Wednesday, May 15, 2013

Bab C : Bab Cuti


kredit : Here
Wah. Tetiba kuar GO - General Order / Perintah Am kan. Huhu. Oke lah, kita berkongsi maklumat ya. Mana yg dah tau, oke lah. Mana yg tak tau kita sharing. Ala, perintah am ni kan, berapa byk yg buka selain dari waktu exam? Kalo kita tak keja HR, mmg tak buka la. Taktau la kut ada org lain yg rajin, takde buku lain nak baca, p baca buku tebal ni kan. Haha.
Oke, reni kita amik sket je cerita Bab C ni. Senang ingat kan, C for Cuti. Dlm tu ada lah memacam jenis cuti. Skang kita citer sket pasal Cuti Sakit je. 

Bab C Perintah-Perintah Am  memperuntukkan :

 s.1 (iii) mentafsir cuti sakit sebagai cuti bergaji penuh yang diberi kerana sebab-sebab perubatan dan dengan pengemukaan Sijil Sakit  dari seorang pegawai perubatan Kerajaan atau lain-lain doktor yang diterima, dan diberi bagi sakit atau kecederaan yang ada harapan untuk sembuh.

Di dalam Bab yang sama diperuntukkan di bawah :

 s.17 (c) adalah menjadi syarat bahawa semua cuti sakit hendaklah dihabiskan di hospital atau di rumah pegawai melainkan jikalau ditetapkan  oleh seseorang pegawai perubatan sebaliknya.

s. 15(a) pula memperuntukkan pada setiap tahun seseorang itu dibenarkan memgambil cuti sakit tidak melebihi 15 hari sebagai pesakit luar hospital atau klinik swasta tanpa sokongan  manakala s.15(b) membenarkan 180 hari setahun sebagai pesakit dalam di hospital atau klinik swasta.

Dan ini perlu dibaca bersama - Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2006
Info :
Pesakit luar : macam yg kita pegi kalo demam, cirit birit tu lah.
Pesakit dalam : Ada kes berat, perlu dirawat di hospital (warded) atau pun disahkan doktor untuk berehat di rumah selama sekian sekian hari.

p/s : Kalau pun tak duk HR, at least kita kena tahu yg basic2 ni. In case, ada HR terlepas pandang, kita leh alert awal2. Gitewww.... 

5 comments:

Anum said...

thanks for sharing

Sheila Salim said...

assalamualaikum kekda. ohh banyak gak benda HR nak ingat kan :)

suwara entertainment said...

thanks for sharing kekda. ye la kan, kitorg yg bkn keje kt Unit HR pun kdg2 terlepas pandang mende2 camni. mmg kena rujuk HR la jawabnya :D

iduraz said...

hukhuk...i yg duk hr ni pon kena rujuk GO gak if ada case.mana nak ingat sgt..heee..kira ni kitab bg penjawat awam la..lalalala

puanstoberi said...

HANUM :
:)

SHIELA :
Hihi... jenuh nak ingat, tp perlu refer la..


SUE :
Tu ah.. tp kalo tak keja HR pun kena tau gak yg basic2 tu :)


IDURAZ :
Errr.... oke..hihiksss :D