat cemana. Idea itu je yg ada. Haha. 
Diambil dari dekorumah. Blog yg byk info tentang rumah. Bes!

Oke, jum baca.

Ruang dapur adalah antara ruang utama sebuah rumah yang sering digunakan. Jika dahulu, aktiviti di dapur hanya terhad untuk memasak, namun dengan pelbagai rekaan dan konsep ruang masa kini, dapur semakin diberi tumpuan bagi menarik perhatian terutama tetamu yang bertandang. Jangan risau jika saiz ruang dapur anda agak terhad. Dengan mengikuti beberapa tip berikut, ruang yang kelihatan sempit tadi mampu memberi keselesaan ketika memasak...bahkan mampu mencuri perhatian.

*Memandangkan dapur kerap menjadi tempat tumpuan anak-anak, pilihlah konsep yang lebih ringkas dan hiasan yang minima. (takde anak lagi pun, kena gak ringkas, takkan nak crowded sgt kan)

*Seimbangkan kecerahan warna dinding dan perabot agar tidak terlalu kontra. Ruang akan nampak lebih luas dengan penggunaan warna cerah.  (kalo buleh aku nak buat KC kaler purple, tp kontraktor tu kata nak cpt jemu. Betul gak tu, then kalo nak tukar tema ke apa, takkan nak tukar kaler KC tu pulak. So, guna kaler 'selamat' la. Huhu)

*Elak menggunakan wallpaper secara menyeluruh, dan yang bercorak padat. Jika perlu, hanya gunakan sebagai garis sempadan. (tak plan pun nak buh wallpaper ke dapur. Tambahan dapur mmg developer buat tiles smpai atas)

*Pastikan saiz meja makan sesuai dengan ruang yang ada. Meja bulat kecil adalah yang paling praktikal bagi memberi sedikit kelegaan untuk bergerak, tetapi meja bersegi adakalanya membantu kerana boleh dirapatkan ke dinding. (meja makan taruk kat dining)

*Pemilihan langsir ringkas tanpa corak dan ukuran yang sesuai juga berguna untuk menampakkan keluasan ruang dapur. Seeloknya anda menggunakan blind curtain yang mana selalunya mempunyai susunan melintang untuk menambah ciri kelebaran ruang. (mmg opt for roman/roller blind sahaja)

*Rancang pemasangan kabinet lekap (fixed cabinet) dengan teliti mengikut kesesuaian ruang. Gunakan kabinet di bahagian atas dinding untuk menyimpan segala peralatan dapur dan bina sekali ruang untuk menempatkan alatan elektrik seperti ketuhar. Jangan lupa peti sejuk satu kemestian bagi sebuah dapur. Sedia/tinggalkan ruang untuk alatan tersebut semasa memasang kabinet. Lebih bagus jika mempunyai ruang khusus untuk meletakkan tong sampah. (yer, harap harap muatlah segala bekas kat cabinet yg ada tu. Mmg buat full height).

*Gunakan dapur yang berciri pelbagai guna untuk mengurangkan jumlah alatan elektrik di dapur. (ni belum buat planning lagi)

*Akhir sekali, amalkan mengelap hingga kering dan menyimpan terus pinggan mangkuk, periuk belanga, dan lain-lain di tempatnya sejurus selepas dibasuh. (wah..ini mmg la kena buat sbb aku takde dish rack segala. Pakai - basuh - lap - simpan)


****Hari minggu tu hari dah jumpa kontraktor utk KC. Dia dah siapkan 3D drawing. Tapi nyer tu lah. Lambat lagi rupanya leh install. Sbb katanya schedule dia penuh smpai 15Ogos. Hurm. Kena mintak kat JMB extend lagi la renovation process tu. Retu sblm lantik takde plak nak kata penuh ke hapa. Takpe lah. Biar lambat asal selamat.

1 comment:

Zana Adieyza said...

bila dapur cantik, mood memasak pun mesti cantikkkkk jer kan.. hihihi..

bg zana pun kan, better guna wrna selamat.. kalau tetiba kita nak tukar theme kat rumah tu senang dah.. x yah fikir2 lagi..

syoknya nak masuk rumah baru!!