Monday, February 14, 2011

~Pasal Air Nira Kelapa Pandan~

Aku tak penah terai air nira kelapa pandan ni.
Aku minum pun masa kat Langkawi tu ari lah.
Walo tak penah minum, tp otak aku da tune kata aku leh minum air ni. Mesti sedap.
Walo pun aku ni mmg tak minum (tak suka) air kelapa biasa.

Yg dlm botol tu manisan dia. Buat kuih la. Bukan minum camtu je.
So, kasik terai. Buleh je minum. Hihi. Minum di kala panas mmg menyamankan.
Owh. Kut ada sesapa ke Langkawi, boleh la terai.
Ni kat gerai sebelah Mardi. Mmg dia jual air nira kelapa pandan ni je.

Bukan sng oh nak mendapatkan air nira ni.
Leh tgk sini

Pokok kelapa pandan ni mmg comey la. Rendah2 je.
Utk buat nira ni harus kena potong tandan mayang dia tu. Lps tu tunggu la air nira dia tik tik tik kuar. So, harus la cuba minum menda yg susah nak di dapat ni. Naseb uols, tekak ai leh terima. Sbb cam Fara (adik yg outstation sama aku tu), dia langsung tak buleh nak minum. Tehehehe

Napak kan mayang dia tu da kena potong n dibalut ngan plastik. Tu nak tggu nira dia keluar lah.

Aku google gak khasiat air nira ni, susah lak nak jumpa aih. Tapi aku rasa mmg ada khasiatnya, kalo tak, takkan Peladang/Mardi buat projek tanaman kelapa pandan ni kan.

7 comments:

eT said...

xpenah minum air nira...huhu...
best ker?

ejaMaria said...

hehehe... len kali kalau minum tu, tanya la sekali khasiat dia... ;p

eh... festival kraf 2011 bila... nak spare duit beli kain tenun nih... nnt tolong riki rege ek... budget 2-3 rat je... mahal sangat na mo lah... ;p

Nana said...

penah try
tp mcm xleh diterima tekak
rasa sket je
sekadar nk cube hehe

AiTotYati said...

salam akak,

first time minum air ni masa kt sg petani. terus Ai muntah2.

kami sangka Ai preggy, rupanya keracunan. Dr kata maybe bdn Ai tak tahan.

so sampe skrg dah tak pernah minum walau teringin.

huhuhuh

PUANSTOBERI said...

eT :
Nak kata bes sgt tu takde la. Entah ek.. kena rasa dulu.

Maria :
Nati aku gi tanya eh.

Hari Kraf - 23 Feb - 7 Mac 2011

Nana :
Teheheheh. Akak lak buleh je minum

Ai :
Err...boleh menyebabkan keracunan ker?? mungkin la gak kut sbb dia mcm sejenis tuak jugak kan.

cikpuanhady said...

pernah minum air nira ni masa pi jenjalan kat kedah/perak..hehehe..lupa dah..

tak silap nira ngan tuak lain tau..

Jom skodeng :Anwar Hadi | 1st time tengok terus suka & gelak tak hengat!

PUANSTOBERI said...

Perak ada ke?? huhu.

Tuak n nira mmg lain ler sbb tuak tu silap minum leh memabukkan. Nira ni takde la smpai mabuk. tp tah la kalo diminum secara bergelen gelen. Miahahahaha :D