Tuesday, August 9, 2011

~Pasal Nasi Lemak Ayam Goreng Rempah~

Hari minggu yg aku berkira kira nak masak ke tak tu, akhirnya aku masak gak.
Sbb nyer bila aku bilang mau buat ayam goreng rempah kat FB, anak buah ku kata sedapnya, dia nak dtg berbuka. Maka, ndak tak ndak mmg kena masak la kan. Takkan kita nak beli kat Pasar Ramadhan lak kan. Sgt tidak bernafsu, nak bagi org makan, kena beli.

Makanya seperti ku pikirkan lah menu nya. Nasik lemak ayam goreng rempah + ikan bilis goreng + ikan terubuk goreng + timun + kangkung rebus. Siap!
Oh. Aku kalo buat nasik lemak mmg sker asingkan sambal ngan ikan bilis goreng sbb aku sker makan ikan bilis yg krup krap krup krap rangupnya. Hihi.

Up lagi dgn air sirap + temikai yg di racik racik.


Oh. Aku jarang buat ayam goreng rempah. Jadi utk aku nak igt semula resepi dia, aku mau tepek resepi nyer. Utk diri sendiri je pun. Korang2 da tentu pejam mata je wat ayam rempah nih.

.Ayam goreng rempah.

Bahan-bahan
- 4 ketul ayam
- 4 biji bawang kecik, 2 ulas bawang putih, sedikit halia, jintan manis, sedikit garam & gula - ditumbuk
- 2 sudu kecil serbuk kunyit (nak pakai kunyit idup pun oke juga)
- 2 sudu kecik serbuk kari daging

Cara-cara
Bersihkan ayam, perapkan dgn bahan2 tumbuk, serbuk kunyit serta serbuk kari dalam masak 1/2jam ke sejam. Nak lagi lama pun bleh. Takde hal punya. Lepas tu goreng la.

 Tp awas! Baunya semerbak hingga menyengat idung jiran tetangga. Hihi.


Juadah kami petang itu. Anak buah aku up pula dgn air soya ngan murtabak ayam & daging. Kenyang smpai sahur. Hihi.

Motip tayang gmbr makanan di tengahari buta ni? Ampunkan hamba penunggu gua... huhuhu.

15 comments:

eima said...

nk amik la resepi ayam rempah tu simple je tp nampak besh la .

Zana Adieyza said...

peerrrggggghhhh, tergoda zana kak.. nmpk betul2 sedap tu..

syanasaid said...

wey jejeh elir aku

Teratak Hami said...

Saya pun suka ikan bilis asing dgn sambal. Rupanya simple je nak buat ayam goreng rempah. Apasal dorang jual mahal ek?

puanstoberi said...

eima :

Sila..sila..kalo smpai umah kul 6 pun still sempat nak wat lagi as long ayam tu kita da unfreeze kan.
Kalo nati da masak sila tepek gambau nyer yer :)

puanstoberi said...

ZANA :

Alahai..biasa2 je ni. Simple dan mudah utk disediakan.
Zana buat la ptg ni. Hihi :D

puanstoberi said...

SYANA :

Alamakk...! hik hik..

chinta... said...

chinta nak celup idea Reen...ayam goreng berempah...nmpak macam sedap je...harus ku mencuba ni...

Cik Anita said...

semalam dah baca dah post akak ni! tp x sempat nk komen~ :P

rasa terliur sangat, makanya semalam petang g bazar beli ayam goreng berempah! haha. pengaruh iklan sungguh. tp kalau nak masak memang tak lah... :)

shahrilhakime said...

adoi...adoi....... Ya Allah Ya TUhanku....tabahkan lah hati dan Iman hamba mu iman daghipade godaan yang sedang melande ni.....adoiii....

ch@ said...

rumah cikJue-mkn ketupat sotong, rumah mamaLieyna-mkn laksa, rumah eima-mkn nasi ayam, last rumah kekDa mkn nasi lemak. lengkap menu satu hari :D

puanstoberi said...

CIK ANITA :

Alamak..! ceni tak bleh la buat entry masak2 lagi. Buat org terliur lak. HIk hik :D

puanstoberi said...

YOB D08 :

Alamak!.. mmg pasni tak buat dah la entry ghopa ini. Ampunkan hamba penunggu gua... hihikss

puanstoberi said...

ch@ :

Kompem kenyang smpai sahur kan. Hihi

Anonymous said...

aaa soyaa..soyaaaaa!