Tuesday, November 9, 2010

IF I HAD RAPUNZEL’S HAIR

Sejak kecil mmg rambutku ini sentiasa panjang. Ini kerana ibu ku mmg gemarkan puteri bongsunya berambut panjang. Mungkin ibu ku seronok dgn rambut panjang ku ini kerana boleh buat tocang, buleh diikat dua, boleh diikat ekor kuda. Jika ke sekolah pun ibu ku akan mendandan rambut ku.

Eh..helo helo..apsal entry mcm formal giler. That's not puanstoberi okeh..no..no..

Aik..tak buleh berangan ke nak jadi cam Rapunzel? Yg ada long long long long hair tu.  Yang ada prince charming datang selamatkan dia yg terperangkap nun di atas menara. Nak berangan? Ok, mari berangan.. mari berangan sambil bayangkan sekiranya saya mempunyai 70 kaki rambut emas yg ada kuasa magic. Tapi cop..aku ni mmg bengap sket..70 kaki tu pjg mana ha?? Nak kira..amik kaki ko..jalan dalam 70 langkah. Huii..seyes panjang giler.

so, what you would do if you had 70 feet of magical golden hair?

Ok, kalo saya ada magical golden hair sepanjang 70 kaki, haruslah saya mesti mencari prince charming idaman saya. 1st of all mesti la saya nak ikat tocang kemas2.  Mcm ni.
Lps dah ikat tocang kemas2, saya nak naik ke tingkat paling atas Menara KL sebagaimana yang ditunjukkan di anak panah dibawah. (iklan : tahukah anda tinggi Menara  KL ini adalah 421meter dan telah dirasmikan pada 1 Oktober 1996?).

Ya. Saya bukan pekerja mahupun tukang jaga lif Menara KL, so mesti saya susah nak naik ke menaranya. Takpe..saya cuba menyelinap perlahan-lahan smbil memegang rambut sepanjang 70 kaki saya tu dan mungkin seberat 70kilo, eh..tak..! tipu..berat sgt tu..mungkin 17 kilo kut.  Saya mula menyelinap dari tgkt bawah. Tp saya takde pass. Saya cuba je tekan apa yg patut. Tp keluar ini.
"invalid user"
Alamak...cena?? Oh..lupa..rambut saya kan ada magic. Ok, gunakan rambut utk dijadikan pass.. tett..
"valid user..welkam princess stoberi rapunzel"
Wah...mmg magic....  siap ada nama lagi..kelasss ko..

Ok, seterusnya carik lif trus ke menara. Kena jelmakan diri sebagai nenek kebayan tukang jaga lif dgn bantuan rambut yg ber magic ini. Bagus.. misi berjaya.. tekan lif terus ke tingkat paling atas dan...

"selamat datang ke puncak menara gading princess stoberi Rapunzel". Wahhh...

Lps tu buat2 terperangkap di menara itu. Smbil tangan melekap di tingkap. Muka pun sama melekap kat tingkap..ok,  pastikan tiada kesan muka bersepah di tingkap sbb itu boleh dijadikan bahan bukti di mahkamah. Mana lak  nak carik pengelap..eh..apa ada hal..rambut golden magic kan ada.. buat apa rambut ada panjang panjang. Serbagunakan ia. tehehehe..Lap saja tingkap itu.

Tp ingat, misi utama adalah menanti prince charming kan. Ok, pecahkan tingkap... Prangggg... (ok, iklan lagi : Tahukah anda Menara KL juga digunakan sebagai tempat untuk melihat anak bulan untuk menentukan tarikh permulaan puasa dan hari raya?). Tp awas, angin kuat ya.

Misi seterusnya..campakkan saja rambut berjuntaian panjang tu ke bawah.

Kata 70 kaki kan. Apa ada hal. Ok, skang leh tunggu prince charming memanjat menara itu dan berpaut pada rerambut saya. Jgn risau..rambut ku ini kuat..takkan tercabutnya dari kepala sbb saya gunakan syampoo XX (sbb ruangan ini tidak berbayar, jd takleh mention nama syampoo).

Eh..apa tu? apa tu? takut nya..takutnya (suara menggigil ketakutan yer)

nenek kebayan yg jahat...yg sedang terbang dgn penyapu ajaibnya..

Ok..skang kena jerit..



Jeng jeng jeng..... (iklan lagi..biasa la..mcm drama Chinta gak..asal nak klimaks je ada iklan..mmg anti klimaks tol. Ok, iklan : mengapakah kalo nenek kebayan yg terbang guna penyapu mesti idung panjang dan kasut runcing?)

"Tunggu sebentar princess stoberi Rapunzel, beta datang selamatkan princess." (bayangkan je la menara tu adalah menara KL okeh..ai tak pandai nak buat photoshop bagai)

Berlatar belakang kan pula lagu  ini


Inilah cintaku..inilah cintaku...

Owh..prince charming datang menyelamatkan saya.. prince charming mula memanjat dinding2 menara.panjat dan panjat dan... akhirnya dapat memegang rambut ku.. nun dibawah sana..semua rakyat menantikan kejayaan prince charming ku.

Oh..terlihat seorg pak guard sedang meniup wisel.

Sikit lagi..sikit lagi..dan.....

"Yang..buatkan abang goreng pisang!"

Hah..prince charming suh buatkan goreng pisang... eh..tp suara tu mcm biasa dgr je..ceh..tak sempat nak endingkan berangan aku ni dengan...
'we live happily ever after'

Ok, nak pi buatkan prince charming alam nyata aku ni goreng pisang jap. Sambil tu layan la gmbr saya berambut panjang nih.
Teheheheh..ok..ok..tak  buleh letak gmbr Barbie sbb kena letak gmbr sendiri. Ok..inilah saya dgn rambut bad hair day saya kononnya. Kelaka giler plak bila tgk. Haipppp...sila jgn ketawa okeh. Tp, ok gak per rambut curly curly manja camni.



Dan kalo dapat tgk citer ni mungkin saya boleh sambung berangan.

Dan dpt yg ni lagi bes utk berangan.

Errr..parfum itu mmg saya sdg guna skang..dan sangat wangi... rasa nak nom nom nom je..tehehheeh.

Sapa nak join berangan meh klik sini - Rapunzel

Sumber gmbr : google dan Nuffnang kecuali gmbr perempuan berambut palsu itu yeh. Thank you.

6 comments:

cikpuanhady said...

good luck reen..

Cik Anita said...

semoga berjaya Kak Reen! nak join juge, tp kepala otak sedang tak kreatif la..hehe

~ain said...

nintendo Wii adalah best! heheh

puanstoberi said...

Has :
Teheheehe..ini entry ngarut2 je ni.

Anita :
Join la..nati leh gi tgk wayang 3D ni. bes. bes.

ain :
Tu la pasal..nak la gak merasa

domokun said...

haha nice one..^^gud luck XD

puanstoberi said...

Thanks domokun :))