Monday, December 17, 2012

Edisi Kereta : Dia Buat Hal Lagi

Aduyai.
Dia buat hal lagi.
Baru je bulan 9 tu ari dia buat hal memacam.
Ni dia buat lagi.
Haih.
Nak marah pun tak buleh.
Sbb menda dah nak jadi.
gmbr sekadar hiasan
Sejak masuk rumah baru, keta ni boleh dikatakan tetiap bulan ada saja halnya.
Memula retu leaking-pastu merebak ntah penyakit apa-smpai dia overnite kat UM-aku pun tak penah lagi overnite situ, dia dah overnite dulu-pastu skali tu ngan termasuk plastik apa celah2 enjin tu-bila keta gerak plastik tu panas jadi dia ada bau-pastu tumpangkan classmate naik keta-dia kata keta akak ni 'gelong' (sbb dia duk blkg, jadi dia perasan)-buat balancing-tukar tayar sbb tayar tu dah 'bengkak' (mujo sebijik je).
Ni dia buat hal leaking lagi. MyDH antar kedai. Dia kata apa tah nak tukar lagi.
gmbr sekadar hiasan juga.
Mmg rasa tak buleh nak 'stand' dah dgn keta ni. Dia buat hal dkt2 dgn befday dia ke 8, 13hb Januari nih. Mujo lah dah 8 thn, takde la kos tinggi sgt insurans seme kan. 

Tapi bila muhasabah diri semula, aku rasa aku dah tahu apa puncanya.
Yang bermaksud: Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka dan mensucikan mereka dan doakanlah untuk mereka, sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(Surah at-Taubah, Ayat: 103).

Yer, kekhilafan dari aku sendiri. Byk tahun juga terabai. Harta tidak 'disucikan'. Mmg kena potong gaji terus ni. Kalo tidak lalai terus.

Dan rahmatKu meliputi tiap-tiap sesuatu; maka Aku akan menentukannya bagi orang-orang yang bertakwa dan yang memberi zakat.
(Surah al-A'raaf, Ayat: 156).

Atau pun, ini kot puncanya. Muahaha.


Mana satu pilihan hati? Muahaha :P


Alahai... cakap2 je pun. Belum lah nak serius bebetul. Itu pun nak merajuk. Bukan la skang pun. Nak kasik abiskan plat smpai WYY 9999 dulu lah. Huhu (T____T)

7 comments:

ejaMaria said...

eh... keta umur 8 tahun memang macam tu... keta Maria sendiri start buat hal masa umur 7 tahun... mula dengan gear box rosak... lepas tu memang selang 2-3 bulan dia meragam... cuma bila dah banyak bela, lately ni nampak ok sikit... tapi mmg 3/4 bulan sekali hantar servis mesti suruh mekanik tu check habis-habisan...
apa nak buat keta dah umur 9 tahun... selagi bole bela - bela je la...

AyangAizul said...

keter ni mcm org jgk. Smpai masa umur dia mula la mcm2 penyakit dtg. Lps satu... Satu penyakit kuar.Caranya, overhaul enjin or tukar no plate jer... nak o/haul pun pkai duit gaks tuh
eceehh... Laki mekanik kan... Xbyk sket tau gak la psl penyakit keter

Nad @ MamaZN said...

Die.dh tau isi hati kekda..tu yg semedang asek nk rosak je kot

ekinashikin said...

majuk tu mintak manja2...
asal ckp nak tukar ke nak jual..majuk lah..hihihi

eKa said...

Org kata Kete ni..gitu la.abes bayor,dia mula meragam.sbb tu kat spore dia pakai 5thn je.

cam eka ni masuk thn kelima,mula la,satu satu dia minta kat tuan dia.tp so far dia masih berkelakuan baik,takde la bt hal melampau sgt pun.

Cik Awin said...

8 tahun dia berjasa ngn akak...sengaja nk uji kesabaran akak la tu...bnyk2 sabar ye...

::EIDA:: said...

Dah ade pilihan hati? ehem~ ;p