Friday, July 12, 2013

Peraturan Baru Pinjaman Dari BNM

Blur la nak update entry apa. 
Dari itu meh la ai tepek keratan akhbar. Last week lagi citer ni kan. Oleh kerana aku terlibat dalam membuat pengesahan majikan sblm orang nak buat loan (personal loan), maka secara tak langsung adalah jugak kena mengena kan.
Bagus la jugak tu. 10 tahun je. Kawal sket supaya takde la orang bergolok gadai.
Penjawat awam mmg potential customer utk bank bank ni sbb penjawat awam la yg paling secure. Tp tu lah, bila dah mudah, ada yg amik kesempatan. Memang sebenarnya semua penjawat awam tak boleh buat loan melebihi 60% dari jumlah emolumen, tp kan memacam skg ni. Tpt aku takde la tapi tak boleh la nak citer lelebih sebab PnC. Uhuks. 

Lagi satu, perihal kewangan ni kita tak boleh nak jadi penasihat sbb orang tahu la apa derang nak buat dengan duit derang. Macam katakan ada orang nak beli keta baru ke apa, kita tak boleh la kata ke dia "eh, jgn beli keta lah...keta awak elok lagi kan, kita kena pikir duit tu utk digunakan utk menda yg lebih penting". Jangan la gitu, sesilap orang tu ingat kita ni jeles kat dia sbb dia nak amik keta baru. Lain lah kalau dia nak pinjam duit kat kita nak beli kereta, ha.. tu mmg lah kena nasihat kan jugak. Kalo orang kata nak beli rumah ke kereta ke kebun ke apa ke, lantak dia lah. Sbb kita tak tahu kedudukan kewangan orang tu. Mana lah tahu dia ada harta peninggalan arwah ayah dia. Kebun kelapa sawit berekar ekar, ada simpanan kat ASB, pelaburan2 lain beratus ribu,  masuk saham itu ini, mak pak dia nak bantu dia ke. Kita bukannya kenal sgt latar belakang dia, yg tetiba kita susah hati pulak bila dia kata nak beli kereta baru. Siap nak suh dengar taklimat AKPK bagai kan. Haha. Kelakar. Tahu la dia nak uruskan kewangan dia. As long dia tak susahkan kita, lantak pi ke dia lah. Pelik kan, kadang2 kita ni nasihat orang macam kan tahu kita serba serbi perihal peribadi orang tu. Walhal yg duk serumah dengan dia pun tak tahu berapa simpanan yang orang tu ada. Tahu lah dia nak uruskan duit dia, rumah tangga dia *geleng kepala* - eh, macam ada orang nasihat kat aku camtu jew... upsss...upss...muahahaha.... 

So, sekarang Personal Loan hanya 10 tahun sahaja.
Rumah plak tak lebih 35 tahun (tak silap aku kalo dgn MOF mmg 30 tahun je. Ke sekarang dah 35tahun. Aku pun tak pasti yg tu sbb aku buat dgn MOF 30 tahun. Genap umo aku pencen sok. Huhu. Jauhhhh lagi tu)
kredit : Mstar



3 comments:

Nurzakiah Hanum said...

bagus gak bank buat macam nie

shark said...

no komen..
sbb x pnah terlintas lg nk pinjam ngan bank..
ada baik ada buruk jugak.

Masya said...

ada baik ada buruknya kan.... sbb dah x blh nak kwl dah bnm kot, sbb muda2 dah ramai pinjam sampai 25 tahun apahalnya kan...