Thursday, August 12, 2010

~Pasal Nikmat Mendengar dan Melihat~

** Fadilat Terawih malam ketiga -Dipanggil oleh malaikat dari bawah Arasy dengan seruan mulailah kamu beramal sebab Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu.**

Allah SWT telah mengurniakan nikmat yang terhingga kepada manusia iaitu nikmat mendengar dan melihat.

Dgn nikmat kurniaan Allah ni kita kenalah menghargai serta menggunakannya di jalan yang betul sebagaimana dimaksudkan di dalam Surah Al-Araf Ayat 179:

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.

Kalau lah kita dapat nikmat mendengar dan melihat ni dgn sempurna tp tetiba Allah nak tarik, walo sekejap, boleh tak tentu arah kehidupan kita ni.

There...maklum la bulan2 puasa ni, entry2 pun ala-ala keimanan ketaqwaan je kan. Hehe.
Bkn apa, aku nak share sama la experience aku ttg nikmat mendengar dan melihat ni. Tetiba je aku dilanda permasalahan mengenai kedua2 pancaindera yg amat berharga tu.
Tak la kata tetiba aku pekak dan buta (nyaris tak bisu skali), tp nak kata yg walo tak serius pun kita rasa tak selesa apatah lagi kalo tak berpeluang langsung menikmatinya. Itu lah perkara berharga yg tidak boleh disia-siakan. Tetiba dtg mood menginsafi diri. Huhu.

Ok lah, citer sebenar. Aku MC reni. Sbb nikmat mendengar dan melihat ni lah. Memula citer pasal nikmat mendengar ni. Retu kan aku syiok sgt dgn event kat Mali Cove tu. Org bg shower cap taknak pakai. Last2 air suda masuk tinger. Air klorin lak tu. (tentah air2 lain pun ada. bluwkk). Ini gara2 nak amik gmbr kat dlm air tu la. Udah la tak menang kan. Geram tak abes lagi nih.
Then balik umah, aku pun kasik korek2 la tinger. Skali kau..tersumbat agaknya segala 'wax' telinga tu, lantas aku kehilangan pendengaran seketika. Again..bkn la pekak trus. Tp tak selesa la. Lps tu kalo org berckp pun antara dgr dgn tidak je kan. Belah kiri ok, belah kanan yg poblem. Tmbh lagi kalo da pakai tudung. Masa nak gi keja retu akak jiran bwh umah aku ni ckp apa tah,aku ha kan je. Padahal tk dgr tu. Waa...terasa mcmana susahnya kalo pekak. Waa...tetiba trus insaf.
So, aku gi klinik, doktor bagi ubat ceramol utk cairkan wax. Tp still la pekak jugak. Smpai kepala aku da pening. So, pegi balik klinik iaitu ari ni lah. Doktor tu kata dia nak bersihkan tinger aku sbb ada wax yg melekat. Sekejap je. Dia cuci2 (takut woo tgk tpt cuci tu) lps tu clear da tinger aku. Lega rasa.
Ummm... tabiat mengorek telinga dgn putik kapas tu adalah salah. Wax yg kita panggil taik telinga tu bkn najis utk dibersihkan dlm telinga. Buleh gugel pasal menda ni- dan aku cut sket dr artikel yg aku jumpa.

Kesan mengorek telinga
Menjadi sesuatu yang lumrah bahawa apa sahaja yang dijenamakan sebagai ‘tahi’ itu perlu dicuci. Di sinilah timbulnya kesilapan yang pertama.
Lilin telinga terhasil daripada proses fisiologi dalam diri manusia. Amaun yang dihasilkan amatlah sedikit.
Apa yang menjadikannya banyak ialah tindakan kita yang sering mengganggu proses pencucian lilin telinga ini yang sepatutnya berlaku tanpa diganggu.
Rerambut halus yang terdapat dalam saluran telinga sebenarnya telah diprogramkan untuk ‘menyapu keluar’ lilin telinga ini. Disebabkan itulah bagi mereka yang tidak menggunakan putik kapas, akan terasa seperti debu-debu berhampiran dengan kawasan cuping telinga. Itu sebenarnya ialah lilin telinga yang secara automatik telah disapu keluar oleh petugas-petugas yang sentiasa bekerja di dalam telinga kita.
Apabila tugas mereka diganggu, maka semakin hari semakin banyaklah lilin telinga akan terkumpul dan terperosok ke bahagian yang lebih ke dalam. Sampai ke suatu tahap, kita akan mengalami apa yang dikenali sebagai kurang dengar jenis konduktif (conductive hearing loss).<--- inilah yg terjadi pada aku. Jadi, kesimpulannya, bersihkan la luar telinga je. Jgn la ditonyoh2 cotton bud ke dlm telinga. Kalo rasa mcm da tersumbat dan pendengaran kurang pegi la beli cerumol tu kat guardian ke watson ke. Titis la kat telinga. Kalo tak baik jugak pegi je jumpa doktor. Tkyah ke pakar telinga pun takpe sbb ini bkn masalah besar. Just dia cuci then da ok. Baru la clean n clear telinga kita. Hehe.

Seterusnya pada waktu yg sama mata plak buat hal. Apa pasal tah. Aku tnya doktor adakah ia berkaitan dgn cerumol yg aku titis kat telinga tu. Dia kata bukan. Yg buat aku makin pelik adalah masalah pada waktu mlm je.

Dia mcm org sakit mata (info : aku tak penah kena sakit mata), kan kalo org sakit mata dia bertaik je mata. Aku kena waktu mlm. Dlm kul 10 tu mula la ada mcm cecair tp eh. bkn cecair, entah la tatau nak kata apa, tp ganggu la penglihatan aku. Mcm kabur gitu sbb dia duk kat anak mata. Tgk tivi pun rasa tak selesa. So, bila tidur makin byk dan aku nak bangun pagi mata mcm melekat gitu lah. Pelik sbb malam je. Aku gi keja kat opis bla bla bla dia ok. Balik keja, mlm dia mula buat hal. Tp mata aku tak merah, tak gatal. Tgk la cemna, td doktor tu da bagi ubat titis. Eluk la kut.

So, itu lah kaitan nikmat melihat dan mendengar yg aku alami dan buat aku insaf (seketika). Huhu. Tu baru sket je Allah nak duga tu. Baik lah kita gunakan kedua2 nikmat yg Allah berikan tu ke jalan yg diredhainya - Melihat perkara2 yg baik dan mengawal pandangan dari melihat perkara yang dilarang oleh Allah serta mendengar perkara yang berfaedah dan mendamaikan. Moga kita mendapat keberkatan dari Nya. Amin.

Akhir kata : sayangilah mata dan telinga anda.

4 comments:

kekucingkatz said...

aku jarang korek telinga....bila rasa tak selesa jer baru korek....tp cotton bud mcm besar jer utk lubang telinga aku nih..hehehhe....so, aku guna kepit rambut yg itam tuh....
ko ade letak apa2 cream kat sekeliling mata ke ms mlm? kadang2 leh bertindak balas kat mata....

cikCha said...

haaar abg aku suka benor korek tinge pakai cutton buds tuu...huhuhu

PUANSTOBERI said...

Zawi :
Better jgn guna cotton bud. Nati leh tersumbat lak telinga. Uhhuii..takut aku dah wei

Shah :
Laki aku pun sama. Tp tak plak tersumbat telinga dia. Entah... takut aku dh weii..ilang nikmat mendengar kejap.

PUANSTOBERI said...

Eh. Aku lupa nak jwb yg soklan ko Zawi yg tnya ada letak apa2 kat mata tu.
Takde la zawi, tetiba je dia jadi. Tgk cemna mlm ni.