Monday, November 26, 2012

Edisi Membela Guppy

Oleh kerana dah melabur kepada seketul akurium, maka harus lah dicari 'penyeri' nya kan. Retu masa beli, org tu bagi skali ikan. Lps 2 ari 'termati' plak ikan tu. Huhu. Sbb masa tu tak letak oksigen tu lagi.


Dulu kat umah lama, aku ada je bela ikan. Tp camtu je lah. Bela-mati-bela-mati, smpai la akurium tu pecah. Lps tu masa amik seme barang kat umah lama tu ari, jumpa balik segala aksesori bela ikan tu. Water pump-oksigen dia apa seme tu ada lagi.


So, ari Sabtu, gi carik ikan kat jalan Pasar. Aku cam tak berapa nak percaya beli kat situ sbb situ la aku bela asik mati je kan. Tp ye ke sbb itu, atau aku yg tak reti nak bela? Aku rasa aku kena beli buku kuning yg tajuk ada 'dummies' tu kan. Fishkeeping for dummies ke apa. Huhu.

Beli 17 eko. Muahaha. Memula tu, beli kat satu kedai ni. 7 eko - 5 guppies n 2 eko ikan lain. Pastu beli yg longgok2 - 10 eko. Tp yg longgok2 tu bukan elok sgt. Tp takpe lah. Lps tu p beli pump lain sbb yg lama tu cam dah rosak. So, skang buih2 gas tu adalah byk. 


Takpe, mari lah kita cuba membela dulu kan. Tgk lama mana buleh bertahan. Tp sehingga semalam (beli ari Sabtu), 4 ekor dah 'meninggal'. Hoho. 

Harap2 yg lain tu, elok lah dia. Dan harap2 dia buleh breeding. Wah.. cecita tinggi.


Info basic mengenai penjagaan ikan :

12 comments:

C.I.N.T.A said...

kek da bela ikan tiger je.. tahan lasak! saya bela guppy pun asyik mati.. nak-nak beli kat jalan pasar senang sangat matinya

Anum said...

jom baca info lanjut

Lynn Hamzah said...

huhuhu...moga yg lain-lain lama hidupnya...

Zana Adieyza said...

moga2 xde yg mati lagi.. heheheh.. zana pun bela ikan gak.. tp setakat bape ekor jer.. eh, silap.. bukan zana yg bela tp adiey.. sebab zana x pernah ambik tau pasal ikan tu.. cuma tau ikan tu ada kat rumah jer... yg lain2 x tau.. hehehe..

Masya said...

eh² macam mane blh tau sy nak cr info psl bela ikan hahahaha...

semalam mak bg ikan puyu soh bela... kate mak elok.. (x reti bela ikan sbnrnya huhuhuhu.. tkt mati) harap ikan tu oklah.. nak belikan akuarium kecik.. anak sya teruja... nak bela.. biarlah buat kawan dia..

~LeeyanaRadhi~ said...

yana pun beli ikan kt jalan pasar..baru2 kawen dl radhi bela puyu, sepasang..pastu sekor tecampak keluar..tinggal sekor n alhamdulillah hidup lg smpi skrg..jatuh syg pulak..bulan lepas kami beli ikan emas plak, yg kecik2 gomok perut tu..beli 5ekor,yg masih bernyawa 2ekor smpi skrg..hihih..aritu si puyu tu majuk kot sbb ade ikan lain, die melompat2 smpi bengkak2 badan..rase nk nangis takut die mati..hehehe..best jugak bela ikan ni.. =)

Salmi Khairil said...

cantiknya rumah ikan tu...Sal bela ikan puyu jer ngan ikan laga, senang ..bela ikan lain abis mati..

Chekgu Azrine said...

rajin bela ikan ek..ank2 saya suka sgt..tp ckp kt dorang belajo dlu yg pntg..hehe..

::EIDA:: said...

Ida pernah bela ikan ape ekk.. pastu mati... hihi.. Ida kene bela kucing je serasi.. ikan tak serasi.. huhuhu...

PUANSTOBERI said...

CINTA :
Kan?? Asik mati je..geram tau.

ANUM :
Tu la kena carik info dulu patutnya. hihi

LYNN :
Hopefully :)

PUANSTOBERI said...

ZANA :
Ni akak yg bela. abg Lan ko tlg basuh akurium je. Hihiw.


MASYA :
Buleh..belikan la. Mmg ada pakar kata elok tu budak2 bela apa2 pets. Mungkin utk ajar derang responsible kot.


YANA :
Tu la.. tp kena baca2 gak info dia.. sbb salu sgt ikan akak mati. huhu

PUANSTOBERI said...

SALMI :
Hihi.. rumah je cantik..ikan dia harap2 cantik juga.. ngee


AZRINE :
Suka..tp tu la leceh sbb asik la mati je.. tak reti bela kot. Huhu

EIDA :
Bela je mushang tu. huhu :D