Wednesday, June 9, 2010

~Hoh! Beratnyaaa....~

Saya..!


As usual once a week aku gi timbang.
Timbang kat opis ni je. Ada kan yg hok timbang barang tu. Hehe [eh..ramai staff timbang situ, dulu ngan bos2 pun timbang situ tau].
Aku mmg nak beli timbang letak kat umah tu. Tp nyer bila nak beli je kat watson tu mesti mcm rasa 'alah..takyah la..timbang je kat opis'. Hehe.
After kawen mmg aku tak merasa la nak berat below 40kg.
Ye..before kawen berat ku adalah dlm lingkungan 37 kg shj. Lantas nak carik baju sanding pun mcm seksa..wa...masa tu mcm rasa 'eh..bila nak berat atas 40kg ni'.
Serius..dari dulu lagi aku tak penah rasa berat lebih 40kg. Dulu masa kat uitm siap ckp ngan bff aku yg aku nak sedekah pisang if berat aku lebih 40kg.
Now....(atau secara khususnya sebentar tadi) Aku timbang.. tetiba aku rasa timbang tu rasa camni. Haha.

Berat aku dah cecah 47kg okeh..diulangi 47kg. Sket lagi cecah 50kg. Patut la rasa mampat mcm tong gas rasanya badan ni dah. Patut la suar slack saiz S aku tu tak leh masuk dah. Patut la kain duyung kaler itam aku buleh masuk tang kaki je. Gilerrrs... aku mengalami perubahan secara drastik. Okeh. Berat aku naik 10kg dlm tempoh 1 thn setgh perkahwinan. Cena?? 2 tahun, 12 tahun, 20 tahun.. owh..no!!.. the most visible part tang mana tau..PERUT lah..ha..tak buleh elak la. Tu la sbb org slalu ingat aku peknen kalo aku up gmbr dlm fb [pehtu meroyan2 marah org ckp kita peknen..kah kah kah].

Aku pun tatau la. Nak kata kuat makan tu idak la sgt. Masih mcm dulu. Aku rasa sbb kadar metabolisme makin menurun lah. Yelah...kata da tua kan. Uhuk.uhuk.. Lps tu perut buncit tu aku rasa sbb aku sker minum ais tak kira waktu masa muda2 dulu.. dan juga dulu sebat je makan apa pun..tak naik de badan aku ni. So, lemak2 sudah berkumpul situ. Eii..ngeri..!

Lepas tu laju2 carik BMI calculation. Pheww..lega..aku masih ber BMI normal. Dan BMI normal aku adalah sehingga 55 kg. Ada bran??? kakakakaka... 55kg kalo mmg sebijik la cam tong gas.. wakakakkaka.

Ok..sila tgk BMI anda.

Halus giler..klik la nak besau kan.

Then kalo nak kira bebtul masuk web Nestle nih : http://www.nestle.com.my/Fun+And+Learn/Wellness+Quiz+And+Tools/BMICalculator.htm

Okeh..chow..aku nak balik jalan kaki je nih..

8 comments:

Irtiyah said...

Salam
Awak.. bebaik tau. Kalau tak buat sesuatu.. tak mustahil jadi tong gas betul nanti. Tak pe.. tak perlu turun berat badan. Cuma pastikan tak bertambah drastik lagi. Maintain ok. Saya bagi cadangan sebab saya dah melalui... [dah jadi tong gas!] tolooong

Che Sue said...

kita takley ataih dari 50kg sb kita adalah err..err comel tang ketinggian tu..heheh kang nampak 'merayaaap' je rupa eh.. tapi mmg aa weh..aku pun naik 10kg lepas kawen! demmit! abih sume skinny jeans aku wat tukun je dlm lemari..uhuks!

PUANSTOBERI said...

CIKGU :
hehe..sy ingat tak ramai mengalami sindrom tong gas nih. hehe.. tu arr..sy sdg berusaha utk tidak menjadikan ia makin drastik. cuba..cuba..dan cuba *sit up 100x lelaju*

CHE SUE :
Aku rasa nati raya aku nak borong baju2 saiz dewasa la. Suma baju dlm wardrobe dah ketatttt... giler ah..cam kejutan budaya pun ada. Haha.

ejaMaria said...

aku... mmg dah jadi tong gas... belum jadi tong drum jer... hahaha... tiap kali pregnant naik 20 kg - tiap kali ye... lepas pantang yang hilang cume 10 kg... belen dia... lemak tepu yg payah nak hilang... huhuhu... kalau aku diet bersungguh harus aku kecut balik (tapi tak la mcm bujang dulu...) tapi skrg ni dah hilang semangat nak diet... letih la... anak dah 3, kalau 4 tak tau la cam ne nnt...

oto said...

reen, lawaking la ko ni.. trkekeh2 aku baca cite ko.. tpi relaks la lum overweight lagi tuh..maintainnn.. lantak la tong gas ke.. tong apa ke sekalipun..
yg penting ko hepi.. :)

PUANSTOBERI said...

MARIA :
mmg kalo pikir mcm nak diet..tp takyah la..kita just amalkan pemakanan yg sihat sudah. Joging plak sebulan sekali pun payah.

OTO :
Haha. Tentah berat aku sama tak dgn berat ko. Sama eh??

azeul said...

huahaha..nak mcm aku je..3 tahun naik 20 kilo...kekekekeke

PUANSTOBERI said...

azeul;
ko mmg ar..overweight sudaaa