Monday, November 14, 2011

Jeruk Pak Ali


Sapa antu jeruk sure penah makan Jeruk Pak Ali ni kan.
Masa gi Tesco ari Ahad retu beli Jeruk ni.
Oke la. Sedap. Rangup kan.
Tapi awat mahai sgt?
Rata2 jeruk dia 100gm - RM2.80.
Kalo beli 100gm mmg tak cukup la.
Harus kena beli 200gm atau lebih.
Utk 2 ni retu da 7inggit lebih.

Aku suka jeruk yg timbang yg masam tu.
Yg salu ada booth kat mall2 tu kan.
Yg dpt skali ngan bekas taperwer putih tu kan.

Yg tu 100gm baru dlm RM2.20 camtu la kut.
Salu amik2 mmg la dkt 10inggit jugak.
Tp byk, plus dpt pilih asam2 dia ke cicah dia ke.
Lps tu ada bekas lagi.

Ini alahai... org tu timbang kemain la berkira.
Mula dia suruh terai. Maka kita makan la satu kan.
Tp bila timbang, seketui jeruk yg buat ber lebih gram pun dia buang.
Ye,aku paham, dia bkan tokei pun kan, tapi nyer dah bagi pree suh rasa tu pun sama la cam seketui tu.

Tu la tu. Mesti ada yg kata, kalo camtu pi la beli jeruk timbang yg entah mana dtgnya tu kan.

Tak kesah la.
Saja nak terai la kan.
Takde la apa sgt pun, saja nak citer.
Tp mmg sedap la jeruk ni. Rangup je.

14 comments:

pnsusu said...

lama tak makan jerukk...tingin nak makan bila tgk n3 kekda ni

eda_ej said...

kak ida memang gemo mkn jerok ke??

eKa said...

a'a...eka pun suka...eka keal dgn tokey dia...kalu tak silap eka.jeruk ni ada khasiat dia sendiri.salunya irg asma taleh mkn jeruk, tp kalu jeruk madu ni,boleh...tadak masalah...itu apa yg eka dgr la...pak ali ni sgt la humble.kalu jumpa dia kat kedai,siap dgn kain pelekat.kdg2 tak pakai baju pun..mmg org kampung.tp otak dia dlm bisnes...huhuhuh...mmg dikagumi ramai...byk bisnes dia...

Che Sue said...

sib baik aku bukan penggemar jeruk sebab ada baca kata benda masam2 ni buat org cepat lupa..aku dah aa ada masalah pelupa yg agak kronik..

aku rasa sebab masa muda2 dulu aku giler jeruk aa kot..siap tonggang air jeruk tu sekali weh! fuhh heaven..

Azi said...

tringin lak makan jeruk...suka jeruk bulat warna merah, apatah namanya..buah kana ke apa

Zana Adieyza said...

zana pernah rasa jeruk pak ali ni sekali jer.. masa member gie penang, zana kirim jer kat dia.. x tau la pulak ada jual kat tmpt lain.. semua tesco ke ada jual eh? kat tmpt mana jer ada jual?

Cik Anita said...

Alahhh.. bab-bab jeruk ni memang suka! lagi2 jeruk buah pala ke buah salak. memang mabeles~

dia kerja ikut arahan bos dia tu.. kot bos dia perhati ke apa.. haa..tu jadi gituu.. hehe

PUANSTOBERI said...

PNSUSU :

Makan leh, tp jgn byk2 ye yunk :)

PUANSTOBERI said...

EDA_EJ :
Nak kata gemo tu idak la sgt, tp kadang teringin juga.
Retu outstation Penang, beli jeruk, duk ada lagi dlm esbox. huhu :D

PUANSTOBERI said...

EKA :

Kenal eh? Oke, nati belikan akak sekilo jeruk jambu tu yer. sedap.. huhu :D

PUANSTOBERI said...

CHE SUE :

Hihi. aku idak la penah tonggeng ayo dia skali. Sekali skala bleh la. Selalu tak bagus gak ni.

PUANSTOBERI said...

AZI :

Lps tu seme mulut bibir merah kan. Hihi. Sedap gak tu. Ihik :D

PUANSTOBERI said...

ZANA :

Akak rasa seme Tesco ada booth dia. DIa bkn kat dlm tesco, tp luar2 tu. Retu akak gi tesco nilai pun tgk ada gak *tetiba aku kat tesco nilai apa kes?? Hahah*

PUANSTOBERI said...

CIK ANITA :

Salak akak tak berapa sker sbb kadang dia mcm kelat2 gitu. akak sker yg atas tu la. Pelam kuning tu ngan jambu. Tp ni sedap la..rangup2 gitu. Asid dia pun tak kuat sgt.