Sunday, March 20, 2011

~Pasal Klise @ Cliche~

Apa makna klise itu sebenarnya? Atau omputihnya- cliche. Salu je org ckp cliche cliche kan. Dalam lagu M. Nasir pun penah sebut - refer Juwita Citra Terindah.

Pada pemahaman aku klise ni sesuatu yg boleh agak la apa yg akan org ckp ttg sesuatu. Agak nya la kut, tkpe, nati kita tanya incik wikipedia lah.

Biasa dah kita berdepan dgn klise ni kalo ikutkan. Dlm kehidupan seharian lah. Contoh mcm sgt klise lah bila sebulan pas kawen, (even yg sgt teruk seminggu) ko akan berhadapan dgn soklan klise ini 'da ada isi?'. Maka jika ko tak berisi isi sebulan, 2 bulan, 3 bulan soklan klise tu akan menghantui ko. Brrrr... sgt susah okeh nak tepis soklan klise yang ini. Kengkadang boleh membuatkan kami2 yg merasainya ni naik antu. Hahahaa. Cuma akan berkurangan bila da setahun.
Tp tak abis di situ. Harus la kena ngan ayat klise yang lain yakni 'tak pandai main eh'. Hahahah. Oh. Ini tak berapa klise kut. Tak suma yg berani mengeluarkan ayat camtu kan. 

Next klise ni skang makin byk ditemui bila kita meng update status kat FB. Mcm da boleh agak la apa org akan reply komen. Kalo kita tanya ujung nya ada boleh? sure akan ada yg jawab 'boleh..boleh blah'. Jadi, tak rasa apa2 sbb kita akan tau ada komen klise itu. (Maria, no offence yer..contoh je ni.. )

Itu tak kesah la kan, cuma kalo ada reply komen klise begini bila kita update 'ari ni masak lauk sambal sotong, ikan pari bakar, kari kepala ikan, sayur kobis goreng, timun+ sambal belacan'. Cea. Rajin masak tu..byk tul menu. Itu contoh ye..contoh..Dan mesti ada kengkawan kita akan komen
"sedapnya..nak sikit".
Itu tak pe la.. ok jugak. Ada yg tulis camni ;
"wah..bes..nati antar umah aku yer"
Pun takpe lagi kan. Ada plak yg tulis camni. Ni da tak klise dah. Tp menyampah pun ada.
"Wah. Rajinnya. Nanti masakkan utk aku jugak yer"
Motip nak masakkan utk ko?? 

Itu kalo kita update status masak. Kalo kita update camni. Ahad la salunya "dah siap kemas umah, mop, cuci jamban segala".
Kalo yg klise camni la "wah rajinnya..untung laki hang". Ok la. Biasa kan. Walo aku tatau kat mana untungnya laki aku kalo aku cuci jamban segala. Untung la kut beliau tak payah buat keja tu.
Tp kalo dpt camni plak.
"oh, nati boleh jadi bibik umah aku plak yer".
Ewah. Ewah. Cakpong. Cakpong. Ko pemalas, ko nak suh aku jadi bibik umah ko plak. Bukan la aku kata aku kelas sgt smpai tak boleh jadi bibik, tp kelas sgt ke dia tu nak suh aku jadi bibik dia. Dia tu yg pemalas...!

Lagi satu sgt klise bila org tgk fizikal kita atau pasangan kita. Contoh camni la. Naik lif sesama ngan laki aku kan. Ada la org akan ckp "berisi ko yer skang (tuju kat laki aku la), pandai Ida jaga"
Sgt sgt klise aku rasa word pandai Ida jaga. Jumpa je, napak laki aku berisi akan kata aku pandai jaga. Atau tgh sembang sbb lama tak jumpa pun kata pandai aku jaga laki smpai gemuk camtu. Maksud dia kalo laki org tu kurus keding, dia tak pandai jaga laki eh? No komen...! Aku tak penah pun kata kat org yg suami nya gumuk / berisi tu dia pandai jaga laki. Pada aku, pandai tak pandai bukan diukur dari gemuk atau kurus suami org tu.
Errr..it's compliment or....?? Aku pun tak tau nak takrifkan. Tp aku amik as compliment la. At least derang kata aku pandai jaga laki aku, bagi makan seadanya smpai gumuk camtu kan. Tau la aku derang ni, salu je tohmah-tohmah cemacam. Kata aku garang la, kata aku control la apa la. Sesedap rasa je derang ni tau. Tp..ada aku kesah. Bkn ko ada CCTV nak teropong umah aku kan. Tengok aku jerit2 marah kat laki aku ke, tgk aku control ke, tgk aku romen romen ke. Eh... !Lagi tohmah lagi bagus. Masuk kan la dalam bakul, tgk la sapa dpt pahalanya. Eh. Aku da ter melalut.

Tapi kalo org tgk aku gemuk (berisi la kan), kata laki aku pandai jaga, apa aku nak takrifkan yer? Ini kat FB gak la ni. Aku ckp aku da gemuk pas kawen. So, kawan tu kata la 'pandai asben jaga'. Aku mcm... eh, apa yg cuba disampaikan oleh minah ni. It's compliment or condemnation?? Tapi tak la kutuk...kan?? Emo plak kang org kata aku ni. Cuma aku nak tau la apa maksud dia asben pandai jaga. Mean dulu mak n arwah ayah aku tak pandai jaga aku sbb aku kurus keding. Or else, sapa yg da kawen tp masih kurus keding tu maksud dia, laki dia tak pandai jaga. Kesian kat derang yg masih kurus keding tu tau. Kecik ati mereka. 
Aku malas nak panjangkan keadaan aku suruh off-topic je. Too cliche la. Gemuk je maksud dia pasangan pandai jaga. Aku mcm tak buleh terima teori cliche yg ni. Oh. Mungkin mereka sekadar ber basa basi. Eh. Nak basa basi pun, carik ayat lain boleh?? No offence la if that person baca aku nyer blog ni. Tak perlu la kut terasa rasi, elok la kalo lebih difahami, apa yg aku cuba sampaikan ini..... eh..it's rhyme. Ha Ha ha.

So, camtu lah. Memacam lagi kalo ikut kan ke-klise-an yg ada pada org melayu ini. Tp aku rasa more to ber basa basi lah. Kang tatau plak nak kata apa kan. Aku seboleh boleh tak mo langsung guna word 'biasa guna' ni. 

Tapi eh...skang ni gelombang antu kak limah ni, yg cecite cecite atau kita bako! kita bako! tu klise jugak kan. Aku pun salu gak guna. Eh. Rasa nak lempang diri sendiri plak. Hahahaha.

Tu la pasal, tu aku selalu kata suci hati je tu sbb kengkadang kalo duk pung pang pung pang kata itu ini kat org, kadang tak sedar kita pun buat jugak. Percaya la. Sbb tu la aku cuba elak kan sgt nak pung pang pasal org tu gitu, org tu gini. Sbb kadang tanpa sedar kadangkala kita pun ada melakukan perkara itu.

So, kembali suci hati. 
Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuman satu kali

Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sobat ingatlah akhirat

Cepat ucap astafighrullahal’adzim

Oh. Lupa, mari kita tanya incik wiki wiki eh eh... apa maksud sebenar cliche ini.

A cliché or cliche (pronounced UK: /ˈkliːʃeɪ/, US: /klɪˈʃeɪ/) is an expression, idea, or element of an artistic work which has been overused to the point of losing its original meaning or effect, rendering it a stereotype, especially when at some earlier time it was considered meaningful or novel. The term is frequently used in modern culture for an action or idea which is expected or predictable, based on a prior event. Typically a pejorative, "clichés" are not always false or inaccurate;[1] a cliché may or may not be true.[2] Some are stereotypes, but some are simply truisms and facts.[3] Clichés are often for comic effect, typically in fiction.

5 comments:

aitotyati said...

kekda,

lagi soalan klise,

"eh ko kat umah buat ape ha? tak bosan ke takde anak?"

klise kan?
pemikiran org2 yang tak reti nak berblogging.

apelah.

puanstoberi said...

AiTot :
Hihi..Kekda blom penah kena soklan sebegitu rupa sbb derang tau Kekda mmg jarang ada kat umah. Huhu :D

Jhaz :
Salam... Insyaallah..nati saya p jengok2 yer..

ejaMaria said...

emmm... dah letih ngan soalan 'berisi ngko skrg yek?'... ;p

lantak ah...

cikbedahlaser said...

hahahaah..
itu la ayt klise sy klu komen org..

x pon.. uhuhuhuh .. heheheh hahaha
ceh... yeay..

hahahahah..

klise kan... skrip sama je.. xde ubah lnsung..

puanstoberi said...

Maria :
Nati rekodkan je, bila derang tnya tekan je tape recorder tu. HUhu

CBL :
Kita jgn salahkan penulis skrip tu..salahkan dramanya.. miahaahhaha