Thursday, February 14, 2013

Edisi Novel : Teduhan Kasih

Teduhan Kasih.
Buku yang paling latest aku beli dan paling sekejapan aku dah habiskan.
My comment??


Beli masa Pesta Buku 1Malaysia tu hari.
Katanya akan masuk slot Akasia ya. Oke, mari review jap.

Kenapa aku suka? Sbb dalam novel ni heroinnya digambarkan sebagai wanita yg kuat. Aku tak suka watak wanita cengeng, watak wanita lemah, asik menangis mengenang nasib. Tu mmg aku tak suka, baik drama mahupun novel. Dlm novel ni mmg ada la heroin dia tu suka menangis. Tp dia tak mudah menyerah kalah pada nasibnya. Tu aku suka tu.

Watak utama Ehsan dan Iffa. Iffa ni diceraikan suaminya - Ryzal; masa dia baru dpt tahu dia pregnant. Dia dah 5 tahun kawen tapi takde anak. Dah pregnant kena cerai plak. Owh.. aku buleh merasakan perasaan itu. Ceaa.. tetiba. Pulak tu suami dia kawen dgn kawan baik dia pulak. Kesian sungguh. Mak mertua pun tak suka. Mak ayah pun dah meninggal. Yg ada mak tiri yg kejam. Tinggallah sebatang kara. Mujo ada Ehsan yg membantu. 

Lagi aku suka, sbb citer ni cam nak bagi debaran je. Dgn watak2 tambahan cam Ayu (kawan baik yg kawen dgn bekas suami), Nurlisa, kakLong. Saja cam nak bagi kita cam rasa alaa...jangan la dia ada masalah lagi dgn Ayu, jangan la dia terjumpa Nurlisa. Ha.. begitu. Buat kita tak sabar nak tau apa seterusnya. Dan kerana itu lah aku buleh settle dalam masa 2 hari masa cuti tu ari. Hihi. Penangan betul.

Ending pun bes. Memasing dapat balasan. Mak tiri yg kejam kaki kena potong, Ayu jadi gile, Ryzal lak xciden. Eh. Aku dah potong stim kah?? Muahahahha.

Bagi aku bes. Bagi korang tatau lah. Aku ni kan pelik2. Kadang org suka, aku tak suka (contoh citer Nurkasih tu kan). Dan akan ada drama katanya. Antara pelakonnya adalah Adi Putra. Masa kat pesta buku tu pun derang dah promote dah. Selain novel ni, ada lagi novel Karyaseni ni yg akan didramakan.
kredit :EDTV

Rasa sapa jadi Iffa? Harus la Nabila kan. Ayu tu Sherry tu lah. Ehsan?? Shah Iskandar la. Ke dia jadi Ryzal. Tak sajak... kalo ikut novel Ehsan tu cam Shah Iskandar. Bes jugak.
Kena tgk la kalo ada kat tv nanti :)

p/s :  Biasa ler.. orang takde anak ni kan.. buleh la baca novel settle 2 hari ja.. Tapi.. ada gak orang takde anak yg tak suka baca novel (pandang Zana n Eida). Hikhik. Dan ada juga ibu ibu yg minat baca novel dan kumpul novel (pandang Izan Cikmot - dah habis baca novel ni Izan?? Bes?? Hiwhiwhiw)

7 comments:

Zana Adieyza said...

nama ku diseru.. hikhik...

zana mmg x minat la kekda baca novel ni.. tebal benor! hahaha..

kekda baca novel ni sebab suka kan? bukan sebab banyak masa since x ada anak kan.. sbb bukan semua yg x ada anak ni banyak sangat masa berhiburnya..

kat office zana ni yg suka baca novel semuanya yg dah kahwin.. siap berebut siapa leh dapat beli novel paling latest & sape plg cepat habis baca.. hebat la diaorang ni!!

Masya said...

macam menarik jer cerita ni.. tgk tv jerlah.. malas nak baca.. tapi.. adi putra pun berlakon jugak ke.. dah mcm xde org lain... nak tgk tv balik² muka sama hik.. hik.. hik.. marah pulak peminat adi putra.

aLyNnZ said...

akak lately nie alin plak berjanggit penyakit novel dgn adik alin yg sedia hantu novel..hihi

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak reen, lama dah sheila tak beli novel. hujung bulan ni harus membeli! hahaha sheila tunggu novelis terbaik sheila ni. siti rosmizah! semua novel dia terbaik dan kelakar2 :)

::EIDA:: said...

Kohkohkoh.. terbatuk pulak name diseru... Tebal bebenorrrr... Tapi ida rasa ida akan suka cerita ni sebab Nabila ada.. Teduhan kasih ni tgh shoot (refer IG Nabila) hehehhehe

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

sekarang nie byk ea cerita dari novel.maera jrg layan novel2,time2 skol dulu suka la.hehe

PUANSTOBERI said...

ZANA :
Minat ni bkn sbb ada anak ke takde anak kan.. kalo kita sker nak buat sesuatu, apa pun tak buleh menjadi halangan..


MASYA :
Tgk tv je nati. Hihi



ALYNNZ :
Bes woh layan.. tp kadang malas, malas gak lah.


SHIELA :
Wsalam. Penah baca siti rosmizah tu. apa ke nama tajuk dia tah


EIDA :
Hihi. Nati kita tgk sesama yer.. akak da tau ending. muahahah :D


MAERA :
A ah.. byk sgt adaptasi. memacam..