Wednesday, May 29, 2013

Edisi Jaga Pemakanan, Jaga Kesihatan

Aku minta maaf kalo entry pjg lebar aku tu ari menyebabkan org cemas,risau. Huhu.
Takde la..lain org lain ketahanan badannya, lain antibiotik antibodi nya.
Jadi, jgn risau. Yg penting jaga pemakanan dan cara hidup.

Ada yg minta aku buat entry berkaitan pemakanan ni. Huhu. Aku pun bukan lah tau sgt. Tapi dari pembacaan. Nak nak lagi sejak aku ada mendasing dlm badan ni mmg la aku mula cari2 artikel berkaitan.

Kalau ikuti blog/FB Doktor Hamid, dia mmg la tak bagi makan junk food, fast food seme tu. Takde yg elok pun sebenarnya dgn bahan2 dalam makanan tu. Masa kat klinik yg detect cyst tu pun orang tu siap tanya "suka KFC? suka McD? Maggi? air gas?". Cam aku kata tu la. Tidak la suka. Tp mmg makan. Tp air gas mmg aku tak minat. AKu salu amik air ribena kalo kat McD. 

Tapi, biasa la aku ni kan. Degil. Aku rasa, tak makan pun tak beranak juga, orang yg asik makan fast food pun senang je beranak, jadi baik makan. Haha. Tp tu lah aku kata, lain orang lain ketahanan badannya.

Aku pun tak tau la nak kata apakah junk food atau pun fast food ni penyumbang utama pembentukan segala mendasing dlm perut ni. Tp mungkin ada la menyumbang beberapa percent. Dan cara idup kita juga. Menda tu semua bukan la tak boleh makan langsung. Boleh ja. Tp berpada pada. Tidak la seminggu sekali melantak fast food. Berpada pada. Lps tu dah makan tu pepandai la kita bersenam. Kuarkan peluh. Buang toksin yg bahaya2 tu. Aku rasa senaman ni mmg paling penting la dalam idup kita. Maknanya mengeluarkan peluh. Ni asik duduk terhenyak atas kerusi ofis tu berejam2. Sejuk nyaman dalam air-cond mana nak kuar peluh.

Zaman skrg, duduk pula di bandar2 besar mmg la sukar nak carik makanan fresh tanpa sebarang awet. Nak makan ayam, ayam pun dicucuk. Nak makan ikan, ikan pun buh ubat bagi tahan lama (ada yg kata buh ubat cam awet mayat tu. Aiyark!) Makan sayur pun, sayur ada racun serangga mmg la elok ijau gebu2 warnanya. Abis, apa pilihan kita ada? Marilah kita menanam sayur-sayuran sendiri. Haha. Untung sgt kalo nak buat. Kena plak cam rumah aku yang tak bertanah ni kan. Buat la kau situ secara hidroponik. Hahahahaha.

Jadi, itu lah. Bila da takde pilihan, kena jugak la rajinkan diri buang toksin tak perlu dalam badan tu. Tak cukup melalui proses perkumuhan pepagi hari tu je. Elok la bersenam. Orang elok2 buat gim malas pulak nak pegi kan. Haha (aku la tu...). Ari Sabtu Ahad elok menelentang tgk tv (aku le tu). Nak excise pun pegi jalan2 dalam shopping kompleks. Peluh tiak sket taknak. Cemna tu (aku le tu).


Dan lagi satu, kita elok makan byk sayur2an dan buah-buahan. Aku sebenarnya mmg tak suka sayur. Ha.. akhirnya aku mengaku. Tapi ada je orang tak makan sayur elok je kesihatannya. Tu aku kata, lain orang lain ketahanan badannya. Walau dalam setiap hidangan yg aku masak utk lauk lunch ke apa, aku mesti buat satu lauk berasaskan sayur, tp aku bukan mkn sgt. Dalam mi, mihun aku masak wajib letak sayur. Sawi ke. Tp aku letak tepi. Aku tak makan. Dan mungkin aku tak cover dgn makanan lain sbb aku ni bukan pemakan. Aku tak suka makan. Makan aku sekadar kenyang. Dulu masa dok ngan mak, mmg smpai bergaduh2 ngan mak pasal makan. Dia asik suruh makan, aku taknak. Entah. AKu tak heran langsung bab makan2 ni. Adik2 unit aku tau la cemana. Bos lama dulu pun tau. Aku makan mmg tahap cuit cuit je. Pastu dah. Orang kata aku tak menghayati makanan. Hihi. Apa nak hayati nyer. Lapar, makan, dah la. Cukup. Mak aku kata perut aku kecik. Ye ke? Ntah.


Berbalik pada citer pemakanan ni. Aku ada baca soya juga tak baik utk diamalkan. Dan utk org buang cyst mmg tak digalakkan minum soya sbb mungkin ia boleh berulang. Soya. Soya ni byk khasiat baik juga kan. Mengandungi protein. Cuma... apa yg aku andaikan adalah dia jadi tak elok sbb dia menjalani proses pengawetan sblm dijadikan minuman. Aku rasa takde masalah kalo kita beli kacang soya mentah tu, rendam dan blend sendiri utk dijadikan air soya sendiri. Dulu masa memula beli blender serbaguna tu, aku rajin juga buat. Rendam, blend, masakkan semula. Mudah guna blender tu. Kalo tak, guna la blender biasa, tp ko kena rajin tahap dewa la sbb kena tos dlm kain la apa la. Aku tak smpai ke tahap dewa dewi tu. Muahaha. Adoiii.. tak buleh gelak. Sakit perut. Tp betul, soya yg kita buat sendiri, even buh dlm peti ais, 2 ari je dah basi. Sbb tu boleh bayangkan apa yg diawetkan utk satu tin/kotak air soya yg kita beli yang tahan bertahun tahun tu.

Dan sbb ini juga la kot Doc Hamid tak bagi makan pati gamat/haruan lps operate tu. Akak kat klinik tu siap cakap "jgn minum....takut kang senang dia dtg balik". Terus la aku cam... oh..no.no.no. This one mmg kena igt bebtul dalam pala. Haha.

Tak elok pun makan menda2 berawet ni. Dan utk itu, aku akan avoid segala kicap, sardin dan segala yg makanan yg sepatutnya fresh tp expirednya bertahun tahun. Cam sardin tu. Ikan kan..tp buleh tahan bertahun dlm tin. Kicap - kacang soya tu. Aku tak rajin lah nak pi blend kacang soya buat kicap plak. Haha. Mujo aku ni tak kamcing sgt dgn kicap. Ada orang, takde kicap tak boleh makan nasik. AKu ni takde pedas, ha..tu mmg yer aku tak boleh makan. Hahaha. (makan pedas pun tak elok tau. Aku ni mmg kuat pedas, cili api tu mmg sahabat la). Tempe pun soya based kan. Tp tempe takde la aku pernah jumpa yg tahan smpai 2 tahun. Hihi. 

Jadi, tu lah dia. Aku nak cakap lelebih pun aku bukan nutritionist. Ini assumption yg aku buat based on bacaan aku jer. Mana yg elok, boleh la ikut. Lagipun dah lama sgt makan menda2 tak menyihatkan kan. Cukup2 la tu. Nak makan bukan tak boleh, tp berpada pada. Lps tu kerap buat senaman. Bagi kuar peluh. Insyaallah oke.

Kita ni buat semua menda pun kena berpada pada. Keep it good health.

*huwaaa.... sorry le kalo semenjak 2 menjak blog aku da jadi blog kesihatan. Huhu.* 
*seminggu da aku operate. Kejap je masa berlalu. Ada 3 minggu lagi m.c aku*

7 comments:

Anum said...

jom2

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kekda. insyallah sheila akan take note apa yang kekda bagitau ni.. semoga cepat sembuh ya :)

Masya said...

skrg mcm²kan.. mmg pemakan kene jaga, kalau sygkan diri ..

suwara entertainment said...

betul tu kekda. kalau pas operation, lg nak kena jaga tu semua. semoga kekda cepat sembuh na..take care!

peringatan utk diri sue juga yg kdg2 lalai dlm bab pengambilan makanan yg sihat. huhuhu

ch@ said...

Kita stuju entry kekDa ni. Btl sgt2. Kita ddk rmh pun still jg pemakanan sbb kita jns x suka mnm air masak. Malah nk mnm air pun boleh lupa. Tapi sejak kes rahim kembang dan terkebelakang ttp salur kencing ms czer auni dulu, terus tkr mindset...mnm byk air. Lg pun duduk rmh mmg x ddk diam...naik turun tgga, anak mnta sit up, kuar segala peluh. Kita jd kn senaman. Kwn kita kata, menu kita mkn mcm org berdiet. Hiks...

kekucingkatz said...

Kalo ikutkan byk bahan makanan tak sihat sbb mass produce and polluted sana sini... Bila dah mass produce paham2 je lah... Nak diadakan sendiri semua mmg x mampu... Kalo ko ada ruang nak buat hidroponik silalah buat.. Bercucuk tanam tu jugak ibadah... Paksa diri mkn sayur...diganti dgn supplement pun x bagus sbb diawet juga... Maybe ko kena cari resepi sayur yg best supaya boleh 'dihadam'...

Nomelqute said...

assalam. akak baru terjumpa blog puanstoberi ni, terpanggil nak bagi komen skit pasal cysist ni.

Akak pun kena cysist ni external bukan internal, masa kena lepas 3-4 bulan bersalin kan anak 1 dan juga ke anak 2 6bulan lepas bersalin. memang la p jumpa doktor pakar makan ubatnya.. tapi tak lah bergantung semata2 dg ubat doktor tu.

Akak google pasal penawar semulajadi utk ketumbuhan n kanser dan akak terjumpa fakta menarik pasal HABBATUS SAWDA (HS)ni yg boleh menyembuhkan 50jenis penyakit termasuk yg kronik maknanya termasuk ketumbuhan dan kanser la.

HS ni anti bengkak, anti protozoa, anti bakteria dan macam2 kelebihannya. lepas tu cepat2 p beli minyak habbatus sawda dan consume selama 4hari tu.. bengkak cysist tu dah semakin berkurangan n dah tentu sakit bengkak dah tak de.. kebetulan pula masa tu terkena batuk dah 3 minggu tak hilang2 masa consume HS ni akak pun tak perasan batuk dah makin kurang coz kahak kt tekak pun tak de klau tak memang susah sgt tiap kali batuk.

Waa.. memang bagus HS ni. Memang serampang 2 aim nak surutkan n hilangkan cysist , batuk pun hilang juga.
Pada pandangan akak la, cysist ni berpunca dari darah haid/kotor kita yg tertinggal kt dlm rahim kita. Akak tau ni pun lepas akak baca info kt 1 blog. nama fbnya Aishah Confinement. Memang betul.. berdasarkan info dari Aishah confinement n pengalaman akak , masa single dulu memang x de apa2 masalah cuma lepas bersalin anak 1 n ke 2 je kena masalah cysist ni. dannn masa lepas bersalainkan anak ke 3, alhamdulillah akak tak kena cysist ni sampai la anak pun dah umor 1th 5bulan coz masa pregnant dulu akak amalkan minum serbuk habbatussawda.

Amalkan HS, slain utk mentain kesihatan dan menaikkan imun sistem bandan kita pun leh dapat pahala coz HS ni 1 drp makanan sunnah Nabi SAW.
1 lagi amalkan makan/minum Buah Durian Belanda, boleh dibuat jus buahnya.. buah durian belanda ni pun penawat kansser , tapi klau ketumbuhan tu tak pasti lah tapi tak salah klau kita amalkan utk pencegahan coz dlm info yg akak baca tu buah ni 10ribu kaliganda lebih power dari kimoterapi dan kesan penyembuhannya lebih cepat. n lastly.. makan buah b4 makan nasi, ni pun 1 lagi penawar@ ubat kanser.. perasan tak ni pun Sunnah Nabi SAW juga kan.
La ni macam2 penyakit... macam-macam ubat sintetik last2 nak tak nak kita p balik cari ubat/penawar berasaskan bahan semulajadi. PENAWARnya dah ada depan mata cuma kita jer nak terima atau pun tidak jer.

Ohhh.. panjangnyer komen akak, hehe.. maaflah jika ianya membosankan tapi memang ikhlas dari akak utk sharing info2 ni. :)

Fb:Dahlia.As