Friday, July 26, 2013

Edisi Sambal Hitam

Sapa orang Pahang mesti well known kan dgn sambal itam.

Ni instarepost dari IG  Haniszalikha.
Masa ni dia buat rancangan utk MadMarketRaya kalo tak silap.

Jadi, dia singgah Pahang.

Aku pun tahu sambal ni setelah kawen ngan org yg asal dari Pahang.
Masa tu mmg bebetul baru abis majlis belah lelaki.
So, kena lah tinggal kat rumah in law jap kan.
Masa tu, mak mentua suruh rasa sambal ni. Aku memula cam woh..apa ni..hitam je ni.

Breakfast masa tu, makan ngan nasik goreng.
Sekali rasa. Wahh...sedappp...ada semua rasa yg aku suka. Masam, pedas.
(Alahai...kecur ailiyo plakkkk....)

Tapi nak buat ni susah. I mean, belimbing yg jadi hitam tu.
Dia buat dari belimbing buluh. Pastu kena masak kering2 dalam piuk/tin. Lama masak dia. Smpai la jadi hitam. Pastu buleh simpan.
Nak makan baru kita campurkan dgn sambal. Eh. Ye ke? Ke salah aku ni... haha. sapa orang Pahang, tulung clarify kan. Retu ada mak mentua aku gitau cara masak kat mak aku, tp aku buat 'nohen' jer. Haha. Well.. tahu lah aku yg pemalas nk masak ni kan.

Tp, pendek kata mmg sedap.

Cuba lah rasa, anda pasti gemarkannya.
Tapi kalo kalo kat KL ni jgn buat giler.. aku pun tatau kat mana ada jual. Eh, kalau tak silap kedai makan KakZ akak ipar TokTi ada kot.
Tp aku ada tgk kat IG artis mana tah, ada orang promote 'hi..mari jenguk IG saya..ada jual sambal itam'. Hahahaha...camni pun bolehhh..... (T____T)

6 comments:

Unknown said...

sy orang selangor, so xtaw smbal hitam ni. tp tgk skali mcm lebih kurang ada satu juadah org slngor tu jgak. tp xpasti le nmenya..huhu, blogwalk sni lg

BaTiK_PiNk said...

KekDa, kalau tak silap Yani, haritu kakak Yani yang kawin dengan abg ipar org Pahang ade masak lauk sambal itam ni kat rumah mak Yani, masa tu buah belimbing buluh tengah musim berbuah banyak....masa tu tak teringat nak tanya kakak Yani apa nama sambal ni. KekDa buat entri ni baru Yani tahu...huhuhu! TQ!

sweet tooth said...

Pn Stoberi, kalau yg i pernah rasa, sambal hitam dia mmg masak dgn belimbing buluh and pakai ikan bilis, cili api juga. memang renyah nk masak sebab lama...betui dah tu masak dalam tin...kalo pakai periuk, mmg buang je kot periuk tu sbb kompem hitam. huhuhu...tapi i pun org selangor. tau dari kawan yg org pahang. mmg serious sedap sambal hitam ni. addicted! :-)

Unknown said...

Hai kek da. Ati n mak antara peminat ngan sambal hitam ni. Mak belajar dari kakak dia yg dah lama duduk Pahang. First time tgk takut n pelik je nak mkn sebab itam bebenor tapi bila dah rasa dan makan pulak dgn lemang fuhhh meletop. Sejak dari tu tiap kali raya mak ati mesti ada buat sambal itam. Even cousins yg study abroad pun mak ati kirimkan sambal itam ni kt diorg. Tahan lama sambal ni

Unknown said...

org kuantan dtg:)
btuil dh tu kak kene masak kering..
nk cr yg btuil2 sodap susah dh skarang..
nnti sy try cr mn leh dpt yg sodap :)

aLyNnZ said...

adoiiiaiii kak alin pun merasa sambal hitam ni dr kawan alin org phg ms blajo2 dedulu..lama dah tak makan nie..tak pernah alin jumpa org jual..dapnyer mkn ngan roti kosong pun layanzzz...