Tuesday, April 9, 2013

Edisi Putu

Bukan Kutu ya. Putu.
Ter dpt idea untuk buat entry ni rentetan dari entry ini yg mana ada yg kata putu piring kaler kuning. 
Dan.
Haha.
Aku baru tahu bahawasanya kaler sebenar putu piring adalah kuning.
Oh. Kasihan kan. Nama je duk Malaysia.
Seyes la. 
So, aku tak buleh imagine camne kaler kuning tu. In fact, masa derang buat demo kuih tradisional kat sini pun putu tu kaler putih. So, aku anggap mmg turun temurun lah kaler putih.
Rupanya kaler kuning (-_-")
kredit : Here
Oh. Ini la kaler sebenar putu piring ya. Yg aku beli tu ari kaler putih.
Dan aku rasa. Sepanjang idup aku dah nak masuk 34 tahun ni, aku mmg jumpa mmg kaler putih. Tak pernah jumpa kaler kuning.

Sebab.
Kat Perak tak glamer putu ini.
Sedari kecik aku didedahkan dgn putu ini.
kredit : Here
Ha. Mmg sedap. Liat2 gitu. Diperbuat dari kelapa dan tepung beras serta tepung pulut.
Mmg dulu masa kekecik salu je beli kat pasar pagi kat Kuala Kangsar.
Now. Kalo teringin, balik dari kampung nak ke KL, buleh singgah Agro Bazaar kat RnR Ulu Bernam. Mmg sedap. Panas2 je lagi.
Jadi, itu lah sebab aku tak biasa dgn putu piring. Susah pun nak carik kat Perak.
Yang ini namanya Putu Tepung Beras (kot). Haha. Entah. Mak aku panggil putu jer. Dan buleh kot sebut nama Putu Perak.

Tapi, putu bambu aku tau.
Pun. Aku tak berapa minat gak. MyDH suka.
kredit : Here
Dan kalo nak makan, beli je yg brand Putu Bambu World tu kan. Kaler ijau. Sedap gak la.

Pastu putu apa lagi.
Putu mayam.
kredit : here
Haaaa... yg ini seriyes. Betul tak tipu punya. Aku tak pernah makan!
Taktau naper. Tapi, aku rasa macam aku tak suka.
Aku pernah jumpa dan tengok la. Tp aku tak pernah rasa untuk nak merasa. Ngehehe.
Taktau la kan. Kut2 dah rasa, aku jadi suka. Cam putu piring kat atas tu. Huhu.

Lagi.
Dari komen tu ada yg kata putu halba.
Cemana bentuk nya.
kredit : Here
Oh. Begini. Cam putu piring jugak.
Dan.
Yang ni pun seriyes. Bukan je tak pernah rasa dan makan, tapi mmg tak pernah jumpa kot.
Dari artikel Kosmo ni katanya makanan ni glamer kat Kelantan (ohh...patut la pun).

Putu yg glamer pada hari raya pun putu gak kan.
Putu beras.
kredit : here
Atau pun putu kacang.
kredit : Here

Sama ke tak ngan putu beras tu?
Ni aku tau lah. Mak aku pernah buat dulu masa kekecik dulu. Buat kuih raya. Huhu.

Dan bila google lagi, ada satu lagi.
Putu Belanda. Ni org Indonesia punya makanan kot.
kredit : Here
Banyak jenis rupanya putu putu ni.
So, tepuk dada tanya selera, apakah putu yg menjadi kegemaran anda?
Haha.
Tiba tiba.

Sekian.
Kisah putu untuk hari ini.
(T___T)

13 comments:

Unknown said...

putu halba? x pernah tawu pon....yg pernah makan 3 putu je..putu mayam, putu buluh n putu piring..semua tu i suka..hii

Luv said...

tak dpt2 lagi putu piring kat sentul tu da ...
huhu

semua putu boleh jek sebat...
tapi jgn kutu sudah la hihi

nad said...

Putu warisan perak ngan putu bambu tu mak mertua saya mmg expert buat
Sbb die buat untk jual skali
Mmg sodap la
Dr xpenah nak mkn sampai la trus jadi suka nk mkn.. Sbb mak mertua buat kan, amik ati la
Heheeh

NinaAz said...

Tadi baru tgk AFC pasal putu kukus tuuu. Terliuknyaaa

Masya said...

owhh banyak jenis rupanya putu ni yer... saya pun baru tahu kikikikiki

Salmi Khairil said...

semua putu saya suka..

::EIDA:: said...

Mak aiii.. banyak putu rupanyaaa.. rare sgt kaler kuning tu kekda. ida pun tak pernah jumpe... hukhuk

cikbedahlaser said...

putu putu melati ali baba...
hik hik hik...

putu halb dgn belanda je x pernah tau..
putu piring kaler kuning pon x pernah tau...

marin time pasar 1hb kt kg tu la ditunggu2.. sebab nak beli putu bambu.. beli rm2.. x cukup.. beli 3rm terlebih... psiko...
pastu nak beli putu piring selalu x dpt.. sbb ramai org..
uiii sedap nye putu putu ni....
hik hik hik...

kekucingkatz said...

Aku pun rasa x pernah nmpk putu piring kaler kuning... Putu paling best makan masa masih panas je...dah sejuk x ummmphh... Dolu kat pasar pagi Ahad pekan Chemor aku suka mkn putu bambu masa bebudak... Kalo ada Ane pin pon jual putu mayam main tahan... Sekarang putu mayam beli kat pasar malam, Ane pin pon dah kurang...

puanstoberi said...

SYAZ :
A ah..mmg tak pernah dgr, malah tak pernah tgk dan tak pernah rasa. Huhu


HANUM :
:)

LUV :
Nenati lah pegi. Tiap ari Jumaat ada acik tu. :)

NAD :
Ha..yg perak tu akak rasa mmg limited edition kat Perak je. Tak pernah jumpa lagi di negeri lain. hihi.

puanstoberi said...

NINAAZ :
Putu kukus yg mana? Seme pun dikukus kalo tak silap putu nih.

MASYA :
Kan... akak pun baru tahu bila org cakap2 tu dan terus gugel. :)

puanstoberi said...

SALMI :
Org minat masak sure tahu ni seme kan..hihi


EIDA :
Kan?? Tu la pasal. Akak tak pernah jumpa..org cakap kaler kuning baru akak gugel dan tahu..oh...ada rupanya. huhu

puanstoberi said...

CBL :
Putu piring mmg salu pun org beratur.Tp ada yg buat bes..ada yg buat tak bes.. sila lah pegi ke pasar malam area umah akak..hikhik


KEKUCINGKATZ :
Fuhh..aku igt aku sorang je tak pernah napak putu piring kaler kuning. ngeee..
Kan..putu ni seme sedap time panas. nak2 gula dia tgh cair tu. mmg dap!