Wednesday, August 4, 2010

~Pasal Bandung~

Ini edisi epilog ya. Pengenalan dulu. Mcm org lain juga yg akan buat ber entry2 kalo gi trip memana.
Salu org buat day by day kan.
Umm..nak buat cena eh?
Okeh. Buat ikut soka ati la kan.
Haha.

Tpt ini mmg tiada mee bandung.
Dan jgn ditanya juga sirap bandung.
Tah cemana kedua2 makanan itu mendapat namanya.

Ini my 1st trip ke Bandung-Jakarta.
Juga 1st travel wif AA. Maklum la, org gomen kalo outstation mmg naek MAS kan.
So, ada citer pasal AA juga nati.

Ahli2 rombongan bercampur2. Mmg bukan terdiri dari kawan sekolah, kawan universiti apatah lagi kawan sepejabat. Kawan2 se porem cuma. Tp telah menjalinkan persahabatan lebih dari 4 thn. Then derang ajak plak makcik2, adik kakak dan menjadikan ahli rombongan seramai 14 dewasa, 1 kanak2, dan 2 infant.

Gambar tak byk. Tatau la kenapa. Mood utk bergambar tetiba takde. Peliks. Mungkin mood untuk bershopping melebihi segala-galanya. Hehe. Tp untuk tatapan dan rujukan kawan2, sy telah menyediakannya. Hehe.

Antara Bandung dan Jakarta, mmg diakui shopping di Bandung seronok. Tp di Jakarta pun tak kurang juga seronoknya. Cuma keadaan persekitaran di Bandung agak merimaskan. Bila kita ni turun atau nak naik saja bas persiaran/pelancong, maka menyerbu la penjaja jalanan yg menjual (memaksa sebetulnya) kita membeli jajaan mereka. Pergh...jenuh plak nak berkata "ngak mau..ngak mau". Sudahnya sy mmg tak beli sebarang cenderamata mcm keychain ke apa ke sbb takut diserbu oleh ramai penjaja bila sy beli pada sorang penjaja. Menakutkan. Tp sy ada beli brownies kukus Kartika Sari utk rakan2.

Sama juga di Jakarta. Tetap la ada penjaja jalanan nih. Tp keadaan Jakarta ok sket sbb dia ibu negara. Teksi byk. In case kalo tak pakai tour agent pun rasanya bleh gerak sendiri.

Pasal harga, nak kata murah tu mmg murah la. Tp derang ni tau kita rakyat Mesia ni dtg sana mmg bertujuan nak membeli dan pastu belah. So, agak ssh la derang nak murahkan gegila. Tp kalo ke factory outlet (FO), mmg akan dpt kepuasannya. Mmg menitik2 air liur la tgk baju Polo berharga bwh RM50. Barang F.O kan. Ok je. Bkn yg tiruan. Byk baju kasual utk ari raya dibeli kat FO ni. Dan pegi toko jeans. Pun buleh buat rambang mata. Umm...antara brgn Thai n Indon, sy rasa membeli di sini lebih berbaloi, sbb murah dan berbaloi kualiti nya.

Mmg sy byk beli pakaian. Yg mana pakaian tu benarnya kat Mesia pun ada. Hehe. Giler tak? Tp reganya tu buat sy tak tahannn.....tskk..tskk..nom nom nom. Sy tak beli selai pun kain batik, kain pelikat juga baju kerawang2 yg glamer itu. Tkpe. Nxt year. Jadi..sy tak perlu ke Sogo lagi utk soping jeans dan baju2 t-shirt. Itu da cukup melegakan dari bersesak2 tk cukup napas kat dlm Sogo.

Apa yg sy boleh katakan, nxt year sy ingin ke sana lagi. Mebi dlm bln 5 atau 6. Kali ini ke Jakarta saja. Shopping di Tanah Abang yg sgt besarrrrrr mallnya. Sehari suntuk pun tak cukup rasanya. Mungkin mahu mencuba Garuda Airlines plak. Rasa seronok plak nak soping raya di sana. Hehe. Kalo org lain mao soping raya ke Paris, Perth, Spore, sy ke Jakarta pun da cukup lah. Kita carik la tiket awal2 dan boleh dpt murah. Lagipun bila dikira2 trip saya ni kurang lebih spti saya ke Perlis bln 4 ari tu.

Ok. Cerita selanjutnya di entry akan dtg..

3 comments:

Unknown said...

bestnye la hai.. bila lah ila plak dapat ke sana :)

puanstoberi said...

Jivebumz :
Jum..nxt year kita pegi. Boleh la simpan duit dari skang. if da ada bb bawa je skali. Ok je. Terkawal kat sana. Hi hi hi :))

ryn said...

ko g ngan sapa reen? beli apa utk aku... wakaka