Tuesday, April 7, 2009

~PiLiHan~

Biasanya dlm hidup ni mmg kita akan berdepan dgn pelbagai pilihan.
Paling slalu adalah pilihan utk memilih A atau B.
Kalo berhadapan dgn dua pilihan ini mmg mengambil masa yg lama utk mendecidemutuskan pilihan tersebut.

Payah..payah..

"Walau kita dihadapkan dengan pelbagai pilihan..."
Cewah..nyanyi la plak. Err..geng karoke ku..bila kita nak karoke nih. Rasa dh 2 bulan tidak berkaroke bersama ni. Giannya saya bila terdengar lagu wajib semasa ber karoke iaitu "Bertakhta di Hati". Hoii..pe kehey citer karoke nih? Ok, back 2 d topic.

Yelah.Mmg aku nak buat pilihan la ni.

Aku ni kan pasal ah? Ada je menda nak ngabihkan duit kan.
Esuk pagi ex-clerk aku pegi umrah.Alhamdullillah.Sapa yg tau citer aku ngan dia ni tau la. AKu smpai penah citer dlm porem la mintak advise bebudak porem lain cemna nak ubahkan perangai dia yg agak 'cengih' tu. Tup2 dh ke Mekah dia.
Tp dia mmg seorg penjimat. Dan dia juga mmg pemurah. Kalo dia blanja org, mmg tak berkira menda tu mahal ke murah. Sbb tu la murah rezeki dia. Seronoknya....
La..ter kuar topik lagi. Pe kehey nya ko puanstoberi. Ok..ok..try..try..

Yelah.."pilihan" tu pun berkaitan dgn duit la.
Ingat nya nak buat loan opis.
Tp..pikir2 balik..lambat ah. Nak tunggu derang meting bulan 6 nati la semata2 nak mengapprovedluluskan aku nyer loan tu..ah..lambat..lambat..

Tau je la aku..kalo nak seswatu mesti nak segera je.

Nak ada je bedebuk dpn mata.

So, aku dh decide kalo nak cpt harusla korbankan duit aku sndiri.
Tp..ada keperluan tak aku ngan menda yg harus aku pilih tu.
Takde la sgt pun.
Tp..dtg ketidaksabaran aku ni.
Kalo tau kat mak aku mmg kena bebel la sbb dulu punya yang adik beradik kpd menda aku nak pilih ni dh rosak lepas tu kasik abg aku baik lps tu tak dpt2 balik.

Jadi..aku putuskan aku nak gak mendalah tu..
Masalahnya kena buat pilihan tepat.
Smlm dh pi survey2. Kat mana lagi tpt yg pemes kat KL nih kalo bukan Low Yat.Aku pi ngan technician IT opis aku.
Aku kalo buleh minat yg ni ler. Huhu.

Tp..aku rasa bwk ke Jemaah yg nak luluskan tu pun tak lepas kut. Mesti derang soal selidik kejadahnya aku nak mendalah mahal nih. Pakai duit sndiri?? Huhu..aku masih berpikiran waras...aku takkan guna qoute "bio pape asei bergaye" tu. Idak..idak..

Dan yg ni pun napak bes juga. Huhu..fujitsu..juga boleh dideletekan dlm otak aku ni.


Dan ada yg sajes ini..tp smlm aku tak survey sgt yg ini.
Yg ini pun bes juga.byk kaler.Tp..ini udah ramai sih org opisnya guna.Enggak mau..mau yg tak ramai pengguna.Huhu.Lagi satu yg ni berat lah.Puanstoberi kan saiz2 tecik je..mana leh pikul yg berat2 ni. (statement mengada..sila abaikan)
Dan aku pergi ke mendalah yg ikut kemampuan dan kehendak aku..

Antara yg ni...si A



Juga yg ni..si B



Dan aku berminat si A tu..Rega mmg la masih mampu milik..tp jika dibandingkan kedua2nya, dan corak pemakaian penggunaan aku yg hanya utk taip2,surf internet utk berblog,berfesbuk,beryoutube amik je lah yg no. B tu. HP540 kalo tak silap aku (dlm gambo tu bukan jenis tu la kut..aku amik kat yahoo image je tu) Jimat pun jimat.
Tp...biasa..hati aku lebey cenderung kat si A.

Tgk la spec si A yg aku amik dari sini
Aspire 2930
Acer’s new Aspire 2930 is using Acer’s all new and enhanced Gemstone design and is the perfect, ultraportable but powerful, notebook for advanced mobile and home entertainment users. The lightweight and eyecatching Aspire 2930 uses the latest, state-of the-art processors, comes with a brilliant 12” Crystalbrite TFT panel and is complemented by all of the latest hardware components available to ensure maximum power.


Yg penting dia ringan.(statement mengada lagi) Hanya lebey kuang 1.6kg shj.Mudah aku nak pikul.


Tau je lah aku..masa kawen retu pun dh napak. Camni la jadinya. Contoh paling mudah masa aku buat keputusan buat kad kawen tu. Skang ni baru aku rasa kad kawen tu mahal. Menda tu kan org buang2 je. Buat yg bwh 50sen pun takpe. Tp..itu dh lepas..aku tak mahu ia terjadi lagi. Aku harus bijak membuat keputusan.
Harus ke solat istikarah nih??? huhu
Pnstoberi: Hidup mmg tak lepas dari membuat pilihan kan? Apa nak kesah..rasa mcm dh ada keputusan je ni. Tnya encik my dear lah..mana tau kut2 dia leh bagi loan ke..hau hau hau

6 comments:

aNgeL pUTiH said...

hahhaa.. pening2.. pkir 3 ari 3 malam tak sudah kakkk... pejam mata, bli... habis citerr.. tapi dgn syarat jgn nyesal kemudian ari.. hikhik =p

BHMB said...

cr yg paling murah n bagus kualiti..kaler2 tu..esok2 ada la jual cover nyer..leh tukar2 kaler apa nk..hehe..tp kalau kata benda tu masih dlm list KURANG PENTING...baik tangguh dulu...kot esok2 dpt bonus 12bln..br beli..tu my style la..sbb ita dulu mmg pmboros..tp bkn bab brg2..tp abiskan duit banje org mkn..ahaks..now xde dh..bkn jd kdkut..ttp ada..dh jd sifat natural gitu kan..mana leh ilang..tp org kata..dh kawin ni..kita kena pk even 100x sblm duit tu nk kuarkan utk kpntingan diri sndiri..tu lum keperluan..tp kehendak je..kalau jd keperluan..tu lain citer..tips utk reen..hehe

puanstoberi said...

thanks ita on ur advise :)
tp btul pun Ita ckp tu.Tgk contoh ms kawen retu pun dh cukup.suma yg Reen amik more 2 kehendak,bkn keperluan.Nak blaja2 gak jd pengguna yg alah membeli menang memakai tp ttp terkantoi.susahnya. Err Ita,bab bonus 12bln tu tak tcapai la.gomen plg tinggi bonus 1 1/2 bulan ajer.huhu :P

puanstoberi said...

Angel..akak ni beli menda nyesal sekejap je.lps tu kalo rs taknak pakai tah mana2 la akak campak. mmg pemboros dan pembazir pun ye gak.tah..bad habit of me la tu.nak buang pangai tu..susah tul.

BHMB said...

wah..ok la tu..kitorg kt B*M ni..bonus ikut prime..sbb kitorg bkn kjaan kan..kitorg bdn bkanun..hehe..
reen..sila jwb tag tau..ita dh tag reen

puanstoberi said...

ok..jap yer ita..baru masuk opis ni warm up dulu.kang waktu lunch ke bleh la buat jap