Sunday, November 21, 2010

~Pasal Dehumidifier~

Ok, hari ni kita bercerita pasal Dehumidifier plak. Apa itu dehumidifier (taip pun kena hati hati takut tersilap eja) ? Boleh klik klik kat incik wikipedia ni - wikipedia
Dlm incik Wikipedia tu dia tunjuk alat dehumidifier cenggini.
Tp aku bukan nak citer pasal alat beso gedabak sebesar mesin basuh neh. Ni aku takde pun. Ada jugak keinginan nak beli. Tp nenati lah. Tggu umah baru lah. Haha. Segala nak tggu umah baru. Harosss..
Yg skang ni nak citer dehumidifier (owhh..seb bek mozila pun ada tanda merah nak tau eja salah betul) yg mcm 'Thirsty Hippo' ni.
Source : here

Aku yg 'darat' ni baru nak berjinak2 guna mendalah ni katanya. Dulu mcm 'eh..nak buat kehapa beli mendalah ni, apa yg dia nak sedut?' Tp sejak aku tak tahan bila balik-opis-umah-bau-pekung-sbb-lori sampah-amik sampah-tingkap-tertutup-udara-busuk-tak-keluar maka aku carik gak la 'penyedut udara' ni.
Mmg selama ni aku guna air-wick, shaldan pot
Wangi mmg wangi tp dia tak sedut bau bauan pekung lori sampah esp waktu ujan. Lagi  humang aiii.. tak tahan, bau taik lembu pun ada. Ha.. sbb nya umah flat yg aku duduk ni mmg ada tpt buang smpah yg mana kita leh campak gedebum je smpah dr dlm umah. Maksudnya setiap tepi umah memasing ada tpt buang sampah. Tpt tu la menyebabkan bau busuk, lipas segala. Tk thn dan ini pun salah satu sbb berdoa cpt2 agar mansion atas kayangan aku siap cpt.

So, bila lori smpah dtg kutip dia akan meninggalkan sisa bauan. Yelah..g keja harus tutup tingkap segala. Jd dah tk thn, carik gak la penyedut bau tu. Beli brand Jusco sajork. Mau terai dulu sbb Blue Thirsty Hippo tu mahal. Kut tak elok kang rugi lak kan.

Kasik terai. Baru ku tahu bijik2 yg ada dlm tu akan bertukar menjadi air bila dia mula menyedut bau. Letak  bebetul sebelah tpt campak sampah. Dan hasilnya...masuk umah tak la berbau pekong lagi. Bes bes.. skang air dia pun dah nak penuh...lps ni boleh beli lagi. Yey yey yey.
Malas la plak nak tgkp gmbr bekas yg aku rasa mcm magik tu sbb tetiba da penuh air. Nenati lah. 

Gitu lah citer nya cara nak menghilang bau pekung umah ni. Dah habis! 
(haha...napak nau takde idea smpai menda camni pun mau citer aku ni. hohoo...sori la korang yer..pening pala neh..byk sgt makan daging agaknya..tp nak gak buat entry maka ini jadinya)

2 comments:

cikbedahlaser said...

hahahaha..
mmg berguna thirsty hippo nih...
dlu time dok hostel ade pakai... sbb masa hostel ade grobok yg btol2 almari.. dan bersepah... tau je la budak blajar..busy..ahahahahahaha

klu utk peti sejuk pon ade...
kadang2 peti sejuk ade bau kan... sampai melekat2 kat botol air segala... ade kawan sy dulu mak dia letak arang kayu tu...
tp aritu ade jmp kat hypermarket (x ngt giant ke tesco ke k4).. ade yg jenis mcm hippo tu.... mmg dapat kurang kan bau dlm fridge... :)

PUANSTOBERI said...

Cikbedah :
Kak Reen dlu masa belajo lagi tak terpikir hippo hippo ni. Maklum ler.. ptptn pun tak ujud lg time tu. teheheheh. jadi gantung hok wangi2 dlm paket2 tu je. huhu

Ha..yg petiais pun blum riki riki lagi sbb masih belum terlibat dgn masalah pembauan. dia kalo thp pekong nati baru hegeh2 nak carik. tehehehheh