Saturday, January 9, 2010

~Permata Yang Dinanti : Asid Folic~

Taip shj asid folic dalam google, kita pasti berjumpa berbagai web yang menerangkan kepentingan asid folic. Tp rata2 ianya berkaitan rapat dgn pregnancy. Walau pun begitu, asid folic ni pun penting dlm badan kita ni tak kira mengandung atau tidak. Asid folic yg mencukupi penting dalam badan kita agar dapat mengurangkan penyakit kanser [kanser ovari,perut], stroke, penyakit jantung dan byk lagi lah. Semua ni boleh dibaca secara ringkas ttpi padat di http://en.wikipedia.org/wiki/Folic_acid.

Okeh, skang ni aku tumpukan kepentingan asid folic yang berkaitan dengan pregnancy. Ini aku ambil dari sini ---> http://portal.alamhamil.com/
Asid folik atau folate adalah vitamin B9 yang selalunya dijumpai didalam sayuran hijau, jus buahan dan bijiran. Asid folik diperlukan terutamanya semasa anda merancang untuk hamil, dan tiga bulan pertama selepas hamil. Ia boleh mengurangkan risiko untuk mendapat anak yang cacat terutamanya kecacatan saraf (NTD) , otak (anencephaly) dan saraf tunjang (spina bifida) Kajian telah menunjukkan bahwa, kecacatan ini boleh dikurangkan sehingga 70%. Itulah sebabnya sangat penting untuk anda memakan asid folik semasa hamil.

Anenchephaly adalah nama diberikan kapada bayi yang tidak mempunyai tisu otak dan akan mati sejurus sahaja ia dilahirkan. Spina bifida pula adalah kecacatan saraf tunjang yang boleh menyebabkan lumpuh, masalah usus, pundi kencing dan kecacatan otak.

Semua wanita yang merancang untuk hamil disarankan untuk mengambil asid folik sekurang-kurangnya 4 mg dan 8 mg semasa hamil untuk mengurangkan risiko tersebut.

Jadinya, secara peribadi aku berpendapat asid folic sebenarnya bukan lah sesuatu ubat yg "mempercepatkan" kehamilan. Ia sebenarnya makanan tambahan sekiranya kita ingin mengandung sbb asid folic yang mencukupi membawa kepada pertumbuhan bayi yang lebih baik. Itu sbbnya kena makan asid folic ni. Manalah tau, takut2 kita ni tak cukup ambil asid folic dalam pemakanan seharian kita kan.

Asid folic dalam bentuk pil mmg mudah didapati di farmasi2 macam Watson, Guardian tu. Aku dulu memula beli kat kaunter dia. 50 bijik 5inggit ke 3 inggit tah. Tk ingat pulak. Then da abis, aku beli pulak jenama Hovid yg 5mg punya. Yg ini sekotak ada 100bijik-RM6.00. Kiranya mmg da setahun la aku telan asid folic nih [which aku ckp pada bdk seopis aku - da bersarang asid folic dlm prut aku ni, tak mengandung2 jugekkkk].

Tpnya aku ni mmg lah jenis sker beli ubat, vitamin bagai tp tak displin dlm memakannya. Aku rasa nak telan..aku telan..kdg lupa langsung tak telan. Padahal ubat tu halus je. Beso ubat muntah tu je..tu pun kecik lagik. Nasib baik juga ubat ni murah. [eh..kalo jenama Appeton ke apa ke tah..mahai jugak].

Jd tahun ni aku rasa aku nak dptkan asid folic secara natural lah. Amik dlm makanan je kan. Jd google lagik. Memacam jenis makanan lah yg ada asid folic ni.
Jumpa kat web ini : http://www.kznhealth.gov.za/nutrition/food6.htm. Dia dah kategori ikut jenis makanan. Jadi boleh lebihkan makanan2 ni dalam masakan kita sehari2

  • Meat
liver (best source)
chicken giblets
kidney
egg yolk

  • Legumes
dried beans
lentils
spilt peas (dhals)
soya products
almonds
nuts

  • Starches
wholegrain breads
wheat flour
potato
sweet potato

  • Fruit and Vegetables
spinach
beetroot
brussel sprouts
broccoli
cabbage
asparagus
banana
oranges
peaches

Important Guidelines :

* Include more foods that are high in Folic Acid in the diet
* Fruit and vegetables should be eaten raw whenever possible as cooking destroys Folic Acid
* Avoid alcohol in the diet as it leads to Folic Acid deciciency
* Pregnant women have higher requirements for Folic Acid and should take Folic Acid supplements as advised by the doctor/dietician/nurse.
* Increase the use of wheat flour and soya flour in baking and food preparation

Untuk aku sendiri, aku akan teruskan lah makan asid folic ni walau aku rasa mcm da bersarang je mendalah ni dlm prut aku. Tak utk keperluan baby pun utk diri sendiri pun ok juga kan. In case diizinkan Allah utk aku mengandung nati, aku da berikan baby aku nati asid folic yg mencukupi untuk tumbesaran dia agar dia comel dan sihat mcm baby ini...


copy from here.. byk gmbr baby yg comel2 kat blog tu. Sila la klik..mmg meleleh air liur tgk baby yg amat la cute mute..

PnStoberi : berusaha dan trus berdoa

9 comments:

ryn said...

reen...
aku lak xleh makan asid folic nih, mmg terkeluar sumer menda alah dlm perut jadinya....

puanstoberi said...

owh..gtu plak yer. mungkin asid folic ko da mencukupi. tp buleh je amik asid folic yg terkandung dlm makanan2 tu.
p/s: baru pas makan bayam ni lunch td

cikCha said...

yerr acid folic ni pon dah bersarang lama dlm perot aku...hohoho...

puanstoberi said...

SHAH,
mesti masa ko operate retu dokto napak asid folic yg bersarang tu kan. Hehe

cikCha said...

ahahahah....lawak la ko...:D

Pepel BoNda AmaNi said...

insya-allah selagi kita teruskan berusaha..pasti akan ada hasilnya..yang penting jangan putus asa..

puanstoberi said...

PUANPURPLE,
a'ah. tgh terus berusaha nih. hehe

puanstoberi said...

PUANPURPLE,
a'ah. tgh terus berusaha nih. hehe

E K A said...

ya...semoga baby kita comel camtu...eka slalu berseloroh dgn kekawan.pembikinan baby eka comel teramat sgt tu lambat nak jadi...