Wednesday, July 24, 2013

Produk Kecantikan Haram Guna Artis Popular Diserbu

HULU LANGAT 23 Julai - Bagi menyakinkan pelanggan dan melariskan produk, sepasang suami isteri yang mengeluarkan suplemen kecantikan melantik seorang pelakon jelita tempatan sebagai duta bagi mempromosikan produk tersebut.

Selain artis wanita itu, seorang pelakon lelaki popular tempatan berasal dari Singapura turut dilantik menjadi duta bagi satu lagi produk syarikat mereka iaitu yogurt segera.

Namun, suplemen kecantikan berbentuk tablet itu yang berperisa strawberi dan didakwa boleh menyelesaikan beberapa masalah kecantikan itu sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kerana tidak didaftarkan dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Produk berkenaan didakwa mampu mencerahkan dan melembapkan kulit, merawat jerawat, ekzema, resdung dan ruam membantu meningkatkan sistem imunisasi badan serta mencegah kanser.

Suplemen itu dikatakan mengandungi vitamin C, kolagen, gluta dan asid hyaluronic dijual dalam talian dengan harga RM109 sebotol dan kini ditawarkan harga promosi RM90 turut boleh dibeli secara borong dengan harga RM750 bagi 12 botol dan RM3,250 (57 botol).

Produk kecantikan itu didakwa menjadi pilihan ribuan pengguna dan menjadi suplemen pilihan nombor satu di negara ini, tiada gelatin, selamat serta dijamin halal.

Rahsia pasangan suami isteri itu terbongkar apabila sepasukan anggota dari Bahagian Penguat Kuasa Farmasi, KKM membuat serbuan di kilang, butik pakaian dan kedai yogurt segera milik mereka di Kawasan Perindustrian Lekas, Semenyih dan Seksyen 8, Bandar Baru Bangi hari ini.

Dua artis popular yang menjadi duta kepada produk keluaran syarikat berkenaan bagaimanapun tiada kaitan dengan aktiviti itu.

Menurut sumber, Bahagian Penguat Kuasa Farmasi yang menerima maklumat mengenai suplemen kecantikan tidak berdaftar itu menjalankan siasatan dan intipan sebelum menyerbu kilang dan dua premis lain yang dijadikan stor penyimpanan produk tersebut pada pukul 12.30 tengah hari ini.

"Semasa serbuan dilakukan di kilang, beberapa pekerja sibuk menjalankan kerja-kerja menghasilkan suplemen menggunakan mesin khas.

"Selain mesin, turut dijumpai ialah beberapa bungkusan besar mengandungi bahan makanan dipercayai digunakan untuk menghasilkan suplemen tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia yang dibawa menyertai serbuan itu hari ini.

Beliau berkata, siasatan lanjut terhadap pasangan suami isteri berusia lingkungan 30-an itu mendapati mereka melakukan kesalahan di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 kerana mengeluar dan menjual produk yang tidak berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD).

Menurutnya, suplemen itu dikhuatiri boleh membahayakan kesihatan kerana produk tersebut tidak diuji untuk keselamatan, kualiti dan keberkesanannya.

Sumber berkenaan memberitahu, nilai keseluruhan mesin, bahan mentah dan ubat kesihatan tidak berdaftar yang dirampas di kilang di Semenyih serta masing-masing sebuah butik dan kedai yogurt yang dijadikan stor penyimpanan bernilai kira-kira RM700,000.

Beliau berkata, di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984, mana-mana individu yang disabitkan kesalahan itu boleh dikenakan hukuman denda maksimum RM25,000 atau penjara tidak melebih tiga tahun atau kedua-duanya bagi kesalahan pertama.

Katanya, bagi kesalahan kedua dan seterusnya, individu disabitkan bersalah boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

"Sebuah syarikat yang didapati bersalah boleh dikenakan denda sehingga RM50,000 bagi kesalahan pertama dan maksimum RM100,000 untuk kesalahan kedua dan berikutnya," katanya.

Kredit Artikel : Utusan


*****

Rasa macam tau je produk apa. Tu la sebabnya aku tak berapa nak percaya supplemen utk cantik nih, esp yg kena telan. Lagi2 lah dengan keadaan kesihatan skrg ni kan. Nak makan sgt strawberri, beli je lah yg fresh punya tu.. telan je lah.. tak pun buat jus.

Dkt artikel tu ada gmbr mesin yg buat ubat tu. Agaknya kos buat tu berapa je agaknya tp jual smpai cecah beratus sebotol.... hurm... untung betul buat suplemen ni kan.
Kita tggu je lah result KKM nati, mungkin produk tu tak bahaya..cuma dia tak dpt kelulusan saja.

7 comments:

Masya said...

supliment ape eh .. tp kalau stawberry ni kt tahu satu tu.. jer... tang pelakon jadi duta yougut tu mcm tau jer kikikikiki ...

mmg kene pikir bnyk kali kalau nak makan supliment ni...

Rizziela said...

ubat apa ek? sy x dpt nak teka sebab banyak sangat kat pasaran sekarang ni

BaTiK_PiNk said...

Kekda, ni yang yougurt Aaron Aziz jadi duta tu kan? Jenama Yourgurt. Nama company tu Mama Secret Industry.....

juliaakmal said...

agaknye produk apa ya kalau boleh bagitau...

BaTiK_PiNk said...

Lagi satu, company yang sama keluarkan produk Maixara C-Sential yang guna Diana Rafar as duta tu kan?

cikbedahlaser said...

jeng jeng jeng.. apa agak nye ehhh

ieda said...

mcm2 la skrg ni kan.produk kecantikan pun mcm terlalu bykl sgt dh,supplement tu, supplement ni.

Baik pakai bedak sejuk yang buat sendiri tu je.dijamin selamat.hehe..