Tuesday, May 10, 2011

~Selera Selasa - Ketam~

Next menu is Ketam. Aku pun tatau ketam apakah ini.
Tp aku namakan je Ketam Goreng Pedas Pelbagai Rasa.
Haha.
Belasah.

Resepi asal adalah begini :
Bahan-bahan :
-1kg ketam (dibersihkan & digaul dgn garam)
-10 biji cili merah - kisar
-4 ulas bawang putih - kisar
-2cm halia - kisar
-3 sudu makan sos cili
-Minyak masak
-Air secukupnya

Cara-cara:
-Goreng ketam hingga kekuningan. Ketepikan.
-Panaskan 4 sudu makan minyak. Tumis bawah putih, cili, halia. Kemudian masukkan sos cili dan air. Kacau sekali sekala.
-Masukkan ketam yang digoreng, perlahankan api. Kacau hingga mendidih.

Tp aku selak buku resepi tu mukasurat sebelah dia ada resepi bes. Maka aku adunkan je.
Aku tambah -
1 kiub stok ayam- blend skali dgn bahan kisar tu gak. Lps tu ada tambah air limau kasturi (2 bijik). Dan satu 1 teh serbuk kari.

Itu sbb nya aku kata Ketam Goreng Pedas pelbagai rasa sbb ada rasa masam air limau, ada rasa kari jugak. Hihi.

Urm. Ketam ada 2 eko lagi. Nak goreng lagi. Nyum nyum nyum.

5 comments:

eda_ej said...

lapo la pulak nengok ketam kak ida ni.. hehehhe..

kekucingkatz said...

rase macam dah lama tak makan ketam plak....ishhh..aku tgh mood giler makan....

cikpuanhady said...

perghh..sodapnyer..meleleh suda..me suka ketam, tapi bila makan kat luar segan nak makan..hoho..kalau kat rumah, memang akan diterkam..ekeke..

Jom join :Nak menang souvenir dari Swiss? Meh join MBS Giveaway

Belog kami :Notre Belle Histoire

ieda said...

sedap kan makan ketam cuma leceh bab kulit dia tu tp isinya sodap kan kak.semlm baru buat masak lemak cili api ketam

PUANSTOBERI said...

eda_ej :
Teheheh. jadi, dptkan ketam di kedai berhampiran anda :D

kekucing :
sama gak jawapan dia, ayuh, dptkan ketam di kedai berhampiran anda :D

CPH :
Oh. ai ni tak kesah, mkn kat rumah pun buleh, makan kat kedai pun oke.
Tp yg ni ketam ai masak kat umah :D

ieda :
Akak salu buat masak lemak, tp tu tak 'chara' sket nak ratah. tu sbb akak buat edisi goreng2 je sbb nak ratah. hik hik :D