Tuesday, June 8, 2010

~Benci FB~

Bila chat tegur org yg da lama kita tak tegur..
akan kuar soklan ini
"eh. ko pregnant eh?"
"eh.ko gemuk giler skang. mengandung yer?"
"eh. ko da hamil ker?"
'eh. ko dah ada ker?"
Ada apa?? ada duit?? ada banglo?? ada penampo???

Berapa ratus ribu kali dah aku ungkapkan dalam blog ni.
Ni baru lagi ni aku kena ni..baru sesaat ni. Tu aku terus tulis ni.
Aku baru je nak tegur sbb nak tnya pasal ada member tu mak dia baru meninggal.
Dia trus tanya soklan tu.

Woiihhhh!!!...
Dgn ini aku declare..aku takkan tegur sesapa pun dlm chat tu yang aku rasa dia akan tanya soklan gitu. Hatta ada hal penting pun. Pegi mamp** lah. Hanya dgn org tertentu shj yg aku bbetul tahu tak sibuk pasal aku mengandung, hamil, pregnant dan sewaktunya.
Serius aku menyampah thp dewa.
Jadi..pepaham sendiri sudah.
Kalo ko pun rasa tak suka org tanya soklan tu, patut ko pun tak buleh tanya soklan tu pada org lain. Boleh?? aku pun tak pernah nak tanya kat org "eh..ko mengandung?" "eh..ko hamil?" "eh..ko pregnant?" "eh. ko da buncit?" eh itu eh ini..hiewwww!!!!

Benci..benci..benci..rasa terus nak remove saat2 ini juga.

Lantak..tak payah tulis kat secret blog lah.. pamer kan je kat sini. Dgn harapan org tu akan baca dan sedar.

**update**
That person minta maaf kat aku. Katanya saje je kot2 aku nak gitau dia aku dah peknen. Dia kata dia lagi stress. Dia tau aku mcm marah sbb dia terus tanya "da ada ke?". Then aku kata aku malas nak ckp pasal anak. Babai. Aku pangkah chat tu..aku ttp trus fb. Tu yg dia lelaju mintak maaf kat inbox. Yelah..korang pikir yer..aku baru tegur 'salam'. Dia terus jwb lama tak jumpa yer..pehtu tanya da ada ker. Kalo korang la..apa perasaan korang. Dlm palotak tak ingat lain gamaknya. Padahal aku nak tnya hal kat kg tu. Kut2 dia tau.

Persoalan nyer skang, bukan aku stress ke hapa. Tp menda2 gini la buat aku stress. Dgn tawaran jawatan baru hari tu aku makin redha dgn perjalanan dan ketentuan yg Tuhan berikan pada aku. Aku yakin sgt Tuhan dah tentukan yg terbaik utk aku. Aku dah redha..tp keadaan sekeliling dan org2 camni lah buat aku depress!.

Takat ni aku da kenal pasti 2 org yg sker attack aku dgn menda2 gini. Persamaan antara mereka ni adalah mereka kawen awal dari aku dan masih tak mengandung. Makanya aku conclude kan mereka ini takut aku hamil dan beranak terlebih dahulu dari mereka. Simple. Kalo tanya derang sure la derang akan jawab "eh..takde lah". Tp kalo gitu gayanya takkan la aku tak buleh buat assumption camtu. Yelah..acapkali duk tanya "ko peknen yer" bila aku upload gmbr yg napak perut aku buncit tu. Tanya juga menda yg sama bila aku tulis "Alhamdulillah". Betul.. mmg aku nantikan tp bukan itu saja tujuan utama dalam hidup aku ni. Aku pun ada misi dan visi dalam hidup ni yg perlu aku capai. Hal anak ni mmg kena serahkan pada Tuhan. Bukan kita yg buleh tentukan 'eh..aku nak mengandung bulan ni'. Tup...main, esuknya test da mengandung. Ha..

Dgn itu aku tak buleh nak ungkapkan 'sapa yg mengalami je tahu perasaan nyer' sbb org2 ni juga yg 'memijak' semangat yg patut dikongsi bersama. Aku bukan nak minta simpati ke apa dalam blog ni. Dan aku juga tak buleh nak janji takkan tulis menda2 mcm ni. Sbb aku nak meluahkan juga..tak buleh nak simpan. Biar nati kalo ada anak, anak aku baca cemana sukarnya aku nak menghadapi hari2 tanpa kehadiran 'dia'. Macamana aku rasa aku amat perlukan sgt2 'dia' supaya boleh menutup mulut2 org ni [tapi aku rasa tak juga..bila dah 1, tnya bila nak ada lagi, bila dah ada, tanya lagi bila nak tambah lagi, bila dpt pompuan, tanya bila nak ada lelaki..begitu la sebaliknya nak menghadapi manusia yg merimaskan ni].

Aku ingat org yg senasib dgn aku takkan nak timbulkan persoalan mcm tu sbb aku rasa derang ni pun sure tak suka bila diasak dgn soalan mcm tu. Tp aku silap..derang rupanya takut...derang dah jadikan org yg senasib dgn derang ni saingan. Mcm kecewa bila tgk saingan tu berjaya beranak dulu. Series aku tak paham. Kalo betul pun aku mengandung, tk perlu tanya2..sok2 ada la gmbr aku terpampang kat situ. Tk perlu la jadi kak nam ke kak nap ke kak nom nom nom ke duk sibuk2 tnya 'da mengandung?' ' dah hamil?' 'da pregnant?'.

Prinsip aku mudah, kalo aku tak suka org buat menda tu kat aku, aku tak buat menda tu kat org lain. Sama la mcm situasi ni. Aku benci org tnya aku pasal mengandung, jd aku tak pernah tnya kat org pun 'eh..ko tak berisi lagi..eh..ko dah mengandung'. Yelah..kadang aku berdepan juga dgn org yg taknak ngaku dah mengandung. Itu pun satu spesis juga. Tk phm. Dah mengandung pun masih menidakkan juga. Kang sok dah buncit perut cemna nak sorok. Kalo anak tu tau ibu dia masih menyembunyikan dia sure dia kecewa. Kalo ada..ckp je ada. Bukan mengandung luar nikah kan. Ok..ini bkn persoalannya.

So..better aku off topic ni. Mmg bosan la blog aku ni kan. Seskit pasal perasaan yg sama. Entah.. lantak lah.

Dan..doa aku, utk org berdua tu, aku harap derang mengandung dan beranak dulu dari aku supaya aku tak dihujani lagi dgn perasaan gundah gulana derang tu yg takut aku melebihi derang. Dah. Full stop.

PnStoberi : makin sebak rasa....

7 comments:

Irtiyah said...

Salam
Saya tulis dekat profile... jangan tanya pasal anak..bla2 bla.. tapi ada orang tak baca jugak. hmmpp...

Memang ada kawan yg tak masuk fb atau tutup akaun fb sebab benda ni.

ejaMaria said...

amboi... pagi-pagi dah marah?...

puanstoberi said...

Cikgu :
takde nyer org baca profile tu..even kalo baca pun tetap la mereka buat tatau jugak..saja.. sonok buat org gundah gulana ni gamaknya,

Maria :
yg terlebih marah adalah ptg smlm after opis hour. Pagi ni bukan marah tp lebih kepada sebak jer.. :(

Asma said...

slm kenal juga..mmg kt serupa..Rasa nk bg tau je 1 dunia..'SAYA x STRESS PUN X ADA ANAK LG'..hehehe..Allah je tau betapa sy stress dgn soalan2 x bijak bila sy gemuk maknanya sy pegnen..huhuhu..lps tu blh plk advise jgn stress nnti susah pegnen..plisla..

betul..kengkdg2 org ambil berat, itu pslla ckp cmtu..tp boley x scr berhemah..skrg ni lg la sbb x ada anak..ada yg pikir jgn smbang psl anak dpn sy, nnti sy sedey..OMG.ceteknye pemikiran..sy lg sedey bila diperlakukan cmtu..

Rezeki tu kn ditgn Allah..klu org tanye lebey2..cuma jwb blm ada rezki..mls nk pikir2,as long as sy hepi..=)

pn straberi jgn stres ye...hehehe

puanstoberi said...

Hai Asma..thanks sudi singgah.

Tu arr..kadang ada yg senaseb ngan kita pun buat pangai juga sdg kan derang sendiri tak suka diperlaku kan mcm tu. sgt sedih rasanya.

Tkpe..kita sesama la berdoa agar ada rezeki utk kita..apa pun Allah yg lebih tahu utk kita kan :))

p/s : ada lagi satu persamaan kita iaitu date kawen saya pun sehari sblm befday saya. Saya nikah on 13 Dis, befday 14 Dis. Hehe.

Unknown said...

sabar reen.. aku doakn yg trbaik utk ko...insyaAllah, rezeki kalo tk dtg hari ni, ia akan dtg juga esok,lusa dan seterusnya..yg pnting ko terus berusaha..jgn sedey2 my bff eva.. :)

puanstoberi said...

OTO :
Aku tgh bersabar le ni. Aku takde apa menda pun. Kadang derang ni yang melebih2. Tapehapa tah.
Yups..mekasih my bff eva. Mmuaahhh!!