Tuesday, April 20, 2010

~PnStoberi Di Perlis 2~

** Ada pantai yg utk jalan atau bersiar2.

Ptg Sabtu tu lps rest2 kami jalan2 kat tepi pantai. Smbil nak pi tpt jual belacan. Kakcik yg nak beli utk kenduri kawen adik dia nati. Aku tidak lah kan. Sbb seketui belacan yg mcm CD tu mau setahun tk abis. Retu yg abg Ajak kasik masa dia gi Melaka retu pun tk abis lagi. Jadi lalu ikut jalan tepi pantai. Benti kejap. Kasik tgkp gmbr.
-kami sekeluarga-

-kami lagik-

**Ada pasar malam yg jual udang sanggul.


Aku tatau la kat KL ni ada jual ke tak mendalah ni. Sbb aku jarang gi pasar mlm area KL ni selain jalan TAR. Sbb tak penah jumpa aku beli lah. Seketui singgit. Sedap juga. Udang yg disalut tepung tp aku rasa dia balut juga dgn mee sanggul tu kut.

Tpt ni nama dia pasar tani ke pasar malam pelancongan. Cam gitu la lebey kuang. Bes sbb dia buat tepi pantai. So, lps beli2 buleh makan tepi pantai. Bes!


**Ada laksa Perlis.

Ini kat umah mak mentua adik kakcik tu. Derang jamu laksa. Sedap. Tp laksa derang tak letak daun salad. Pakai daun Putat.

** Ada Padang Besar utk shopping.

Macam Pn. Zatul ckp, Perlis ni jalan sket da smpai Bandar lain. So, Kangar - Pdg Besar tk la jauh sgt. Kurang sejam je da smpai. Aku kalo tk, nk pi tpt yg leh buleh masuk kawasan Thai tu kan. Tp kak cik kata kat sana skang H1N1 teruk. So, mcm takut. Satu lagi, kat mana ye yg buleh cross sempadan tu. Padang Besar aku da penah pi la masa outstation dulu. Tkde yg bes pun. Aku pun tk beli apa sgt. Just T-shirt ngan key-chain utk bebudak opis. Murah woh k/chain dia. Singgit seketui. Tp kalo beli kat dalam yg bazar bulat tu jadi 3=5inggit. Lps tu beli t-shirt Liverpool-sama-sebijik-konon-sehati-sejiwa dgn my dear.

**Ada Gua Kelam

Kami gi Gua Kelam lps mkn kat Tok Nek eh. Tok Mek. Eh. Tah la. tatau la nama kedai tu. Lupa dah. Ni kali ke2 aku makan situ. Dulu bes skang udah tak berapa bes. Kebetulan masa kiterang masuk kedai tu ada satu bas rombongan turun. Air kami order langsung tk sampai. Org kedai yg kira makanan kami yg aku suspect tokeinya sudah rasa bersalah bila kiterang kata "takpe..takpe..takyah la air..makan pun dah abis" Kelam kabut ramai org ni katanya,. Owh. Ok la, kalo ramai org, air org order tak sampai pun tkpe lah. It's ok. Aku ngan mak pun da minum cendol pulut yg manisss...gilersss..

Lepas tu kami pun berpisah. Abgcik, Kakcik n Mak balik umah. Aku bwk anak2 buah aku. Derang sukarela nak follow sbb nak arapkan bapak ea mmg tak la kan nak ke gua2 nih. Masuk sana kena singgit utk keta then tatau la plak ada ketapi leh masuk dlm gua. Sekali masuk 5 inggit tp tgk la signboard tu. Dah takde perkhidmatan ketapi tu. Aku plak rasa mmg takde langsung dah ketapi nih. So, naik titi gantung masuk dlm gua tu sudah. Bayau singgit je sorang-tp takde tiket dia kasik. Eishh..

Tpt tu gak ada tpt mandi manda. Tp air tak berapa jernih. Bes jugak mandi manda tp kami tak la bawak baju segala. Panas woh. Melekit2 rasa masuk dlm gua tu.

**Ada Wang Kelian-smbg shopping lagi kalo perlu. Huhu



Wah..masa ni panas thp rasa menggelegak otak. Jadi beli la topi ini. Seratus Baht. A'ah. Derang guna baht jugak kat sini. Belikan jam utk Am 80baht. Pjg jugak gerai2 kat sini tp aku da surrender. Tk menahan aku. Panasss gilerssss...
Jalan pi Wang Kelian ni mmg mencabar. Naik bukit, jalan belok2 mcm ular kena palu. Urup S tu. Ada keta da terbabas ke lorong kiterang masa nak turun ke Wang Kelian tu. Aku da jerit da.. tp being my dear yg cool je, dia leh tak honk apa ke kat keta dpn tu. Kut tak..entah la. Tk buleh nak pikir.
Lps tu napak tpt yg bertulis "Taman Negeri Perlis". Ingat kut ada la menda2 menarik kat situ. Tp rupanya tpt yg ditinggalkan. Seram giler.. eiiiww... apa kes la buat menda2 camtu tp tak digunakan. Rugi jer.

Lps Wang Kelian kami gi Chuping. Owh. Aku tingin sgt nak tgk ladang tebu yg luas alam tu. Tp malang nya elok smpai kat ladang tu kami disambut dgn ujan melebat yg hamat. Langsung tk buleh turun keta, langsung tk buleh tgkp gmbr. Sedih. Tskk.. Tkpe la. Tkde rezeki la tu. Lenkali okeh.

Emm..nk story pasal makan malam d Kuala Perlis pulak. Tp da pjg dah ni. Entry lain pula ya.

PnStoberi : Mmg seronok bila tgk negeri org.


2 comments:

E-na Zarina said...

Salam Ida...bestnya jalan2! jemput singgah Lovely Kitchen ambik award ye...:-)

ryn said...

wah wah.. cuti2 malaysia eh?
aku pun suka gak pi tepi pantai tu.. best jer..
tu yang pantai xjauh ngan kola perlis kan?