Saturday, September 4, 2010

~Pasal Bestnya Dapat Duit Raya~

Best kan kalo dpt duit raya?
Sapa tak best woi dapat duit..
Musim2 nak raya ni lagi la ramai bergurau "kak..angpau takde?".. "duit raya utk anak saya takde ke?" dan lain2 lagi lah.
Kadang bergurau camni pun buat kita serba salah gak. Mcm kita bagi tu sbb derang mintak plak.
Tp tak kesah la..tu antara soklan/gurauan feveret selain bertanya "balik mana raya ni??"
Hihi.

Masa kekecik dulu, aku mmg jarang2 la gi beraya dari rumah ke rumah. Mmg jarang. Seingat aku ada sekali je kut. Naper ek. Entah lah. Aku selesa duk umah. Lps tu kutip duit raya dari abang2 n kakak ipar aku je. Itu pun da byk da. Maklumlah bongsu katanya kan. 

Sbb tu skang aku mls giler woh nak lyn bebudak dtg beraya kat umah. Aku buat air bagi derang pastu kasik duit raya cecepat sbb nak suh derang balik. Haha. Jahat giler weyy. Bukan apa setgh tu ada yg buat kecah2 kuih raya. Pastu tumpahkan air la. Pastu main buaian, hayun2 then jatuhkan buaian tu. Dan kadang tu ada yg dtg 2,3 kali. Ceh. Tp kan aku penah kena tau. Ada sekali tu aku kasik 50sen. Pastu budak tu sound "apa la umah je besa tp kasik 50sen". Wahh..nak kena budak ni. Aku kata balik "itu pun org nak kasik tau..kalo org tak kasik...ko dtg nak beraya ke nak duit raya". Aku rasa itu budak bandar yg balik kg opah dia sbb kalo budak kg bebtul derang tak kesah dibagi berapa pun. Itu dulu la. Skang kiterang bagi singgit je. Lantak la kata kedekut ke apa. Kang kalo bg lebih mmg ada la dtg 2,3 kali. Ramai woh bebudak dtg..mmg tak larat pegi dapur-buat air-antar kat dpn-tuang-derang balik kena kemas-bwk dapur-basuh gelas smpai basah ujung tgn baju raya baru. Huhu. Itu mmg tugas aku la sejak azali. Tp thn ni tak payah kut. Umah mertua leh tak malas malas?. Ngehehehe....

Aku mmg tak dpt la duit raya dah skang ni. Tp eh..ada..ada..majikan aku da kasik RM500. Baru je masuk smlm. (ada yg da abis tp kiterang baru dpt. maklum la badan berkanun..kadang cpt dr kerajaan penuh..kadang lambat dari derang). Last aku dpt before kawen retu kut. Ada bos kasik,ada klik aku kasik. Hehe.
Tp lps tu da kawen nan hado la kan. Dari adik beradik plak derang da stop sebaik sj aku da bergaji sendiri. Ngehehe..dan turn aku lak kasik anak meke duit raya.

Dan sejak keja aku mmg da ada peruntukan utk duit raya. Apa salahnya kan. Sekali sekala bersedekah. Bila da kawen peruntukan makin bertambah la (seb bek anak buah my dear baru 4. Haha). 

Thn ni cam biasa..tukar duit kat clerk aku. Kak dia keja kat EON Bank. Senang. Idak la byk nau aku tuka. Gi pun balik kg my dear kan. Kalo kg aku, aku ada peruntukan utk bebudak yg dtg beraya ke umah. Tp esuk blk kg nak kasik juga ke mak duit singgit singgit aku tukar tu. Sng nati kalo ada budak dtg.

Peruntukan utk anak buah belah aku ada 10 org (11 ekceli, tp yg sulung itu udah keroje..so, no duit raya ye cik nadea hani..sila mintak dgn ur boipren. hik hik). tp thn ni yg Johor tk balik plak. So, nati kalo pi sana baru bagi lah. Belah my dear 4 org. Suma aku kasik sama rata dan sama nilai tak kira beso keciknya.
Then ada peruntukan utk sepupu2 atau sedara2 terdekat my dear lah sbb aku beraya kat sana. Pas tu utk anak2 staff unit aku. Pun tak ramai mana. Unit aku ada 10 org je tu pun termasuk bebudak SPS. Then yg ada anak baru 3 org. Kalo ramai makin kecil la nilainya kan. Hihi. 

Tp my dear dpt duit raya oih dr bos dia. Tak aci nih...huhu. tak memasal aci tak aci. Rezeki dia tu rezeki aku gak la. Da isi minyak full pun utk balik kg esuk. Alhamdullillah.

ada 10 je. Jadi ler
Skang ssh kan nak dpt sampul duit raya tu. Aku mcm tk cukup je ni. Tp lantak lah. Mana yg ada je. Aku dpt yg ni je. 
Jusco retu tak kasik pun sampul. Eh. ada ke soping jusco??

Ok la..nak mandi..nak pi servis keta..esuk balik kg. yey!! then nak p carik selendang la jap. Hihikkk.. hepi saturday n hepi 25th Ramadhan pren...♩♪♫♬

5 comments:

quotemelayu said...

kata kau~

Che Sue said...

hehehe aku selamat takyah kasi sapa2 pun duit raya... ngeh ngeh ngeh! anak2 sedara tak salam ngan aku.. tarak laa dapat..aku rasa aku bakal jadi santa claus kot time balik cuti bulan disember, insyaallah! kekekekek!

ejaMaria said...

nak gak duit raya... hihihi

PUANSTOBERI said...

CHE SUE :
bln doblas nati aku ketuk pintu umah transit ko yer. Nak tggu adiah gak. Ngeh ngeh ngeh.

EJAMARIA :
nak duit raya sila dtg umah. Tp kalo aku bg 5kupang ko jgn kata aku kedekut plak tau. ngeheheheh

azeul said...

suka pulak tman bace entry ni...hehehe. nak duwet puase :P