Saturday, October 24, 2009

~Aku dan PaPaDom~


Gmbr taken from here

Ari ni baru berkesempatan menonton PaPaDom.

Owh...ada gak pilem yg berbunyi phrase lebey kuang iaitu pandorum..kalo la yg jaga kaunter tu kurang pendengaran haruslah kita tertgk cite lain.
Ptt aku pi Jumaat malam (yer..kami sker menonton ari Jumaat malam. Kira mcm nak release kan tension la sbb kalo tgk midnite ke pun balik umah-tido-buleh bgn lwt. Cuba kalo ko tgk ari Selasa ke Rabu ke, balik umah sblm tido mesti rasa mcm "alamak..esuk nak keja la plak, ada meting, ada paperwork blum settle, ada report, ada itu, ada ini..brrrr" [udah terikut iklan coke plak kome] haha)

Kami slalu menonton di GSC-BTS. Tygn kul 9, cam biasa kul 8.30pm baru kuar umah. Bajet sempat la sbb slalu kalo citer Melayu agak kureng org menonton kat sini [macam citer Tipu Kanan Tipu Kiri tu..ada 6 org je tgk,pehtu citer lelain pun kira buleh je gamble] Tp oleh kerana penangan Pemenang Filem Terbaik FFM22, da penuh la plak. Tggl seat mendongak je. Brrr...Tak kuasa lah. Trus laju2 beli tiket utk esuknya. My dear memula cam bising2 gak. Tp at last dia akur. Mana taknya sambil my dear beratur tu aku da siap beli new york ciken 1901, sweet corn nya lagi. Haha. Kalo tk tgk baik la beli mee goreng aje utk diner. Lg pun aku sker je nak tgk esuk sbb sempat lagi aku menyambar sepasang CR2..ada sale CR,Sembonia dan brand lelain plak kat bwh tu. Haha.

So..maka ptg td laju2 kami pegi semula ke BTS. Org adalah ramai. Suma org ada bekalan air dan popcorn, tp kami tkyah bekal2 sbb kami da kenyang makan nasik pukul 3. Kann...bes woh umah sepelaung je dari suma tpt2 hiburan nih [amboi..mahu berhibur je ke????]. Pegi balik ttiap hari pun no hal lah.

Sampai je tgk da ramai menunggu. Tggu Q nak masuk je..bila da menyala lampu ijo tu..ha..macam ciken masuk reban. Haha. [include me lah ciken tu yer..]. Panggung hampir penuh. 4 ke 5 tpt dari screen je tak penuh..lain suma penuh lah. Kami dpt tpt bes lah, sbb da beli awal2 kan.

Ada yg kata da basi aku tgk citer ni baru ari ni. Errkk?? Oh..!! basi ker?? Do I Concern?? Haha. Aku ni [semenjak dah kawen], bukannya kaki wayang secara amnya ..juga bukan penggemar citer melayu secara khasnya. Rasa nak pi tgk..aku tgk..idak la smpei kalo kuar citer tu ari ni, mlm ni gak aku pi tgk. Cam transformers tu..kalo ikut basi lagi la dah berulat da gamaknya..dah tu aku pi tgk da ujung2..da tk ramai pun tgk masa tu. Ate' tk ngapa la yer..basi pun basi ler..tp masa aku tgk td, PaPaDom tu rapuh lagi kome' oiii..idak la basi lagi yer..

Okeh..lari tajuk sudah..ok back to Papadom.
No wonder la film ni menang..citer apa ek saingan dia masa FFM tu yer?? Owh citer Talentime yer..lagi apa. Jap google..okeh da jumpa..Oh! aku tak buleh nak komen citer lelain coz citer Maut je aku tgk..lelain tak.
* Papadom (2009)
* Talentime (2009)
* Syurga Cinta (2009)
* Setem (2009)
* Maut (2009)

Citer yg kelakar tp ada mesej tersendiri. Tersebak kejap masa skrip Afdlin yg lebih kurang mcm ni "setiap bapa mahukan yg terbaik utk anaknya..dan takut kalo nak melepaskan anaknya keluar" Oh..tingat arwah ayah. Tskkk...dulu agaknya masa nak melepaskan aku belaja kat Melaka pun agaknya mak ayah aku pun pikir camtu. Hanya doa yg mampu dikirimkan sbb ayah aku tak la smpai nak jadi tukang kebun kat Londu tu. Huhu.
[Eh..cop! uitm da buka utk non-bumi eh??apsal ada iyvone tu masuk uitm??]
Pada aku citer ni aku bagi 3 bin...oh! no! no!. I give 4 stars lah. Mmg aku puas ati lah dgn citer dia. Sbb :
1) Citer dia tunjuk seorg melayu yg mengusahakan perniagaan nasik kandar di Penang, dari gerai kecik smpai bukak cawangan kat Perak. Siap buat packaging papadom segera. Ditunjukkan kejayaan tu dari tahun ke tahun.
1) Citer seorg Papa Dom yg rasa bersalah di atas kematian isterinya yg kemalangan. Si Papa Dom ni rasa dia lah menyebabkan xciden tu dan sejak dari itu dia amat2 memanjakan anak nya si Mia Sara [kak julie..lebey kuang nama bb baru akak tu la-Mia Maisarah]
2) Bila dia rasa bersalah, si Papa Dom ni rasa perlu je bersama si Mia. Mia da 17 thn pun dia siap antar Mia smpai dlm kelas, peluk cium dan tggu smpai Mia duduk kat kerusi dia.
3) Oleh kerana sayang sesgt pada Mia, Papa Dom pukul cikgu silat sbb berkasar ngan anak dia masa belaja silat. Smpai kena warning dgn GB. Huhu. Lawakss masa Papa Dom kena duk kat luar pagar je sbb GB tak bagi da masuk dalam compound sekolah "tk dpt masuk dlm, duk kat luar pun buleh kan??"
4) Kemana shj Papa Dom ikut anak dia. Gi party kekawan sekolah Mia pun dia follow, belaja bwk keta pun dia kawtim ngan instructor tu suh anak dia lulus, smpai la Mia ni rimas, dia merajuk.
5) Pulak tu Papa Dom ni suka bercakap seorg. Dia mcm membayangkan tgh berbual dgn arwah isteri dia. Part2 ini mmg bes lah sbb biasa kita sedey je kalo tgk org terbayang org da meninggal ni kan. Part paling lawak - dlm keta masa tgh carik Mia yg merajuk - memula kuar bini dia elok je sempurna - sekali tu bila dia terpikir itu antu bini dia - kuar bini dia pakai kain kapan - satu panggung ketawa. Hahahahaha..
6)) Bila da masuk U, Papa Dom da janji ngan Mia takmo melawat dia..so..dia wat plan jadi tukang kebun. Pun lawak masa Papa Dom kena intebiu nak jadi tukang kebun tu. "kita ada ujian QC ni" Padahal dia nak cakap IQ. Hahahahaha..... Makanya utk melihat segala pergerakan Mia ni jadilah si Papa Dom tukang kebun kat UiTM tu.
7) Pastu best sbb ada seorg kawan sekolej ngan Mia yg nama penanya "Wajib Tayang". Giler klaka. Dah la dia buat watak itu nerd blur2 je kan. [watak itu dibawa oleh Que Haidar].
8) Ditambah dgn watak smpingan macam Farid Kamil yg kononnya glamer dan pantang tgk freshie dahi licin. Suma nak diterainya. Siap la kena ngan Papadom. Pastu ada Scha yg bwk watak senior mengada2. Vanida pun ada..walo sekejap2 je dia kuar tp mmg jadi penambah perisa yg sedap lah.
9) Ada jugak part sedey2 yg buleh bikin kita mengalir air mata [oh! ayah mmg nak terbaik utk anak dia..dan begitu juga ibu]
10) Dan juga diserapkan konsep 1 Malaysia.

Ok..dah la..lain org lain komennya kan. Huhu. Apapun..aku mmg berpuas ati dgn citer ni tk kira la aku tgk masa da basi ke apa kan..bukan ada xpired date pun...dan pasti aku tgk lagi dgn menonton DVD-RM8. Haha

Pnstoberi: coming update-deco.deco.deco.

1 comment:

cikCha said...

papadom besh tp syg aku sempat/dpt tgk setgh jam pertama jer...lpas tu aku bwk diri menangis sensorg kat dpn keta...