Friday, May 17, 2013

Susu Badam & Delima

Khasiat Susu Badam


Almond milk is one of the most nutritious milk substitutes available. It doesn't contain saturated fats or cholesterol, but it does contain omega-3 fatty acids, so it's very good for your heart. Almond milk is high in protein; the typical eight ounce serving of almond milk contains about one gram of protein. One serving of almond milk also contains about one gram of dietary fiber.

Almond milk is very low in calories; it contains only about 40 calories per serving, and it's low in carbs at only two grams per serving. Almond milk contains about three grams of fat per eight ounce serving, making its fat content equivalent to that of rice milk.

Almonds are rich in vitamins and minerals, so almond milk doesn't need to be fortified. Almonds contain vitamin E, manganese, selenium, magnesium, potassium, zinc, iron, fiber, phosphorous and calcium. The flavonoids in almond milk help prevent cancer and slow the signs of aging. The high levels of antioxidant vitamin E found in almond milk make it very effective in the prevention of cancer.

Because almond milk is low in fat and calories, and high in many essential vitamins and minerals, it is a great milk substitute for those who would like to lose weight

Kredit : Here

Badam untuk Wanita Hamil

Kandungan folate yang tinggi di dalam badam amat berguna sekali bagi wanita yang sedang hamil. Folate adalah penting bagi mengelakkan dari kecacatan pada bayi ketika hamil.
(Bacaan selanjutnya : Here)


***
Khasiat Delima / Jus Delima

Kebaikan dan Khasiat Buah Delima :

#Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat
#Membersihkan hati dan saluran perkumuhan
#Menyingkirkan lemak berlebihan
#Meningkatkan tenaga seksual suami/isteri
#Mencegah rasa mual
#Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid
#Mencantikkan kulit muka
#Membantu memulihkan pesakit kencing manis
#Berupaya menghapuskan kahak
#Memberi tenaga dan mencegah keletihan
#Mencegah angin ahmar bagi warga emas
#Meningkatkan peredaran darah
#Mencegah dan merawat kanser
#Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah
#Membakar lemak dan mengurangkan berat badan
#Membantu menguatkan sistem percernaan dan usus
#Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung
#Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
#Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan
#Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik

Kajian di seluruh dunia telah dijalankan ke atas manfaat kesihatan jus delima. Menurut penyelidik, ibu-ibu mengandung berisiko melahirkan anak dengan kelahiran pramatang. Dengan mengamalkan pengambilan jus buah delima, ini dapat membantu mengurangkan risiko bayi dalam kandungan mengalami kecederaan otak yang disebabkan oleh kadar pengaliran oksigen yang rendah di dalam darah.

Jus delima menjadi satu sumber bagi asid folik yang diperlukan bagi pembangunan yang sihat untuk bayi.  Asid folik adalah satu komponen yang diperlukan dalam pembentukan sel darah merah dan DNA. Wanita yang mempunyai paras asid folik yang lebih tinggi semasa awal kehamilan berkemungkinan mempunyai bayi yang sihat.

Kredit : Here

13 comments:

Sheila Salim said...

assalamualaikum kekda, sedapnya badam tu. crunchy! sheila salu amik delima kat rumah org (>.<)

Masya said...

jus delima gulsan tu boleh bancuh mcm minum air kan?? kalau minum sesudu .. humak aihh.. masam sesgt ...

Nory Zoulkefle said...

nory suka makan coklat cadbury yang ada badam tu...nyumnyumnyum...

nory dah lama tak minum susu putih, asyik minum susu coklat dutch lady je...heheh

Nad MamaZN said...

Takpenah mkn delima huhu..

Nurzakiah Hanum said...

singgah ptg

D_08 said...

errmmm....awok selalu minum ayo delima ni disebabkan kat Masjid Negeri Ipoh ni ade org menjuei tetiap Jumaat...walopon awok tak mengandong... dna tak boleh mengandong.... heheheh

D_08 said...

errmmm....awok selalu minum ayo delima ni disebabkan kat Masjid Negeri Ipoh ni ade org menjuei tetiap Jumaat...walopon awok tak mengandong... dna tak boleh mengandong.... heheheh

~ain said...

sedap ke jus delima.. blom pernah try lagi...

PUANSTOBERI said...

SHIELA :
Buah delima mmg elok makan. Bagus tu..terus kan makan.


MASYA :
A ah..bancuh ngan air. Masammm betulll...

PUANSTOBERI said...

NORY :
A ah...akak pun sker yg ada badam tu. Minum la susu putih..elok tau utk kita2 ni. Huhu.


NAD :
Tak penah makan?? sedap tau... :)

PUANSTOBERI said...

HANUM :
:)


YOB D_08 :
Tapi Yob bule bagi org rumah ngandong.. eh..?? Huhu :P


AIN :
Kalo Gulsan tu masammmm Ain... huhu

Sue-Rya Qistina said...

susu badam? tapenah dengar pun kekda. nak try cari la nnt. mcm best je. selalu minum yg berperisa coklat je pun. jus delima sue amik yg gulsan tu. tp x wat air pun, mkn gitu je. sedap! hehehe

Ninayana Mohd.Hanafiah said...

Macam mana nak cari susu badan & delima ni ye. ...?