Wednesday, December 23, 2009

~PnStoberi dan Menanam Pokok~

Wah..da menanam pokok pulak pnstoberi nih.
Haha.
Tp sungguh la. Aku rasa mcm nak bwk balik pasu la dari kg nati. Nak buh kat dpn balkoni umah aku ni ha. Wahhh..balkoni la pulekkk. Mcm dok kat kondo la nak berbalkoni bagai.

Aku ada tanam ini.

Dan ini.

Kenal tak pokok apa.

Satu tu pokok bawang.

Satu tu halia.

Tau je lah. Aku kan "rajin" memasak. Smpai tumbuh daun mendalah tu duk dlm lemari aku. Lalu aku rasa baik lah aku simpan dlm tanah. At least aku nak halia, aku korek je dr dlm pasu tu. Hehe. Tu bawang tu, daun dia tu leh gak aku buat2 tmbh dgn daun sup. Haha.
Tp tpt dia ni kecik nau. Halia adalah tumbuhan rizom [wahhh...cam belaja sains gitu] jd dia perlukan tpt yg besar utk dia berkembang biak. Manakala bawang tu..err..bawang kategori tumbuhan apa wes. Kang kentang pun aku nak simpan dlm tanah. Haha.
Tp aku rasa mcm bes je tgk dia berkembang. So, balik kg sok nak amik pasu, tanah, nak mula menanam pokok.

Jadi marilah kita bercucuk tanam.

Pnstoberi : turut menghijaukan bumi.

4 comments:

cikCha said...

Tibe2 terigt pkok kunyit dpn laman umah aku nih...dah bersilih ganti daun lama ke baru tp tuan nyer tetap x msk2 guna kan daun kunyit tu...huhuhuh...T_T

PUANSTOBERI said...

ya..daun kunyit jugak akan ku tanam. sng nak wat masak tempoyak nati. ada kunyit idup. hoho.

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

bagus...awak tanam banyak2..nanti kalau kita nak..kita g korek kat balkoni umah awak jerk bleh...ehhehehehe

PUANSTOBERI said...

PUANPURPLE,
ye..ye..silakan mengorek halia di balkoni rumah ku. Huhu [tanamnya pun blum lagik cemna nak korek? ] ekekekekek :))