Wednesday, October 6, 2010

~Pasal Mohon Or Pohon?~

Sapa sini cikgu BM?
or org2 DBP ke?
Aku ada ke moskil an neh.
Biasa la org gomen kan salu surat dia ada ayat formal2 nih. 
Sukacita dimaklumkan la, Sehubungan itu la, Oleh Yang Demikian la.
Tu kalo dpt bos jaman2 lama ada masuk sekali sayugia suma la.
Aku pekerja jaman baru, so takde sayugia sayugia tu yer.
Tp lelain tu kena la ada. Kadang tu isi surat tu pendek je, tp nak buh bunga2 ayat tu la jd panjang. Hai la hai. 

So, salu dlm surat ada word dimohon/dipohon kan?. Jadi nyer aku nih dah kompius. Bos aku kata dipohon. Tp bila aku bwk kat atas, derang potong jadi dimohon
Heyyy..dimohon or dipohon??

Aku carik la dalam Bar Gelintar Dewan Eja Pro yg di install dlm PC aku ni.
So, aku found nih.
pohonI
1. tumbuhan yg berbatang besar serta keras, pokok: ~ beringin; ~ kenanga; ~ sena; 2. ki asal mula, pangkal, pokok; ~ segala kejahatan asal usul segala kejahatan; ~ angin awan (mendung) yg bergumpal-gumpal di kaki langit menandakan angin ribut akan turun; ~ bahasa dasar-dasar bahasa; ~ buah (buah-buahan) pokok yg mengeluarkan buah-buahan; ~ kayu batang kayu, pokok kayu; ~ mata sudut mata sebelah dalam yg hampir dgn hidung; ~ telinga pangkal telinga; ada angin ada ~nya = hujan berpohon, panas berasal prb segala perkara itu ada sebab-sebabnya (asal mulanya); bagaimana ~ tiada akan tumbang dipanah halilintar, sebab baluhan kulit ada di batangnya prb orang yg bersahabat dgn orang jahat (walaupun ia drpd orang besar) akhirnya rosak juga; spt ~ beringin ditiup angin prb menentang kekerasan orang tanpa berlemah-lembut; pohonan ki berbagai-bagai pohon (terutamanya digunakan dlm karya sastera); pohon-pohonan, pepohonan Jk sekumpulan pohon yg berbagai-bagai jenis, pohon kayu-kayuan; pepohon pohon-pohon.

pohonII
pohon; memohon
meminta dgn halus (dgn hormat): ~ taufik dan petunjuk-Nya; memohonkan memintakan dgn halus (dgn hormat); mohon.


Kalo mohon plak
mohon
1. bh minta, minta izin: setelah itu maka sahaya ~lah pulang; 2. sl ampunilah (kerana menolak, mengingkari, dll), maaflah: maka titah baginda, "Mahukah akan Tun Rakna Sandari, saudara Paduka Raja itu?" maka sembahnya, "~ patik, tuanku";
bermohon
1. meminta izin; ~ diri meminta izin pergi: sahaya pun menyembahlah ~ diri hendak kembali; 2. mengemukakan permintaan, minta supaya diperkembangkan: maka Upu Daeng Perani pun ~lah kpd sultan;
memohon
meminta (lebih halus): kami ~ maaf atas kesilapan ini;
memohonkan
memintakan (sesuatu drpd): mahu aku ~ kehendakmu itu kpd Allah Taala;
permohonan
apa yg diminta, permintaan: segala ~nya utk mendapat kerja ditolak;
pemohon
orang yg memohon sesuatu; pohon II.
Haishh...aku nengok sama je. Pohon = mohon, mohon = pohon.

Tp kalo tgk BM ke BI aku rasa aku dapat la jawapan dia kut.
Ce tengok....
pohon kata kerja
apply politely
ask politely
solicit

mohon kata kerja
sorry
pardon

So, aku rasa jawapan dia adalah pohon kan.. "Pohon beringin tumbuhnya rendang...laju laju buaiku laju..aku nak kawen dgn anak raja"

Dah..nak smbg buat surat. Huhu..

11 comments:

E K A said...

hehehe...baru tau...igt pohon utk pokok je

Hezesuze said...

aduaaii weols pun konpius nie bila baca n3 uols...huhu

tetiba lak nk nyanyi lagu pohon beringin...hahahaa

ejaMaria said...

dimohon / dipohon... rasa tak betul imbuhan 'di' tu... memohon baru betul... tak tau... ayat nko mcm mana?

mama zharfan said...

satu me, pohon (verb) bila ditamabh 'di' still maintain jd dipohon, kalau tambah me, baru jadi mohon ie memohon..
tu yg me belajar masa sek men+sek rendahlah..
saper yg check surat u tu? kot2 dia pun main hentam ajer :p
i setuju dgn yg u buat tu, kalau i check, kiranya dh betul tu..(me dpt A1 yer BM spm heheheh)

kekucingkatz said...

dua-dua boleh...tapi kalo aku mohon sebab pohon maksud dia lebih kepada pokok...kalo ko taip pohon atau mohon....bleh nampak kegunaan dia...

ryn said...

Reen, tu br satu contoh ko bagi. Aku rasa byk lagi tatabahasa pelik yg digunapakai dlm gov nih.

hasrul hassan said...

hehehee .. leh jadi pnpepohon lak lepas ni .. keh keh keh

PUANSTOBERI said...

E K A :
ehehehe...ye ke tatau ni??

Hezesuze :
U'ol ni kan..sker kompius tau ngan entry ai'ol.. hik hik hik

Maria :
Boleh la "di". Jarang aku pakai memohon. Sure ada "di" lah. e.g : Dipohon kerjasama tuan untuk mencadangkan bla bla bla... ha gitu.

PUANSTOBERI said...

Mama Zharfan :
Uikk..buleh jadi guru vocabulary neh. Huhu

Kekucingkatz :
Salu tak guna single 'mohon' or 'pohon' je. Sure ada imbuhan.

PUANSTOBERI said...

Ryn :
Huhu.. kalo ko dpt bos jaman2 lama lagi ko sayugia menulis surat mereka. Haha. Tp ko org a/c kan.. kira duit je..tak main2 la wat surat ke paperwork ke kan.

Hasrul :
Ha..btul tu..puan pepohon stoberi. Ngehhehehe... :P

ryn said...

Ko jangan ingat org akaun x wat surat. Kalo dpt bos yang tingtong sesilap leh jd pa x bergaji.