Tuesday, April 6, 2010

~PnStoberi & Fresh Fruit Juice~


Bukankah ini adalah sesuatu yang segarrrr...
Bukankah ini adalah sesuatu yang sedapppp...
Dan bukankah ini adalah sesuatu yang sihat...

Wah..gaya buat iklan gitu. *elo..incik Nuff, amacam?? buleh buat iklan??* Ngeh.Ngeh.Ngeh.

So, mari bayang panas2 gini kan. Peluh2 tiak suma kan.

.kredit : there

Lepas itu dpt pulak minum ini.. heaven wohh!!


credit : here


Incik Wiki kata :

Juice is the liquid that is naturally contained in fruit or vegetable tissue. Juice is prepared by mechanically squeezing or macerating fresh fruits or vegetables flesh without the application of heat or solvents. For example, orange juice is the liquid extract of the fruit of the orange tree. Juice may be prepared in the home from fresh fruits and vegetables using variety of hand or electric juicers.Many commercial juices are filtered to remove fiber or pulp, but high-pulp fresh orange juice is a popular beverage. Juice may be marketed in concentrate form, sometimes frozen, requiring the user to add water to reconstitute the liquid back to its "original state". However, concentrates generally have a noticeably different taste from that of their "fresh-squeezed" counterparts.[citation needed] Other juices are reconstituted before packaging for retail sale. Common methods for preservation and processing of fruit juices include canning, pasteurization, freezing, evaporation and spray drying.

Dan minum jus adalah sesuatu yg bagus utk sistem badan kita.

Drinking fresh fruit juice is a well-known method to bring the necessary vitamin and minerals in your body so as your health would profit most from nature’s bounty.
In addition to the delicious and unique taste of homemade juice, they are also easy to prepare and to consume, so that the perfect daily portion of vitamins from fruits and vegetables comes to our system.
[credit : juice]

Jadi marilah kita minum jus. Dan seeloknya buat lah sendiri di umah. Tiada bahan pengawet. Dan buleh dikawal pengambilan gula dan paling penting adalah menjimatkan. Yelah, rata2 jus sbg contoh fresh orange mmg rega antara RM2.00 to RM3.00. Tu dia buh sebijik or 2 bijik je sdgkan rega limau tu 10bijik 5inggit [ok, ni rega kat pasar cokit..tp bih2 kuang la kan]. So, kalo buat sendiri betapa jimatnya kan.

Kesahnya aku idak la ada alat juicer ke fruit juice ke apa tu kan. Lepas tu bila kawan aku sorang tu bercerita pasal dia buat smoothies la apa la aku mcm tingin nak buat sendiri. Lps tu mcm kesian kat diri sendiri. Ate' nak buat guna natang apa.. blender cili?? Kesian..idak la aku kaya nak beli fruit juicer yg aku pakai sekali sekala je tu sbb aku tahu mendalah tu mmg dlm 200-300.

So, masa aku pi Perfect Living ari Sabtu tu aku try riki2 kut2 ada la mendalah ni. Mana tau kut dapat murah ke kan. Jalan punya jalan terserempak satu booth ni. Aku dtg je trus dia tunjuk demo. Pung pang pung pang apek cina tu bercerita. Dia buh mendalah tu dlm air la, dia curah badan menda tu dlm air la, dia buat soya la, mesin carrot la, mesin ais la, mesin cili, mesin kulit kayu manis.. waa...aku suda tertarik menarik kau mmg da boom.. Hahaha. Lps tu dia gitau rega. Ok la..aku igt sudah lebih RM500. Tp aku malas nak usung kotak tu. So, aku kata aku nak tnya asben aku dlu. Itu apek sudah mcm tak puas ati. Maybe dia nak komisyen la kut. Tp aku trus cabut je dulu. Dlm hati ni mmg nak beli..nak beli..suka..suka.. ngehh..

So, esuk pepagi nyer, pas wat bekpas nasik putih ngan lauk sambal tumis ikan bilis + petai dan juga tempe goreng [motip nak gitau menu bekpas]. Lps juga siapkan kuah laksa [lagi skali motip gitau masak kuah laksa]. Aku pun lelaju siap2 gi PWTC balik. Haha. Tu arr aku da kata aku takmo pindah2. Aku nak dok tgh2 bando ni je. Sng aku nak ulang alik ke tpt2 cenggini. Ngeh..!! :P. Kali ni tentu la ngan my dear.

Tp smpai2 je pusing2 dulu. Tgk brg2 yg ada jual kat situ [geram tgk lcd tv tu..tp mmg kena bersabo sbb kang mana nak letak..tggu umah baru nati k]. Pehtu napak la booth jual mendalah yg aku suka tu. Tp kali ni booth lain. Owwwhh..patut la cina apek booth smlm tu nak sgt2 aku beli kat dia. Dia takut aku beli tpt lain la ghopanya. Owhh.. lagi skali aku tgk demo tu sbb my dear pun nak tau la cemna function menda tu. Jd abis demo, trus la deal ngan sale assisstant situ. Mmg trus beli la. Udah puas pikir semalaman kan. Haha.

Dan mendalah aku beli tu adalah ini.. Taraaa.. [Maria..ini la mendanya yg Reen bli kat Perfect Living tu..huhu]


Food processor namanya. Brand Total Image. Eh. bkn dulu Total Image ni jual produk2 kesihatan ke. Entah..aku tgk byk tol booth yg dia amik. Ada memcm product plak tu. Ada mop la, iron la, bekas makanan lah. Nati la aku search dia nyer laman sesawang. Ngeh.

So, shah..pas ni aku dah leh wat smoothies.. dapp nyerrr



Aku leh buat jus buah naturally home made. Dapnyerrr..



Juga buleh buat soya bean juice. Ekceli da buat pun . Balik dr beli tu trus laju2 gi cokit carik kacang soya. Haha. Giler menjakun. Siap da hidang kat opismet yg dtg kat umah. Aku ajak derang abiskan laksa aku. Hik hik. Siap ada org tu tgk aku mcm tak caya aku buat soya tu. Pehtu dia rasa baru dia kata "rasa fresh" Haha.

Lepas tu leh buat smbal belacan, dry chilli powder pun buleh dan memacam lah. Huii..sonang ni keja makcik pas ni. Haha. Yg blender lama tu idakla teman simpan trus. Itu nati nak blender ikan buat laksa ke apa guna hok tu la. Rasa worth la beli sbb aku tgk fruit juicer elba pun da RM399. Itu tak buleh buat menda lain. Just utk buah je [ko tau..masa aku saja la nanya pasal juicer ni kan, SA dia..budak lelaki melayu..buat aku mcm bodo tk reti bc omputih. Aku sj la nanya menda ni utk buah je ke. Dia kata buah je la..tu dia tulis fruit juice. Tu aku kata da tu. Kalo promoter melayu ni mmg fail tau. Aku tau mmg utk buah, mana tu kut2 ada special function ke apa. Aku bukan la tolol sgt taktau F.R.U.I.T tu apa. Tentah ko pun tau itu je kan. Udah le selekeh semacam je. Eii..tolongla]

Dia ada 3 jenis bilah utk blend makanan. Ikut kesesuaian. Dia ada penapis utk buat soya. Dia ada mug skali utk trus minum. Tu dlm gmbr tu my dear tgh peeling oren then cubaan pertama kami untuk merasmikan mendalah tu adalah membuat jus oren. Yummiee..dapnya..tu aku buat ice blended skali..pun dapnya..Dimakan plak dgn ini...

Lagi dappp nyerrr.

Hehe. Syok nih. Jap lagi nak wat jus epal ijau plak. Ah! memula mmg la. Sok lusa mmg terperuk la dia situ. Ngeh..

Err..peminat tegar dlm diam..tak mahu sebar ini cerita kah?? Atau dtg je lah umah sy, leh trus bwk citer kat org lain yg umah saya ni kecik je, ada barang apa dlm nya. Suka kan?? Bawak citer org camtu. Sekeh kang nak?? Kemain yer beliau.

PnStoberi : Mari amalkan gaya idup yg sihat


7 comments:

cik.pija said...

kak reen macam artis pulak siap ade peminat dalam diam yang menjaja cerita. heheheh :D

biar lah cakap orang tu. wat dek sudah.

waaa.. best la ari2 leh wat jus buah. huhuhu dapnyeee

puanstoberi said...

uik..lajunyer komen..kak reen tgh dok godek2 lagi entry tu. Ngehh.. hehe.

Owhh..biarkan..tidak buleh buat dekk..biar dia terasa sket yg kehadirannya menganggu ketenteraman blog kakreen nih.

Iya..hari2 leh buat jus buah. Hik hik

cikCha said...

aku suka suka suka sukaaaa.....=D

puanstoberi said...

SHAH,
aku pun sokaa... ngeh ngeh ngeh

Shukri said...

akak..berapa harga benda tu

Shukri said...

salam..berapa harga food processor tu?

puanstoberi said...

Shukri,
Tatau nak reply kat mana, harap awak baca semula di sini.
rega dia tak igt dah. rasa 199/299 camtu lah.
tp pensonic pun ada jual camni. rasa rega dia pun dlm satus lebih kot.