Wednesday, July 24, 2013

Edisi Diet : Turun Berat Badan

Diet? 
Hah! Apa pengertian diet pada anda semua?
Diet utk kurus? Diet untuk sihat? Diet tak makan langsung? Atau apa lah nak diet2 bagai, makan je lah sementara boleh.

Utk aku, sedari dulu lagi mmg maksud diet bagi aku adalah mengambil makanan sihat. Bukan utk kurus ke apa. Tapi, agaknya diet tu tunggang langgang, maka, ada juga bendasing menempel dalam perut nih. Kelaut lah jawapannya diet tu. Dan, orang selalu berkata, sesuatu yg berlaku ada hikmahnya kan. Betul. Ini lah hikmahnya. Aku menjadi berhati2 dalam apa yg aku makan. Dan aku harap ia istiqamah.

Dipetik dari web Medicalnewstoday, term diet nya adalah simple saja.

Healthy eating means consuming the right quantities of foods from all food groups in order to lead a healthy life. Diet is often referred to as some dietary regimen for losing weight. However, diet simply means what food we eat in the course of a 24-hour, one week, or one month, etc. period. A good diet is a nutritional lifestyle that promotes good health. A good diet must include several food groups because one single group cannot provide everything a human needs for good health.

How do you define healthy eating?
The crucial part of healthy eating is a balanced diet. A balanced diet - or a good diet - means consuming from all the different good groups in the right quantities. Nutritionists say there are five main food groups - whole grains, fruit and vegetables, protein, diary, and fat & sugar. 

Oke, sebelum buat laparoskopi (laps) berat aku hampir 49kg. Yerps, itu kira berat maksimum lah. Dan still, kalo ikut BMI berat ideal lagik. Tapi... ye lah, dengan ketinggian yg tak berapa nak tggi ni, mesti org napak cam gemok jugak. Pulak tu, sblm kawen berat aku is 37kg sahaja. Nak cecah 40kg pun sukar nau. Tp lepas kawen, laju je naiknya. Haih!

Target aku nak maintain 45kg je sebenarnya. 
Sebulan lepas laps, berat turun 47kg. Ye lah, tak makan sgt kan.
Dan seterusnya, berpuasa plak. Dan akhirnya berat pada minggu kedua puasa.


Apa yg aku buat? Aku tak tahan makan. Aku makan je nasik semua. Cuma, aku ikut cakap Doc Hamid tu. 

Masa aku masuk kerja lps MC sebulan tu, aku breakfast ngan air milo n honey starz (yg mmg ada jual kotak kecik2 tu). No more nasik lemak, mi, bihun etc etc. Nasik lemak mmg hari minggu ja. Tu pun kalo teringin. Kalo tak.. tak perlu. Tghari, nasik sikit, sayur byk. Bawa bekal buah jugak. Kalo ada rasa nak kunyah2, aku makan buah. Malam, tgk keadaan. Kadang tak makan. 

Air kosong mmg minum banyak. Dulu aku tak minum sebanyak skrg ni. Skrg, aku pastikan mesti minum dalam 2liter. Bulan puasa pun sama. Yg best, bibir tak kering pun. Alhamdulillah. Sebenarnya bagus minum air banyak ni (tp jangan terlebih lebih plak). Kulit pun rasa moist, dan tumit yg dulu kering pun dah oke dah. Hanya dengan air suam saja. Yang kengkadang di tambah dengan lemon (oh. MyDH pun suka lemon, tp dia campur dengan tea O. Skrg dalam peti ais mesti ada lemon. Wajib). 

Aku jugak dah avoid ice. Kalo dulu, mmg la ini minuman favourite. Pepagi buta gi minum kat mamak pun aku bule mintak milo ais/teh ais. Walau takde pun doktor suggest jgn minum ais, tp dah alang-alang jaga makan, aku avoid ice jugak. Dan hasilnya, aku rasa puas lagi kalo minum air suam dari ais. Minuman manis pun elakkan jugak. Tp tak boleh la takde gula langsung dalam badan. Cuma direct gula, aku elakkan lah. Gula ada dalam buah jugak. Makan buah, so ada jugak gula.

Jadi, skrg ni nak turunkan smpai 42kg saja. Takyah la kurang lagi. Kang underweight plak. Kenapa nak 42kg? sbb kalo naik, tak la banyak sgt naiknya nati. Boleh kira BMI uols kat web ini

Harap2 istiqamah lah kan. Takut masa raya ni je nanti. Lemang, nasi impit, kuah lontong, rendang. Tu seme agen lelemak n kolesterol tu. 

Apa pun yang penting, kita sihat kan. Jangan target nak kurus saja, tapi penyakit lain yg dapat.
Cewah. Dah macam blog kesihatan hokey. Muahahaha!

Berat utk minggu ni - 44kg.

14 comments:

Rizziela said...

wow...berat idaman saya tu....masih jauh nak g ke angka tu;... huhuhu

Jee Abdullah said...

bagusnya ieda istiqamah. lepas laps haritu mmg i pon turun berat sbb tak lalu mkn dek ubat antibiotics high dose. then after 3 wks MC dah start fertility treatment dr bg ubat hormon makan bagai. makan mmg tak byk tp berat naik. skrg stop dulu treatment sbb takut naik byk sgt. ingt nk try eat clean like u. huhu. puasa ni i dragged my feet pg gym jgk utk turunkan berat badan. huhu

Zana Adieyza said...

ok, lepas raya ni nak start utk breafsat yg sihat... part minum air tu dah ok.. part nak makan buah tu ok cuma x kerap..

kekda, nanti lepas raya boleh jadi doktor utk zana ni.. hehehhe...

Masya said...

tahniah akak.. memang betul² berjaya ni ... hadoilah raya jgn ckp.. x raya lg pun dah terbau rendang mak huhuhuhu ...

Masya said...

tahniah akak.. memang betul² berjaya ni ... hadoilah raya jgn ckp.. x raya lg pun dah terbau rendang mak huhuhuhu ...

Anum said...

45 ringannya

su said...

wah..kurusnya... ehee

sue bulan pose ni la berat x leh turun..x tau pasal ape..
baru2 ni ade timbang, tgk2 berat kurang 3 kg..dah super happy, tapi rerupanya mesin penimbang tu rosak... -_-

eKa said...

tahniah kekda... dah capai target

BaTiK_PiNk said...

Kek Da, kurusnyaaaaa......tak tercapai dek akal nak dpt berat badan mcm tu. ni angka 60 pun belum nampak bayang lagi...huhuhu!

kekucingkatz said...

49kg tu julat berat yg sesuai utk aku...sampai 56kg pun okay lagi...cuma nampak pipi bolat je lah nanti... Kalo aku 44kg mmg kering...tu berat masa sekolah dolu..melayang je rupa...hahaha!!!

puanstoberi said...

RIZZIELA :
Tkpe..pelan pelan..ubah cara pemakanan, tu yg penting..


JEE :
Dgn doc hamid ni dia belum bagi any hormon utk tempoh 3 bln nih. Dia suh kita tingkatkan imuniti dulu. Jadi, secara tak langsung kita dah ubah cara pemakanan kita. :)

puanstoberi said...

ZANA :
Hihi.. kena istiqamah Zana...akak ni kalo takde kena tebuk2 perut ni mmg tak insap..susah woh nak ubah cara makan. Mmg susah. Tp tu lah..nak sihat kan.. terpaksa ubah jugak :)


MASYA :
Harap2 istiqamah lah kan.. huhu :)

puanstoberi said...

HANUM :
Nak ringan lagi tak?? 37 kg :P


EKA :
Belum... nak turun 37kg boleh. Muahahahha...

puanstoberi said...

bATIK PINK :
Ate..tgk plak tinggi akak ni Yani..hihi.. tkpe..pelan2..jgn rushing2 nati mudarat kat badan


KEKUCING :
aku masa sekolah 30 lebih je.. acena?? Haahahah