Tuesday, August 20, 2013

Pinjaman PTPTN Ingkar Disenarai Dalam CCRIS

Peminjam PTPTN ingkar disenarai dalam CCRIS - Menteri

KUALA LUMPUR 19 Ogos - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan melaksanakan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan ini.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.

Menerusi pendekatan ini peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya, kata Idris.

Beliau ditemui pemberita pada majlis mesra bersama pelanggan dan sambutan Aidilfitri PTPTN, di sini Isnin.

"Institusi kewangan atau bank akan menilai dan menganalisis setiap pinjaman, baki pinjaman, rekod bayaran balik serta bilangan bulan tertunggak yang terlibat. Ini akan mempengaruhi kelulusan permohonan atau jumlah pinjaman," katanya.

Idris berkata, pelaksanaan CCRIS tidak bertujuan membebankan peminjam PTPTN sebaliknya mahu menggalakkan budaya pembayaran balik sebagai kemudahan pembiayaan pendidikan kepada generasi seterusnya.

Pada masa yang sama, beliau berkata, PTPTN merangka beberapa penyelesaian bagi membantu peminjam yang disenarai dalam CCRIS termasuk membayar keseluruhan tunggakan serta membuat komitmen bayaran secara ansuran melalui potongan gaji atau Arahan Tetap bank.

"Selain itu peminjam juga mempunyai pilihan dengan membuat penjadualan atau penstrukturan semula pinjaman mereka yang tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh PTPTN," katanya.

Sehingga 30 Jun lepas PTPTN telah meluluskan pembiayaan pendidikan kepada 2.2 juta pelajar dengan amaun keseluruhan berjumlah RM49.9 bilion.

Dalam perkembangan lain, Idris berkata Kementerian Pendidikan sedang berbincang dengan Kementerian Pengajian Tinggi Mesir agar penangguhan peperiksaan membabitkan pelajar Malaysia dilanjutkan untuk satu tempoh yang lama.

Ini kerana katanya krisis di Mesir dilihat akan mengambil masa untuk pulih. - BERNAMA

Kredit entry : UTusan

**** 
Secara kebetulan, aku mmg nak buat entry ni dan Ain pun ada buat entry berkaitan PTPTN nih.
Dah minjam.. bayo ler.. jgn la tangguh2 kan. 
Memang la.. aku pun tak berapa nak setuju bab interest tu (aku nyer, sbb bertangguh, dari 6k +++ dah jadi 10k okeh.. ha.. berapa tahun aku tangguh tu. Haha. Tp masa tu ptptn pun still bercelaru lagi, takde la kena blacklist apa seme. So, bayar je lah, nak wat cemna. Dan Alhamdulillah, settle pada 22/09/2011. Tup tup tahun 2012 dia bagi diskaun pada orang yg buat full settlement. Grrrrr.....)

Da kena masuk list CCRIS ni mmg hazab la. Any loan pun tak boleh nk buat. Lps tu mmg dah ada dalam pekeliling, sapa yg kerja govt dan tak byr langsung (tak bayar langsung berbeza dgn sedang bayar yer), mmg tak boleh naik pangkat. Apa pun, bayar lah. Walau sedikit.

5 comments:

Masya said...

selamat sy xde loan dgn PTPTN, sy dgn KPM je .. tu pun dah setel masa memula kerja dulu sesiap tolak gaji .. dgr KPM skrg pun keluar surat arahan kalau keje govt mmg wajib potong gaji byr sampai hutang selesai huhuhuhuhu.. eloklah tu .. hutang kene lah selesaikan kan...

Nurzakiah Hanum said...

so bayar cepat

CIK PUAN TIPAH said...

Bila dah loan PTPTN dah masuk dalam CCRIS..maka komitmen hutang bertambah. Dan makin susah sikit nak buat loan lain.

Harap tindakan ini tak membebankan pelajar.

(Itulah kehidupan rakyat malaysia.. penuh dgn hutang..dari muda smpi tua)

hanidatul shatira said...

kene faham konsep berhutang la.....dah pinjam, bayar...tu je..


kalo tak faham, sia2 je la ptptn bagi pinjaman untuk belajar tinggi2...

Maria Firdz said...

Alhamdulillah...selesai bayar dah PTPTN...