Wednesday, February 27, 2013

Dunia : Daging Kuda Pada Bebola Daging


STOCKHOLM - Daging kuda ditemui pada bebola daging yang dilabelkan sebagai daging lembu dan babi yang dijual di kedai rankaian perabot Ikea, lapor agensi berita AP semalam.

Pentadbiran Veterinar Negara Zcech menyatakan, daging kuda ditemui pada bebola daging beku yang diperbuat di Sweden dan dihantar ke Republik Czech untuk dijual di kedai-kedai Ikea.

Sejumlah 760 kilogram bebola daging itu dihalang daripada tiba di kedai tersebut untuk dijual.

Jurucakap IKEA, Ylva Magnusson menyatakan, bebola daging itu telah dihantar ke Slovakia, Hungary, Perancis, Britain, Portugal, Belanda, Belgium, Sepanyol, Itali, Greece, Cyprus dan Ireland.

Magnusson berkata, bebola daging itu ditarik penjualan di kedai-kedai Ikea di negara tersebut.

Sementara itu, pihak berkuasa di Denmark menyatakan, satu laporan polis akan dibuat selepas seorang penjual daging menjual daging kuda kepada kedai-kedai piza tempatan.

kedai-kedai piza itu ditipu kerana menganggap daging kuda tersebut sebagai daging lembu.

Ketua Penyiasat Pentadbiran Veterinar dan Makanan Denmark, Michael Rosenmark berkata, beberapa sampel telah diambil daripada daging piza yang dikeluarkan oleh Harby Slagterhus menunjukkan ia mengandungi campuran daging kuda, babi dan lembu.

Penjual di bandar Arhus itu mendakwa pihak restoran mengetahui produk tersebut mengandungi daging kuda.

Pihak berkuasa di seluruh Eropah mula melakukan ujian asid deoksiribonukleik secara rawak selepas menemui cam puran daging kuda dalam produk beku daging burger dan lasagne. - Agensi

Kredit : Kosmo

****
Adeh. Deh. Deh. Adakah kita dah termakan daging kuda? Termakan kuda takde masalah kot kan. Sebab kuda pun mmg lah halal. Tp cara 'menghalalkan' tu? Haha. Takde kut kat Ikea Msia nih. Harap2 begitu lah. Tp aku takde la fanatik fan pun ke meatball Ikea ni. Setakat ni baru 2x je aku makan. Pun aku rasa suka tu bkn sbb meatball itself. Aku sker sbb kuah dia tu. Itu pun takat 2,3 ketul buleh la masuk. 

9 comments:

Masya said...

erkkk.. terkedu jap...

teringin punyer psl sy buat kat rumah tp pakai meatball biasa... pastu guna sos resepi ieda hahahaha... berbaloi²... padahal xtauun yg rasa kat ikea tu mcm mana...

::EIDA:: said...

erkkk.. ida kemaiinn suka meatball. ;)

#kekda nak sharing this entry~ TQ

Nurzakiah Hanum said...

glupppppppp

Nana said...

penah makan daging kuda xingt camane rasa masa dajah 6 hehehe
meatball ikea pon br skali makan

mikamusz said...

Pn Stoberi.. thx for the gift.. so cute.. :D

Sue-Rya Qistina said...

hohoho..hopefully tidak la terkena kt malaysia ni. meatball kt ikea tu pun baru makan 2x je.

Salmi Khairil said...

hope takdelah yang meragukan..

PUANSTOBERI said...

MASYA :
Haa... buat sendiri lah..dari produk yg dijamin. Akk pun suka menda tu bkn sbb meatball itself. akak sker kuah dia.. sedap!


EIDA :
Ai knowww.... awak mmg suka nih.



HANUM :
Gulp!!!

PUANSTOBERI said...

NANA :
Daging kuda halal. Buleh makan kan.. maka ber kuda lah kita napaknya kalo termakan. kuikuikui


MIKA :
Sama sama :)


SUE :
tu la..akak pun jarang makan


SALMI :
Hopefully kan :)