Friday, June 4, 2010

~Manuka or Tualang?~

Masih ingat entry tentang MADU dulu.
Masa tu beria2 la nak carik madu kan.
Konon mmg nak displin la ni nak telan madu everyday.
Kalo buleh nak tmbh ngan kulit kayu manis suma.
Tp..nan hadooo...
Dah beli pun tak telan. Ini plak bercita2 nak carik Manuka Honey.
Ah..sudah..So, me search la about Manuka n Tualang.
Pada sesapa yg tatau, Madu Manuka is from New Zealand.
And Tualang..dari Malaysia lah.

Dari sumber2 yg aku baca ni, menyatakan Manuka is d best honey.
But then terjumpa pula dlm blog beliau ini - madu tualang
Yg katanya Tualang is more better than Manuka.
So, how???

Aku da penah terai Tualang. So, da tau effect dia cemna. [paling utama kalo da rasa gatal2 tekak nak batuk tu kan, cpt2 minum madu..Insyaallah..akan ok. Demam pun jarang2 lah].
So, aku rasa aku nak terai Manuka la plak. Walo rega..mcm nak pitam!

Aku mmg la suka telan madu nih. Dari dulu lagi la. Sejak zaman2 bujang tp bukan la zaman sekolah or belajar. Baru je lagik. Telan ni je..tk perlu nak cap ibu dan anak tu. Telan ni jugak la kalo rasa mcm nak demam ke apa. Selawat la dulu sblm minum. Insyaallah...

Tp ingat..jgn guna sudu steel utk consume madu ni. Guna kan sudu plastik. Aku tatau naper..mebi khasiat dia akan terserap ku.

Dan semoga kali ini aku dapat la consume dgn disiplin nyer.
Jgn la skip2. Mahal dow beli..jgn buat hal!

No comments: