Thursday, July 9, 2009

~Apa Beza Mereka Ini~

Hua Hua..tetiba..apa kes??
Ini...slalu aku kompius tau..
Photobook la..custom la..coffe table album lah...

Ala..ni album yg org slalu buat utk album kawen.
Kan ada photobook la,storyboard la,custom..sticky..
So..meh tgk apa beza mereka ini.

1.Coffee Table Album

credit to this site : www.photobymandi.com

Ini album aku utk wedding kat PJ. Aku nyer tu PG aku buat 20pages. Gambar secara turutan (makna dari aku turun keta smpai la outdoor) dan ada gambar di edit.
Kulit dia tebal dan kertas dia mcm kertas majalah tp tebal sket la (aduh..aku tatau mau panggil apa ini kertas) ada gak yg buat kertas kesat sket..
Advantage album jenis ni dia ringan la..so easy nak bwk ke sana ke mari..dan murah la sket dr storyboard..
Disadv - kut2 nati ada anak..anak tertumpah susu ke atas album ni..mmg masak la..tp..kalo napak cpt..buleh lap2 lagi..tp..kalo lama..lunyai gak ketas tu.
Jadi..simpan leklok sekiranya anda memilih album jenis ini.
Album ni tak ramai yg pakai dan bila aku tunjuk kat opis n adik beradik aku retu ramai yg sker la..sbb jarang tgk kan. Mcm kagum je derang tgk..hehe..anyway..thanks to my photographer la masa tu..aku sgt berpuas ati dengan keja beliau..hehe. Web dia ni.. http://www.faminfaizal.com kut2 ada yg mencari PG nak kawen kan.

2. Custom album


credit to :reborndesignconcept.com

3. Storyboard album


credit to: mrasyaz.fotopages.com

See..ada persamaan kan custom ngan storyboard. Sebenar aku pun tak phm custom ngan storyboard ni..aku tnya PG aku kat Perak tu dulu..dia kata custom tu storyboard la..disebut storyboard sbb gmbr disusun ikut turutan event start dari majlis nikah ke persandingan ke outdoor ke memacam la kan (story kan).
Custom ni mcm coffee table la gak tp tak la ketas dia tebal la..dan licin..tak perlu risau la tumpah air..leh lap ajer..
Bes album jenis ni..aku mmg buat utk majlis kat Perak..tp..huk huk huk sedey..impian tak tercapai..takpe..esuk aku pi turun bwh ni..tempah kat PG yg buat promosi kat opis aku ni jer.
Custom ni ada memcam saiz..ada saiz A4, ada saiz A3 (besau gabak nih..aku penah tgk..opismet aku buat) Dah le besau..berat lak tu..susah sket la nak usung ke sana sini.

4.Sticky album


credit to: sutranansehelai.fotopages.com

Ini pun bes gak..buat sendiri pun buleh..Masa tunang aku suh PG aku buat album jenis ni je.
PG aku yg amik gambar kat PJ tu promote album sticky ni dia kata "album sticky ni bukan yg jusco nyer tau" hehe.. kira xclusive la. Tp mmg ramai PG yg buat black sticky album which mmg napak xclusive la.
Aku tak amik pun sticky ni sbb utk sticky nih aku plan amik gambo then print je sendiri.. Jd plan aku, masa wedding aku ada coffee table album, storyboard n sticky (suma jenis la konon..tup2 satu suda ter kehel..sedeyy...)
Sticky tu mmg ada la. Thanks to anak buah aku yg pandai amik gambar. Aku sgt2 suka sbb -satu ; aku tak suh pun dia amik gambar..dia yg amik sendiri..kedua..gambar dia suma cantik2..angle dia amik tu ok je. Takde la mcm stgh org tu..gegar la..blur la..napak kaki je la..dia mmg ada talent lah aku tgk. Kira gmbr dia mmg ada subject yg dia focus. Bagus dia ni..aku nak suh dia jd freelance lah.
Album takyah beli sbb si Hana n si Hasta (eh..dua2 H la nama derang ni..dan kebetulan mereka ni member mesra.net) Elok2 plak si Hana bagi kaler biru (which tema umah PJ) dan Hasta bagi kaler kuning (which tema umah aku) sgt seswai tau korang kasik nih.

Jadi..itu la dia jenis2 album nyer. Boley paham dah kan..photobook tu merangkumi la.. suma tu photobook la kan..kecuali sticky tu..so..enjoy..aku mmg sker bergambar dan satu hari nati (or mebi masa 1st annivesary) aku nak amik gambar lagi ngan my dear. Dan aku juga tidak teragak2 nak kuar duit utk gambar..sbb tu masa tunang aku amik PG gak utk abadikan momen2 indah aku. Dan beribu gak utk wedding (termasuk nak buat lagi sekali sbb da poblem tu) Huhu..mujur mak aku tak bising. Must have lah..aku takut org lain tangkapkan nati jd tak puas ati.

Sementelah aku da bercerita pasal album2 ni kan..aku citer skali la pasal Photographer (PG). Mmg ramai leh amik gmbr..tp nak membuatkan gambar tu menjadi 1001 satu cerita dan 1001 kenangan itu la yg susah dan itu la kita nak carik. Untuk majlis sekali seumur idup mmg la kita mau kan yg ter baik.

skang ni mmg da bercambah2 PG yg buat bisnes amik gmbr kawen. Jd aku nak citer sket la pasal PG ni. Bila kita da keluarkan duit yg agak byk mesti la kita nak gmbr kita terbaik. Bila nak carik ter baik itu yg poblem sket. Mcm aku retu..nak carik PG Perak ssh sket la sbb tak byk. Aku jmpa PG aku masa aku tunang tu la.. itu pun last minit abis lah. Ahad nak tunang, ari Khamis baru aku deal n trus amik (thanks to d technology.aku gamble search Ipoh Photographer. So, kuar la antara2 PG kat Ipoh tu).

Spti ramai yg da tau..gmbr aku kat Perak alami sdkit poblem which aku tk dpt apa yg aku nak. Aku amik pakej utk storyboard. Dpt deal pun rega ok..tp...org kata bukan rezeki kan. Aku tak salahkan sepenuhnya PG aku..cuma aku agak terkilan sbb dia sub pada org lain.. itu la yg menybbkan timbulnya poblem tu. Masa aku tunang retu pun mmg member dia amik gambo tu tp dia yg edit dan gmbo mmg cpt siap (within 3 week-sticky album). Dia pun agaknya trust sgt pada kawan. Apa pun gmbr yg kawan dia amik n edit tu mmg cantik2..tkpe la dah berlalu pun..lagipun dia responsible n refund balik duit aku da bayar. DIa amik upah amik gmbr je..soft copy pun aku da dpt. Dia mmg kata dia buleh buatkan smpai siap..tp..entah..masa tu aku da malas..

Jd skang aku da anta softcopy tu pada PG lain. Yg join promosi kerja kahwin kat opis aku nih. Tatau la cemna naseb gmbr tu.. kalo ada rezeki ada la. Aku buat storyboard dgn rega RM350- 8' x 12'-2- pages. Ok la gak tu..kalo dikira2 balik kurang 1k la aku buat. Harap2 suma ok.

PG aku utk wedding kat PJ ok. Mmg ok sedari awal. Start dari dia dtg introduce dia nyer album smpai la dia siapkan coffee table album aku. Mmg puas ati. Aku qoute dia by emel je mulanya. Rega dia pun ok..dia dtg opis aku..tunjuk contoh album suma. Lps tu seminggu sblm majlis dia emel tnya tentatif majlis. Dtg awal utk amik gmbr aku mekap..then shot kat PJ lak..smpai la outdoor..then within 3 weeks camtu dia emel kan gmbr2 utk storyboard tu. Fail zip tu..mmg gmbr besar sbb da kena edit kan. Suh aku pilih..mana gmbr yg tknak buleh la buang, Then dia print and dapat la gmbr yg aku mmg puas ati.

Ada member aku lak..yg kawen bln 12 (lwt sket dr aku) baru dpt gmbr minggu lepas. Dia pun ada poblem gak bila PG dia dok dolak dalih. Cumanya member aku ni guna konsep sabar menanti which aku ni mmg tak sabar langsung. Hehe. Tp..setgh tahun tu..seb bek la tak beranak lagi..huhu.
Ckp pasal beranak ni..ada gak PG yg offer pakej utk gmbr 1st baby. Memacam kan. Seb bek la member aku yg amik tu bunting pelamin. Kut dpt kat aku..entah la..lelama PG tu pun da lupa.
Ada gak pakej yg tak dpt soft copy. Dpt hard copy album storyboard je. Utk soft copy dia kenakan lain bayaran..errkk..
Ada gak pakej PG yg ikut jam. Sejam - RM100. Ada gak rega ikut seniority..lagi da lama PG tu lagi mahal.
Memacam kan..tu lah..pepandai kita la utk mencari yg terbaik. Apa pun..kadang apa yg kita harapkan tu menjadi apa yg kita harapkan..tul tak??

Ok lah..dh la tu..skang ni aku tggu je la gmbr aku tu..aku rasa la kan..tulah kut amik gmbr kat tp sungai retu..muehehehehhe

No comments: