Friday, June 28, 2013

Tingkatkan Imuniti #7 : Beras Perang

Dalam list foods to include utk org yg ada history endo cyst, mmg ada di listkan brown rice. White rice tak berapa nak elok lah kiranya. [Artikel ini sgt bagus juga sbb dia tulis secara ringkas food utk endo diet - endometriosis diet ]

So, kita cuba. Aku dah cam obses dengan healthy food pun yer jugak skang nih. Haha. Sebenarnya terlalu berhati hati pun tak elok juga kan. Tapi takpe, kita cuba, mana yg tak sesuai tu jangan paksa. [Artikel berkaitan brown rice - benefits of brown rice]
google


Tak ingat dah brand apa aku beli.
Kiterang beli 2kg je pun. Nak cuba je dulu. If boleh 'pegi', kita buleh beli banyak2.
Tapi masa beli tu nampak chinese amik 2 pack yg 5kg tu. Wah. Derang mmg guna brown rice agaknya ya. 
Semalam cuba. Masak pun sikit ja.
1 pot je. Sbb katanya beras ni cepat kenyang.
Baca cara masak dia. Nisbah dia 1 : 2. Makna satu pot nasik, 2 pot air. Tapi aku lebihkan sket air. Rendam dulu dalam rice cooker tu dalam setgh jam, baru on kan utk masak. Tatau la perlu ke tidak rendam ni, tp dekat pek beras tu pun kata rendam, kat artikel aku baca pun rendam. So, rendam je lah. Bukan susah pun kan. Huhu.

Bila dah masak napak cam nasik minyak. Huhu.
Rasa?
Tawar.
Bila aku kata tawar, laki aku cakap, eh, selama ni kita masak nasik ada taruk garam ke?
Hihi.

Bukan lah yer, cemana nak kata ek. Kalau beras biasa tu kira cam ada rasa la. Ini mmg kosong. Mungkin tak biasa lagi kan. Kalo dah biasa nati oke lah.
Aku oke je. Buleh je makan. Lagipun mmg minima kan pengambilan nasik skang ni. Makan pun sket ja.

Mujo aku masak sambal tumis ikan bilis yg masin sket. So, selera jugak la makan. Bukan masin sgt.. kang masin masin lain plak citer nyer. Kena gak keep cautious kan. Sbb parents ada history darah tinggi. Takat ni aku masih terkawal. Dan kadang2 hampir tekanan darah rendah plak. Huhu.
google

Tapi dalam pada tu kena beli gak beras putih. Awal tahun mmg kami dah tukar beras basmathi. Dapat kesedaran lps mak detect sakit jantung tu kan. Seme pun cam tetiba aware about kesihatan. Haha. Terus beli beras Basmathi. Pastu dah habis, ada pulak org sedekah beras dari Kelantan. Pastu masa tak sihat tu ari, myDH yg beli, dia beli yg biasa je. Nati pasni mmg kena Basmathi balik. Kira selang2 la makan brown rice ngan basmathi ni. Ada org datang ke apa senang ada white rice. Tak semua orang buleh makan brown rice ni.

Jadi, itu lah. Mmg costly la sket dgn brown rice, organic vege bagai nih. Tapi takpe lah. Procedure yg aku lalui ari tu lagi lah cost me costly. Biarlah cost sket asal kesihatan kita baik. Takpe.. ada rezeki tu. Insyaallah.

3 comments:

nohas said...

Salam..singgah di sini..

Thanks for sharing..mencegah lebih baik drpd mengubati..

eimma's said...

kekda..dlu ima duk diet ttc pon makan beras perang ni..cam beras bali pon ade kan..mmg xsedap betol makan ngan apa pon rasa xkena je..tp kena telan jugak la..hehe

puanstoberi said...

NOHAS :
Terima kasih singgah.

EIMMA'S :
Lelama dah biasa oke kut kan..