Sunday, May 9, 2010

~Yogurt Or Yugort Drink?~

Mana 1 jadi pilihan?
This one?

or

this one?

[sumber gmbr dari web rasmi nestle].

For me, sy mmg memilih yogurt drink coz sy tak buleh masuk la yogurt. Tatau la pasal walo sy ni penggemar menda2 yg masam2. Maybe sbb susu tu kut.

Ok, saya mmg penggemar yogurt drink. Sy jd kan yogurt drink ni penambah kalsium saya. Saya cemas sungguh la bila tgk iklan Anlene yg lebih kurang gini bunyi dia tu " tahukah anda, tulang mula mereput [eh..ye ker mereput dia kata..apa2 la..lebey kuang la maksud dia kan] bila umur mencecah 30. Erk..umur sy sket lagi 31 nih. Maknanya sudah 1 year la tulang saya mereput. Alamakk...

Minum susu? Eiiww... sy buleh makan produk yg berasaskan susu tp minum susu adalah no no no utk saya. Dulu saya minum Anlene. Tp dgn milo. Dan tidak juga untuk Anlene yg perisa coklat tu sbb dia still terasa susu.

Last week sy beli susu kotak, sekotak besar. Konon saya nak tambah pada carrot yg saya blend. Konon mcm carrot susu yg lebih berkhasiat dan lemak. Sekali.. Rasa macam nak meluek balik. Ha. Padan muka sbb beli susu kotak yg besar. But, my dear minum rilek je. Skang susu tu masih ada dalam p.ais. Setiap pagi saya paksa diri saya minum. Tp setengah cawan je. Eiii..bau dia cukup la.

Saya suka yogurt drink so, saya da try setiap brand mcm Nestle Bliss, Liteyo by Nutrigen, Fruit Nation by Nutrigent, Dutch Lady. Nestle Bliss n Dutch Lady rasa susu byk, rasa buah sket. Sya tak suka. Paling sy suka adalah Liteyo. Sbb dia rasa buah byk, rasa susu sket. Setappp.. nom nom nom. Selain itu packaging dia pun cantik walo mcm nak nipu je, ttiba kurus tang tengah sure la isi tak byk. Tp takpe. Ai tetap loike.

Selain tu kalo cultured milk pun sy suka nutrigen dari yg lelain. Vitagen pun rasa susu byk. Nestle tatau, tk pernah try. Kadang2 kalo jemu yogurt drink sy beli cultured milk. Mudah. Sekali teguk je setiap pagi dan Insyallah proses penghadaman anda berjalan lancar. Semuanya akan lawas je. Sesapa ada masalah pembuangan, sila la minum cultured drink sure semuanya okeh. Huhu. Eh. Yg iklan saya minum dua tu dah lama takde yer. Yakult kan. Pehapa tah. Tetiba saya minum dua. Dua apa? Dua baldi? Dua sedut? Lenkali ckp biar terang okeh.

Sedikit info ttg kebaikan nestle bliss.


Saya godek juga untuk liteyo, tp sukar pulak. Ada gmbr tu je lah. Tp dkt botol Liteyo tu dia tulis "add colagen". {Collagen is a type of protein. Fibrous in nature, it connects and supports other bodily tissues, such as skin, bone, tendons, muscles, and cartilage. It also supports the internal organs and is even present in teeth. There are more than 25 types of collagens that naturally occur in the body} Huhu.

Eh. Rasa lain plak entry nih. Owh. Patut la guna saya sbg kata ganti diri. Haha.

PnStoberi : Pemakanan untuk kesihatan

No comments: