Friday, January 1, 2010

~PnStoberi Di Ipoh~

Ha.
Ini citer thn [minggu] lepas.
Ada aku mekik2 kat facebook kata nak gi Penang.
Pehtu esuknya aku mekik2 kata tak jadi pegi sbb bangun kul 9 pagi.
Iyer. Aku mcm nak hangin.
Tp, aku cuma pujuk ati dgn berjalan2 di negeri sendiri shj.
Plus menonton chipmunks jugak.

Bawak Fatin skali. Ajak abang2 dia. Semua takmo ikut.
Al-maklum lah, memasing da anak bujang.
Apa barang ikut2 paksu, maksu kan.
Hoho.

Ini gmbr smbil nak tggu time tgk wayang. Kami makan dulu kat food court dia. Tp mengecewakan sbb makanan adalah tidak memuaskan hati.

Aku makan chicken chop yg mmg chop semangat aku nak makan, dan Fatin makan nasik ayam yg dia kata nasik je sedap [kan bebudak ni masih luhur kata2nya..jd acceptable]

Ini la rupa dia ciken cop tu. Mmg tak baik mengeji makanan tp nengok makanan ini pun membuat aku rasa tak lalu [seb bek tak mengandung, kalo tak mau la meloya]. Seb bek la berharga RM8.50 shj, kalo berbelas2 ringgit haros lah aku..aku..err aku apa yer. Aku makan fries saja. Lain2 tak abis.


Ini nasik ayam Fatin. See..mmg tak menyelerakan pun selain dari pinggan plastik yg digunakan. Gosh! takde ke melamine ke porcelain ke either or pinggan plastik yg lawa sket la [eh, melamine pun tak elok guna kan].

Jd tgk wayang dulu di JJ Ipoh.
Lps tu aku decide mao pusing2 Ipoh.
Lama da rasa tak pusing2 town Ipoh tu.
Mao mengimbau kenangan masa sekolah dulu.
Setiap ari Jumaat, pekan ini lah tpt kami ber outing.
Hebat sgt da rasanya kalo dpt gi 'pekan' [kami panggil pekan je kalo nak ke area2 bdr Ipoh tu]
Kalo ari Jumaat tu, lps abis sekolah tak makan lunch kat dining dah sbb nak makan nasi goreng ayam ngan ABC kat TKK.
Itu masa da sekolah pagi.
Kalo sekolah petang lak, ha..mmg terkocoh2 la nak balik tu. Sbb takut lambat. Aku rasa sapa lambat masuk hostel lepas outing kena denda. Aku tak pasti la tp kat facebook retu adalah Azfa ke sapa tah citer pasal kena basuh sarung kusyen tu. Aku adalah tidak pernah kena sbb balik tpt pada waktunya. Haha.
Ya, aku kan slalu je cepat2. Mmg aku suka soping, suka window soping, tp pergerakan aku adalah melaju. Hehe.

Dari JJ trus la masuk area pekan Ipoh. Aku pun bukan berapa arip sgt perihal jalan2 kat bdr Ipoh ni. Nak2 plak jalan tutup nak buat jematan la hapa la. Suh je my dear ikut signage tu. Tup2 trus smpai ke stesen ketapi Ipoh [oh, ternapak juga bangkai bas Sani Express yg xciden tu sbb masa k'org lalu tu paginya baru kejadian xciden, derang da bawak ke Balai Polis Ipoh].
So, smpai kat stesen ketapi Ipoh, berlagak mcm org bukan negeri Perak. Haha. Apa kes la berjalan smpai kat stesen ketapi nih. Da smpai tgk la mcmana nak beli tiket naik shuttle train tu sbb ada gak plan ngan my dear nak naik ketapi nati. Tp ada org kata tak buleh bli on d spot, kena booking dulu. Ye ke?? Zawi, cemna ah nak beli tiket dia?? ko pengguna setia ketapi ni kan.

Ini dia stesen ketapi Ipoh. Cantik bangunan dia. Ada nilai sejarah. Harap2 pihak yg berkenaan jagalah bangunan ni. Sbb aku tgk ada part2 yg mcm tak dijaga je. Sayang nih.


Kami yang bergambar mcm pendatang pelancong asing. Kat blkg tu ada pengantin melayu tgh tgkp gmbr. Ada gak pengantin cina hok pakai gown kembang2 tu tgkp gmbr gak tp tak napak dah derang kat mana. Ceaaa..outdoor kat stesen ketapi katanya. Alah, kalo photographer tu pro, kat ladang tebu blakang umah pun gmbr jadi lawa. Tp kalo photographer pun konon cam bagus je tp sebenarnya "out", outdoor kat paris pun leh jadi ke laut sanun [apa kes ttiba nak masukkan citer pasal PG, masih tidak puas ati kah?] Sudah la sudah [masuk lagu Khatimah Cinta]. Da sethn pun kan. Hikss.

Kat sini ada dipamerkan [?] pokok Ipoh. My dear kata amik la gmbr. Jd aku pun amik ini.


Tp yg bijak nya adalah aku tak amik gmbr pokok tu. Ha..bagus kan aku nih. Mao jd blogger tegar tp tah pehapa tah kekdahnya.

Fatin melompat.


Lepas itu kami ke sini.


Tpt ini lebih dikenali dgn nama TKK. Dulu kat sini la kami makan2 kalo outing tu. Specialization dia nasi ayam/nasik goreng ayam then ABC. Dulu sebelah sana jalan raya tu ada kedai buku n stationary. Dynamic nama dia kalo tak silap aku. Skang dah takde aku tgk. Da jadi kedai serbaneka jual2 segala pelampong la mainan la. Lor..tak buleh survive gak kedai2 gitu yer. Satu lagi kedai buku yg glamer kat Ipoh adalah Mubarak Book Store, ini aku pun tatau ada lagi ke tak. Tk napak lak masa lalu nak ke stesen ketapi tu.

Aku tk penah terlintas pun masa sekolah dulu nak bawak suami aku dtg sini. Hehe. Tk sgka yer. Hampir 15 thn gak meninggalkan zaman2 sekolah nih [err..baru 13 thn lah]


Jd aku pun order la ABC. Satu je sbb Fatin adalah batuk koh koh. Jd tak buleh minum ais. Kami order kat Teh O saje utk dia [yg paksu jugak kena abiskan].
ABC ini masih spti dulu. Yg bes bila dikorek2 ais tu akan jumpa temikai.


Sedap lah. Tk terlalu manis. Dulu yg glamer adalah kedai ABC Ah Yoong, tp kali ni aku tak kesitu. Aku pi makan kat mana eh. Alisan ke apa tah. Sbb ada kedai mee sebelah tu. Rasa nak makan mihun sup lak sbb tghari tu tak puas makan ciken cop yg da potong selera. Rega ABC ni berapa tah. RM2.00 kut. Dulu berapa inggit ah? singgit setgh ke [tkpe, jap lagi kawan2 lama aku mesti akan confirm kan rega dia]

Selesai suma sessi mengimbau kenangan lama, kami pun balik. Tp still tak puas ati sbb aku bukan nak jalan2 kat Ipoh ni..aku nak pi Penang lah. Penanggg.. Waaa..

Pnstoberi : sentiasa dlm ingatan

5 comments:

cikCha said...

sungguh pon abah aku org Perak (Bagan Datoh) tp aku x brape familiar ngn Ipoh...seumo idup ni baru 2 kali jer ke sana tu pon atas urusan keje...huhuhu

puanstoberi said...

gi ler wey. sesekali berjalan2 bes jugak. hehe

cikCha said...

haaar leh guna gak idea tu utk 2nd honeymoon...kan? wakakaka....

Anonymous said...

merasa gak ko layan ABC kat TKK tu ida..aku time balik Mesia cuti ari tu, tak dan nk singgah..dan singgah JJ ipoh je..windunyerr ABC ah yoong! dia stil niaga situ ke?

puanstoberi said...

SHAH,
A'ah. Pi la hanimun kat sana. Try duk kat stesen ketapi ni. Ada hotel gak situ.

SUE,
Ha..after berapa tahun tah [aku rs pas abis sekolah da tak pegi dah] Ada lg aku tgk Ah Yoong tu tp tatau la kut org lain yg niaga dah. Tp, aku tgk kedai2 situ still sama cam dulu takde perubahan langsung. Apa MBI tak buat perubahan ker??